כמו טבעונית בבופה פירות טרופיים, כמו לואיס סוארז במאבק על מיקום ברחבה, גם אנחנו לא התאפקנו מלנעוץ שיניים בחגיגת המונדיאל. בזמן שהנבחרות הטובות בעולם נאבקות ביניהן על הזכות להניף את הגביע (או במקרה של ברזיל: למנוע הפיכה) החלטנו להקדיש טורניר מיוחד למסורת קיץ אהובה לא פחות: עונת הבלוקבאסטרים.

מדי שנה בין החודשים מאי לאוגוסט, משגרים אלינו מיטב האולפנים ההוליוודיים את הסרטים הכי מפוצצים, יקרים ומושקעים בארסנל. אלו שהשם שלהם כולל מילים כמו "קטלני", "עצבני" או "2", שתקציב האפקטים בהם גדול יותר מזה של מדינה בינונית באפריקה, ושהסיכוי שאישה תקבל בהם תפקיד משמעותי קטן יותר מזה שחנין זועבי תקבל מקום ריאלי ברשימה של הבית היהודי.

בשבוע האחרון ניהלנו כאן מאבקים עצומים, קשים וקורעי לב. הרסנו חברויות של שנים, הטחנו זה בזה עלבונות כמו "שיהיה לך קו שיער כמו של אלדד מהאח הגדול", וכל זה רק כדי להגיע לרשימת 16 הסרטים שנכנסו לטורניר שלנו. משם והלאה ניסינו להיות דמוקרטים ולשכנע אלה את אלה באמצעות דיבור, לפני שמתחילים לזרוק כיסאות. זה הספיק עד שלב רבע הגמר.

את 16 הסרטים שהתקבלו לטורניר חילקנו לארבע קבוצות דירוג. לאחר מכן סידרנו את כל אחד מארבעת הבתים עם קבוצה מכל דרג, ושלחנו את לוח המשחקים המלא למדגם מייצג של מיטב עורכי mako. לאחר שתוצאות המשחקים הגיעו סיכמנו את הנקודות וקבענו מי הם שתי הקבוצות מכל בית שעלו לשלב רבע הגמר ועל מי נצביע בבושה מעתה ועד עולם.

בית א'

חרבות אור נגד מטות קסמים, המילניום פאלקון נגד הנימבוס 2000, מלחמת הכוכבים נגד הארי פוטר. החנונים של שנות ה-70 ואלו של שנות ה-2000 הסתערו אלה על אלה, לחשו מילים מצחיקות בלטינית וניסו להזיז דברים בצורה מביכה באמצעות כוח המחשבה. בסופו של דבר היו אלה החניכים של ג'ורג' לוקאס שיצאו מנצחים על חודם של קולות בודדים. מהתבוסה הזאת הגיבור הממושקף של ג'יי קיי רולינג כבר לא התאושש. גם "גריז" ו"פארק היורה" ניגבו עליו רגליים בדרך לאפס נקודות ומאסר עולם באזקבאן.

ההפתעה הגדולה בבית א' הייתה התגלית ששמן בשיער ופיזוזים בבגדי עור צמודים, עדיין עושים לנו את זה גם ב-2014. ג'ון טרוולטה ואוליביה ניוטון ג'ון עשו לדינוזאורים של שפילברג מיגרנה, ואילצו אותם לחזור לפרהיסטוריה כבר בשלב המוקדם. אפילו האימפריה מהגלקסיה הרחוקה רחוקה, הרכינה ראש וסיימה עם "גריז" בתיקו מפתיע. למזלו של שפילבי, זה לא היה הנציג היחיד שלו בתחרות. הוא עוד ישוב.

בית ב'

שלושה נציגים מהניינטיז וצפונה השתבצו בבית השני בתחרות, נחושים בדעתם לבעוט לאינדיאנה הקשיש בישבן. בקרב הראשון זה עוד נראה מבטיח כש"האביר האפל" נתן גז והשאיר לאינדי אבק מהבאטמוביל, אבל מי שעבר את הנאצים לא באמת מתרגש משאגות של אריה טוב לב, או מהבל הפה של ג'וני דפ אחרי בקבוק רום. הוא קם, ניער את האבק מהכובע והצליף בישבנם של "מלך האריות" ו"שודדי הקאריביים" בדרך לעלייה מהמקום השני.

הגרסה הצרודה והאפלה של איש העטלף נהנתה מהקמפיין המוצלח ביותר בשלב הבתים. כריסטיאן בייל נהם על המתחרים בדרך לשלושה ניצחונות קלילים, מביט בבוז קל על "שודדי הקאריביים" שלא הצליחו לגרד אפילו נקודה אחת. גם סימבה קיפל זנב ונפרד מאתנו בשלב מוקדם, לא לפני שהעלה ספקולציות לשחיתות באקדמיה בנוגע לכמות הסרטים של שפילברג שזכו להיכנס לרשימה. הטענות נדחו בבוז.

בית ג'

אנחנו יודעים מה הכי חשוב לכם לדעת בבית הזה, אז נתחיל ישר מהעיקר. "מלתעות" נגד "מוצאים את נמו", הקרב הכי גדול שהתנהל במים מאז תחרות החולצה הרטובה של ערוץ הגברים. נמו אמנם חמוד ומקסים, אבל מול השיניים הפעורות של הכריש הקטלני, גם הוא החליט לוותר ולהפוך לסשימי. נמו לא ויתר ובאחד הניצחונות היותר מדהימים של השלב המוקדם, הוציא לדלוריאן את האוויר מהגלגלים כשגבר על "בחזרה לעתיד".

מרטי ודוק בראון ניצבו בפני קרב שמשמעותו העפלה לרבע הגמר או מפגש עם משאית מלאה בחרא. מלתעות ניצב שם, מלקק שפיים בהנאה אחרי שטרף גם את הפאי האמריקאי, אבל לא הכין את עצמו למפגש במהירות 88 מייל לשעה. הסיכוי האחרון של נמו היה לנצח את התיכוניסטים החרמנים מ"אמריקן פאי" ולהתפלל לעלייה בזכות הפרש קולות, אבל זה לא ממש קרה. הדגיגון אכזב כמו ג'ים לוונסטין במפגש עם צ'כית מנותחת, ועכשיו יצטרך להתמודד עם העלבון כשכל החבר'ה מהאוקינוס ימשכו לו בסנפירים.

בית ד'

עם כמה פאסון נכנסו "הנוקמים" לתחרות הזאת: איירון מן, ת'ור, קפטן אמריקה, הענק הירוק וסקרלט ג'והנסון בבגדי עור ממש ממש צמודים – מי יכול על חבורה כזו? ובכן, מסתבר שהתשובה היא כולם. חבורת גיבורי העל ששברה שיאי קופות והפכה לסרט השלישי הרווחי ביותר בכל הזמנים, הפסידה בכל אחד משלושת משחקיה, ושוקלת כעת לשנות את שמה ל"הפחונים". סירייסלי, דגיגון מצויר הצליח יותר מהם. סופר הירוז עלאק.

מי שהוכיח שכוחו עדיין באצבעותיו הוא החייזר הידידותי הראשון. שלושה ניצחונות שלחו אותו לרבע הגמר, והוא עוד הספיק לעשות סיבוב על האופניים לאור הירח לפני שהסתברה זהות העולה השנייה מהבית. אחרי שכיסחו את "הנוקמים", פגשו המכסחים גם את וויל סמית' והסיגר. זה נגמר עם ראפר עבר אחד בתוך השואב ועוד שני נציגים לאייטיז ברבע גמר נוסטלגי במיוחד.

רבע הגמר

חובבי הסטטיסטיקה בטח יאהבו לשמוע שהניינטיז לא זכו להכניס אפילו נציג אחד לשלבי הנוקאאוט, ושהנציג היחיד בשמינייה האחרונה שיצא אחרי 1985 הוא "האביר האפל". חובבי הכלכלה יתלהבו לדעת שלא פחות מ-7.5 מיליארד דולר בהכנסות נפרדו מאתנו בין שלב הבתים לרבע הגמר. חובבי הלעשות עוד דברים חוץ מלקרוא את הכתבה החופרת הזאת כל הסופ"ש, בטח יעדיפו שנגיע כבר לתכלס.

אין תמונה
ג'ורג' לוקאס נגד ג'ורג' לוקאס
מלחמת הכוכבים – אינדיאנה ג'ונס

איזה קרב איתנים על טהרת לוקאס פילמס. שני המותגים המצליחים ביותר שברא ג'ורג' לוקאס נפגשו לקרב אחים קורע לב. בצד אחד הסרט שהפך את הריסון פורד לאיש הכי מגניב בחלל החיצון, בצד השני הסרט שהפך את הריסון פורד לארכיאולוג הראשון שלא הרדים אותנו. המותג הראשון הוליד טרילוגיה אחת קלאסית ואחת מעוררת רחמים, השני הוליד שלושה מסרטי ההרפתקאות הגדולים של כל הזמנים, ואת הדבר המביך ההוא עם שיה לה בוף וגולגולת מקריסטל. אז תגידו שלום לאינדיאנה, שחוזר לעשות את מה שהוא הכי טוב בו: לחיות בעבר. את סטאר וורז נפגוש בחצי הגמר.

אין תמונה
הרגנו את הרומנטיקה. שוב.
גריז – האביר האפל

אוליביה ניטון ג'ון בבגד גוף שחור מול כריסטיאן בייל בשריון שחור; קול פעמונים מול סאונד של כרמלה מנשה אחרי סיגריה של בוקר. הסבנטיז העליזים ומלאי האהבה מול הפוסט מודרניזם המדכא והרצון הכללי למות של סוף שנות ה-2000. המאבק הכי מגוון שקיבלו ברבע הגמר טמן בחובו סיכוי לניצחון רומנטי. סנסציה שנזכור גם בעוד שנים כשנשכח מי היה המסי הזה ואיפה הוא שיחק. אז זהו, שלא. העטלף כיבה את אורות המסיבה ושלח את אנשי הדיסקו לרקוד במקום שבו מכנסי עור זה עדיין לגיטימי.

אין תמונה
מילא מרשמלו ענקי, אבל המכסחים לא באמת מסוגלים מול כריש ענק
מלתעות – מכסחי השדים

לא הוגן, באמת לא הוגן. אמרו לנו לקרוא להם כשרוח שמנמנה וירוקה מסתובבת בבית, או כשהדובי של פילסברי עושה רעש במנהטן, אבל כריש לבן? זה כבר לא כוחות. וזה לא שהחבר'ה לא ניסו: הם הפעילו את השואבים, כיוונו את העוצמה למקסימום וכיוונו ישר לטוחנות. סטיבן שפילברג חשב שזה נורא חמוד מצידם, אז הוא הרשה לשארקי שלו לטרוף רק את השניים שהם לא ביל מארי.

אין תמונה
המנצח הגדול: שנות השמונים
אי.טי – בחזרה לעתיד

קרב הפיל גוד של רבע הגמר הפגיש שניים מהסרטים הכי כיפיים שהיו לאייטיז להציע. אי.טי גרם לנו להאמין שבגלקסיה מלאה ביצורים ירוקים ומפחידים שמחכים להפוך אותנו למרק, יש גם חמידות אין קץ וגעגועים הביתה. מרטי ודוק לימדו אותנו שעם קצת רצון וקליפות בננה במיכל הדלק, אפשר לשנות את הגורל של עצמנו ולצרפת את הגרסה הטינאייג'רית של אמא. תמימות נעורים שכזאת. אז ביי אי.טי, אל תשכח לטלפן.

חצי הגמר

עטלף, ג'דיי, כריש ודלוריאן נכנסו לבר...כלומר לחצי הגמר. שניים מהמתמודדים בפיינל פור סיימו ראשונים את הבית המוקדם עם ניקוד מלא, מה שאומר שההפסד הראשון של לפחות אחד מהם עומד להיות אכזרי במיוחד. מי יהיו השניים שיעפילו לגמר? איך נחיה עם עצמנו אחרי הדחה כל כך קשה ומתי הכתבה הזאת תיגמר כבר? התשובות מיד.

אין תמונה
אם יש צדק הם יחזרו ב-2018
מלחמת הכוכבים – האביר האפל

זה היה יכול להיות בקלות הגמר, אם ההגרלה לא הייתה כל כך אכזרית. מלחמת הכוכבים הייתה הראשונה לזהות את החנונים ולתת להם משהו להאמין בו כשהבריון של התיכון הטביע אותם באסלה. הטרילוגיה האדירה של כריסטופר נולאן הפכה את הקומיקס לקלאסיקה מודרנית ואת הית' לדג'ר לכל כך הרבה יותר מ"החתיך המושלם הזה". רק הזמן והג'יי ג'יי אברמס יעידו אם התוצאה הזאת תישמר גם בעתיד, אבל נכון ל-2014 באטמן חזק יותר מיודה.  

אין תמונה
סקייטבורד מול ספילברג. קרב מלוכלך
מלתעות – בחזרה לעתיד

אם הקרב הזה נשמע לכם כמו משהו שכבר שמעתם אי שם בתחילת הכתבה הזאת, אתם לא טועים. מרטי, דוק והכריש כבר נפגשו באחד הקרבות המכריעים של בית ג', שהעלה את "בחזרה לעתיד" לשלבי ההכרעה. מאז עברו הרבה מים באוקיינוס ומילים בכתבה הזו, סינדרלה הפכה ללכלוכית והברק לא הכה באותו שעון פעמיים. מה שאנחנו מנסים להגיד הוא שמלתעות בעט למרטי והסקייטבורד בישבן. אם הוא היה טורח להציץ באולמנק מדי פעם, הוא היה רואה את זה בא כבר מההתחלה.

הגמר הגדול

תיכף זה נגמר, נשבעים.

האביר האפל - מלתעות

הנה זה בא: המאני טיים האמיתי. מרחק נגיעה מתהילת עולם נפגשו העטלף והכריש הכי קשוחים שראה מסך הקולנוע לקרב האחרון בהחלט. האביר האפל שינה את חוקי האוסקר (המעבר לעשרה סרטים מועמדים), מלתעות שינה את ההתייחסות לז'אנר האימה. האביר הרוויח מיליארד דולר ברחבי העולם, אבל מלתעות הרוויח 15 מיליון יותר כשמוסיפים את ערך האינפלציה. בשני הסרטים הגיבור האמיתי הוא דווקא הנבל, ובשניהם הוא מוצא את עצמו מובס. אנחנו מנסים למשוך את הזמן כי עדיין לא קיבלנו את התוצאות באזנייה...אה, אוקי, הם בידינו. סטיבן שפילברג, עשית דרך מדהימה והכנסת יותר סרטים לתחרות ממתפקדים של פואד למפלגת העבודה, אבל כאן זה נגמר. תן כבוד למלך: "האביר האפל" – הבלוקבאסטר הגדול של כל הזמנים.

עלייתו של האביר האפל
אמא, הבאתי גביע