mako
פרסומת

ארה״ב חונקת את הדואר הבין-לאומי: היקף המשלוחים צנח ב-80%

דויטשה פוסט, רויאל מייל ועשרות חברות דואר נוספות השעו את פעילותן כתגובה לצו נשיאותי חדש של טראמפ. המהלך נועד להילחם בחברות כמו Shein ו-Temu אך פוגע בעסקים קטנים וקהילות מהגרים. איגוד הדואר האוניברסלי מחפש כעת פתרון חירום להשבת השירות

אפרת נומברג יונגר
פורסם:
הדואר בלוס אנג'לס מתכונן לעונת החגים העמוסה
מרכז דואר בלוס אנג'לס | צילום: Mario Tama/Getty Images
הקישור הועתק

ההחלטה של ארה"ב לבטל את הפטור ממכס על חבילות קטנות גרמה לזעזוע בשוק הדואר העולמי: 88 חברות דואר ברחבי העולם, כולל דויטשה פוסט הגרמנית ורויאל מייל הבריטית, הפסיקו לחלוטין או באופן חלקי את שירותיהן מול ארה״ב, מה שהוביל לצניחה דרמטית של יותר מ-80% בהיקף המשלוחים למדינה.

כעת, איגוד הדואר האוניברסלי (UPU) הסוכנות של האו״ם המופקדת על קביעת כללי הדואר הבין-לאומי, שהוקמה כבר ב-1874 ושבו חברות 192 מדינות, מנסה כעת לתווך בין וושינגטון לשאר העולם ולמצוא פתרון טכני חדש שיחזיר את הזרם. ״אנחנו פועלים במהירות כדי להחזיר את היכולת לשלוח דואר לארה״ב״, הבהיר מנכ״ל הארגון, מסהיקו מטוקי.

בבסיס ההחלטה עומד צו נשיאותי מ-30 ביולי השנה, שקבע כי החל מ-29 באוגוסט יבוטל הפטור ממכס על חבילות קטנות – כל משלוח שערכו עד 800 דולר (686 אירו). המשמעות: כל חבילה כזו תשלם מעתה את שיעור המכס המלא, כמו כל יבוא מסחרי. לדוגמה, 15% על חבילות מהאיחוד האירופי ו-50% על חבילות מהודו. החריג היחיד – משלוחים בין אנשים פרטיים שערכם פחות מ-100 דולר (86 אירו), שיישארו פטורים.

הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, הסביר כי מטרת המהלך היא ״לסגור פרצה קטסטרופלית, שנוצלה בין השאר כדי להבריח אופיאודים סינתטיים ומוצרים מסוכנים אחרים, ולחמוק מתשלומי מכס״, אבל ברור שההחלטה כוונה בעיקר נגד סין והונג קונג – כחלק מהמאבק של ממשל טראמפ בענקיות המסחר המקוון Shein ו-Temu, שהציפו את השוק האמריקאי במוצרים זולים. אולם בהמשך הוחלט להחיל אותה על כלל המדינות, כדי להבטיח את יעילותה.

המשבר הנוכחי אינו פוגע רק בחברות ענק כמו Shein ו-Temu אלא גם במיליוני צרכנים, עסקים קטנים וקהילות מהגרים, שנשענו על האפשרות לשלוח חבילות קטנות במהירות ובעלויות נמוכות.

Shein Temu
אתרי הקניות Shein ו-Temu | צילום: AP
פרסומת

פרצה שהפכה למודל עסקי

הפטור נולד אי שם ב־2016, כשקונגרס ארה״ב העלה את הרף מ־200 דולר ל־800 דולר כדי להקל על עסקים קטנים ולהאיץ מסחר גלובלי. הכוונה הייתה טובה – פחות בירוקרטיה. בפועל, זה הפך את העולם הווירטואלי למערב פרוע: משלוחים זינקו מ־134 מיליון ב־2015 ליותר מ־1.36 מיליארד ב־2024. בכל יום עברו דרך המכס האמריקאי יותר מ־4 מיליון חבילות קטנות.

לא רק Shein ו־Temu  ניצלו זאת; גם חברות מערביות הבינו שהן יכולות להקים מחסנים בקנדה ובמקסיקו, לייבא לשם מלאים גדולים, ומשם לפצל את הסחורה למיליוני חבילות קטנות שנשלחות לארה״ב בזול, כמעט ללא מכס.

אבל מה שנראה כמו מודל יצירתי הפך במהרה לבעיה ביטחונית וכלכלית. בגלל הדרישות המינימליות, כמעט ולא היה מידע על החבילות – מאיפה הגיעו, מה הן מכילות והאם הן בטוחות. טראמפ וביידן כאחד טענו שהפטור הזה אפשר הברחות של פנטניל ואופיואידים, כניסת זיופים ושימוש בעבודת כפייה בסין.

 ביטול הפטור היה בלתי נמנע. המודל הזה הפך לכלי מסוכן וצריך היה לשים לו סוף. אבל הדרך בה טראמפ עשה זאת, חדה, דרמטית, כמעט בלי התראה, היא מתכון לכאוס. במציאות של אינפלציה גבוהה ושווקים מתוחים. ההחלטה הזו מוסיפה עוד שכבה של אי ודאות, ובעיקר עוד נטל על הצרכנים.

פרסומת

העידן שבו הקניות ברשת היו "בזיל הזול" נגמר. במקומו אנחנו נכנסים לעידן חדש, יקר יותר, מסודר יותר, ומפוקח הרבה יותר. השאלה שנותרה היא האם טראמפ יצליח להפוך את המאבק הזה לניצחון פוליטי, או שייאלץ להודות שבמלחמת המכסים שלו, הציבור הוא זה שנשאר בחשבון המינוס.