עדכון 06:20

טקס האוסקר ה-93, שנערך הלילה בלוס אנג'לס, היה חריג למדי בנוף. מצד אחד, האקדמיה לקולנוע ניסתה ככל יכולתה להפוך את האירוע לזוהר ומסורתי ככל האפשר, והתעקשה בין השאר, שהמועמדים יגיעו בגופם לאחד משני האולמות שהטקס נערך בהם במקום לשלוח ברכה מצולמת בזום. מצד שני, הסרטים והיוצרים שהועמדו השנה הם כאלה שזכו לחשיפה חלקית ביותר, וכמה מהסרטים המובילים בתחרות הם כאלה שכמעט ולא הוקרנו - בטח שלא בבתי הקולנוע - מחוץ לארצות הברית. כך למשל, סרטים כמו "מינארי", "ארץ נוודים" ו"אישה צעירה מבטיחה" שגרפו מועמדויות רבות בקטגוריות שונות, נעדרו כמעט לגמרי מלוח השנה של הצופה הישראלי. למעשה, הקטגוריה המותחת ביותר עבור הקהל המקומי היא זו של הסרט הקצר הטוב ביותר בה מתמודד הסרט "עין לבנה" של הבמאי הישראלי תומר שושן.

את הפרסים המרכזיים גרפו "ארץ נוודים" - דרמה פיוטית בבימויה של קלואי ז'או, שגרפה גם את פרס הבימוי הטוב ביותר והפכה לאישה השנייה אי פעם שזכתה באוסקר בקטגוריה הזו. השחקנית הקוריאנית יו-ג'ונג יון זכתה בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר ונשאה נאום חינני שהפך אותה ליקירת האינטרנט, ובתקרית אחרת, המפסידה הנצחית גלן קלוז פצחה בריקוד. בין הזוכים הנוספים בערב נמנות הפקות היוקרה של נטפליקס "מאנק", "הבלוז של מא רייני" ו"מורתי התמנונית" שגרפו מספר פרסים, וכן דיסני ופיקסאר שעוטרו בזכות סרט האנימציה "נשמה". השחקנית פרנסס מקדורמנד גרפה שני פסלונים (אחד מהם על משחק ב"ארץ נוודים" והשני כמפיקה של הסרט), ואנתוני הופקינס נעדר מההכרזה עליו כשחקן הראשי הטוב ביותר - פרס שרבים חזו שיוענק דווקא לשחקן המנוח צ'דוויק בוזמן.


03:06

הטקס נפתח בהצגת האולמות מותאמֵי הקורונה שמארחים השנה את הטקס. את מקומן של שורות הכיסאות מחליפים שולחנות מופרדים ואלגנטיים ויתר, המזכירים את מה שקורה בדרך כלל בטקס גלובוס הזהב. השחקנים והיוצרים עברו גרסה מזורזת יחסית של השטיח האדום, שנערך כך שיוכלו לצעוד עליו בבטחה, וגם בתוך האולם הם נדרשים לשמור על כללי הבטיחות ולעטות מסכות (לפחות כאשר לא מצלמים אותם). זוכת האוסקר, האמי וכל פרס אחר בערך רג'ינה קינג פתחה את הטקס בנאום קצר שסיכם את השנה הקולנועית, במהלכו דיברה גם על המאבקים החברתיים שאירעו בארצות הברית בשנה החולפת. "אני יודעת שהרבה מכם בבית ניגשים להחליף ערוץ כשאתם מרגישים שהוליווד מטיפה לכם", אמרה, "אבל כאמא לילד שחור, אני מכירה את הפחד שרבים חיים איתו, ושום רמה של תהילה או עושר לא משנים את זה".

הפרס הראשון שמוכרז הוא של התסריט המקורי הטוב ביותר, שמוענק לשחקנית והקולנוענית אמרלד פנל על קומדיית הנקמה השחורה "אישה צעירה מבטיחה". פנל עלתה לבמה, קיבלה את הפסלון והכריזה "אלוהים, הוא כבד כל כך". פנל, שהתנצלה בנאום התודה שלה בפני הבמאי סטיבן סודרברג, היא האישה הראשונה מזה 13 שנים שזוכה בפרס התסריט המקורי הטוב ביותר בטקס.

03:13

פרס התסריט המעובד הטוב ביותר הוענק לצמד התסריטאים של "האב".

03:22

ברכות לסרט הדני "עוד סיבוב", שגרף כעת את פרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר. "זה מעבר לכל דבר שיכולתי לדמיין, ובכל זאת זה משהו שתמיד דמיינתי", אמר הבמאי תומס ויטנברג בנאומו.

03:31

לורה דרן, שעוטרה בשנה שעברה בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר והעניקה גם את פרס הסרט הבינלאומי חוזרת להגיש פרס נוסף: שחקן המשנה הטוב ביותר. שלא מאוד במפתיע, הפרס מוענק לשחקן הבריטי דניאל קאלויה, שמוכר בעיקר מהופעתו בסרט "תברח". קאלויה, שמשחק ב"יהודה איש קריות והמשיח השחור" חבר בארגון הפנתרים השחורים הודה לתנועה ואמר שלימדה אותו לאהוב את עצמו. הוא המשיך והודה להוריו בדרך מיוחדת ואמר: "אמא שלי, אבא שלי... הם עשו סקס... זה מדהים". משפט שפחות או יותר הכריח את הצלמים במקום לאתר את אמו ואחותו של קאלויה, שישבו בקהל:

אמו של קאלויה (משמאל) בהחלט אומרת "על מה הוא מדבר?".

03:41

קווסטלאב, המנהל המוזיקלי של האירוע, מבטיח כי בשונה משנים קודמות, האקדמיה לא תקטע או תנגן מוזיקה על גבי נאומי התודה, גם אם אלה יתארכו מעבר לפרק הזמן המוגבל שהוקצב להם.

03:58

בונג ג'ון-הו, במאי "פרזיטים" (הזוכה הגדול של השנה שעברה) ומי שהפך לאישיות אהובה בעונת הפרסים הקודמת, נקרא מסיאול כדי להעניק את פרס הבימוי הטוב ביותר לקלואי ז'או על הסרט "ארץ נוודים". ז'או (שכבר הספיקה מאז "ארץ נוודים" להשלים סרט נוסף, הפעם שובר קופות פוטנציאלי מבית היקום הקולנועי של מארוול) נחשבה למועמדת המובילה לפרס והפכה הלילה לאישה השנייה אי פעם, בכל 93 שנות האוסקר, שזכתה בקטגוריה הזו.

 

04:11

"זרים גמורים" זוכה בפרס הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר. "עין לבנה", סרטו של היוצר הישראלי תומר שושן יסתפק במועמדות סופר-מכובדת.

04:26

"נשמה" מבית דיסני ופיקסאר זוכה בפרס סרט האנימציה הטוב ביותר. זו הזכייה ה-11 של סרט מבית פיקסאר בקטגוריה, אז תיראו מופתעים.

מתוך "נשמה" (צילום: Walt Disney Studios Motion Pictures)
"נשמה" | צילום: Walt Disney Studios Motion Pictures

04:35

בדקות האחרונות הצטרף שמו של השחקן מישה קולינס - כוכב הסדרה "על טבעי" - לרשימת הנושאים החמים ביותר בטוויטר בארצות הברית. הסיבה: המצלמה בטקס חותכת לא פעם לקולינס, וגולשים רבים מנסים להבין מה הוא בעצם עושה שם. ומשום שלפעמים יש תעלומות שאשכרה יש להן פיתרון, נסביר: קולינס הוא ידידו הטוב של דריוס מרדר, הבימאי והתסריטאי של "צלילי מטאל", שמועמד במספר קטגוריות בטקס.

 04:40

נטפליקס רושמת לעצמה הצלחה נוספת עם זכייתו של הסרט "מורתי התמנונית" בקטגוריית סרט התעודה באורך מלא. על אף שהיה יקיר הקהל והפך ללהיט ויראלי עבור נטפליקס, "מורתי התמנונית" לא נחשב למועמד המוביל בקטגוריה עד השבועות האחרונים. קטגוריית התעודה מבכרת בדרך כלל סרטים שעוסקים בנושאים אנושיים, והפעם האחרונה שסרט טבע גרף את הפרס הייתה לפני יותר מעשור.

04:55

השחקנית הקוריאנית יו-ג'ונג יון זוכה בפרס שחקנית המשנה הטובה ביותר על הופעתה בסרט "מינארי", על קורותיה של משפחת מהגרים שמתאקלמת בסביבה כפרית בארצות הברית בשנות ה-80. כבונוס, היא זוכה להכיר את בראד פיט - זוכה השנה שעברה על תפקידו ב"היו זמנים בהוליווד" - שמגיש לה את הפרס, ופותחת את נאום התודה שלה במשפט "מר בראד פיט, סוף-סוף. נחמד לפגוש אותך". בהמשך נאומה הודתה גם לילדיה שמדרבנים אותה לצאת ולעבוד, ואמרה על הפרס "זה מה שקורה כשאמא עובדת קשה כל כך":

יו-ג'ונג, שנחשבת לאחת השחקניות המוערכות במדינתה, היא האסייתית השנייה אי פעם שזוכה בפרס אוסקר על משחקה בְסרט, ובפעם האחרונה שזה קרה - השנה הייתה 1957.

אמנדה סייפריד ("ילדות רעות"), שהייתה מועמדת גם היא בקטגוריה על הופעתה בסרט "מאנק", נתפסה בעדשת המצלמה במהלך נאומה של יו-ג'ונג כשהיא ממלמלת "אני מתה עליה" -

05:05

את חובבי הקטגוריות הטכניות נעדכן כי "מאנק" זכה בקטגוריית הצילום הטוב ביותר והעיצוב האמנותי הטוב ביותר. "טנט" גרף את פרס האפקטים החזותיים הטובים ביותר ו"הבלוז של מא רייני" זכה בקטגוריות עיצוב התלבושות ועיצוב השיער הטובים ביותר.

05:14

הריסון פורד מתנה אהבים עם מעטפה -

05:17

"צלילי מטאל" זוכה בפרס העריכה הטובה ביותר, ומסמן - תאמינו או לא - מהפך אפשרי בתוצאות הערב. פרסי העריכה נחשבים לנביאים מדויקים למדי של פרס הסרט הטוב ביותר, ועד כה, "ארץ נוודים" נחשב לזוכה הכמעט ודאי בקטגוריה. זהו ערב לארג'י למדי מבחינת האקדמיה לקולנוע, שעד כה המטירה פרסים שונים על סרטים שונים מבלי להפגין העדפה מובהקת לסרט אחד.

05:33

"נשמה" של דיסני ופיקסאר זוכה גם בפרס הפסקול הטוב ביותר. "יהודה איש קריות והמשיח השחור" זוכה בקטגוריית השיר הטוב ביותר מתוך סרט. גם השיר המקורי הצליח להפוך השנה לקטגוריה טעונה, עם מועמדות מפתיעה לשיר "Husavik" מהסרט של נטפליקס על האירוויזיון, שרק כתיבת שמו המלא מצדיקה אוסקר כלשהו.

05:45

מה השעה? זו בהחלט השעה להפיג את המתח (ואולי בכלל להעצים אותו) לפני הקטגוריות המרכזיות עם משחק טריוויה מוזיקלי בהובלת הראפר והמנחה לעת מצוא של הערב, קווסטלאב. באחד משיאי המשחק, נשלח השחקן ליל רל האורי לשוחח קצת עם המועמדת הנצחית גלן קלוז, שהפסידה הלילה את האוסקר השמיני שלה, אבל הוכיחה בקיאות בכל הנוגע ל... מחול מודרני.

05:55

האם לשדר את הסרטון לזכרם של היוצרים ההוליוודיים שהלכו לעולמם בשנה שעברה רגע לפני קטגוריית השחקן הטוב ביותר - בה צפוי לזכות שחקן שהלך לעולמו בשנה שעברה - זה בטעם רע מאוד או טוב מאוד?

 06:03

בצעד מפתיע, האקדמיה החליטה להעניק את פרס הסרט הטוב ביותר לפני ההכרזה על הזוכים בקטגוריות המשחק המרכזיות.

06:05

"ארץ נוודים" בבימויה של קלואי ז'או, המספר על אישה שנטמעת בקהילת עובדים נודדים, הוא הסרט הטוב ביותר של השנה על פי האקדמיה האמריקאית לקולנוע. "ארץ נוודים" נחשב למועמד המוביל בעונת הפרסים הנוכחית. השחקנית פרנסס מקדורמנד, שמככבת בסרט וגם שימשה כאחת ממפיקותיו, איחלה לצופים שבקרוב יוכלו לצאת שוב לבתי הקולנוע, וקראה להם לצפות "בכל אחד מהסרטים שזכו כאן לייצוג". את נאומה חתמה מקדורמנד ביללה - מחוות כבוד לאיש סאונד שעבד על "ארץ נוודים" והלך לעולמו בשנה החולפת.

06:12

פרנסס מקדורמנד זומנה שוב אל הבמה אחרי שקטפה גם את פרס השחקנית הראשית הטובה ביותר עבור הופעתה ב"ארץ נוודים". זהו אוסקר המשחק השלישי של מקדורמנד, שזכתה בעבר על הופעותיה בסרטים "פארגו" ו"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי".

06:16

עצרו הכל כי מדובר בהפתעה הגדולה של הטקס, ואולי גם בסיבה בגינה קטגוריות המשחק נדחקו ממש לסופו. מי שהוביל את קטגוריית השחקן הראשי הטוב ביותר בעונת הפרסים הנוכחית היה השחקן המנוח צ'דוויק בוזמן ("הפנתר השחור"), שהלך לעולמו בקיץ אחרי מאבק במחלת הסרטן, והיה מועמד על תפקידו בסרט "הבלוז של מא רייני". אולם הפרס הוענק בסופו של דבר לשחקן הוותיק ומחרימן האוסקרים הידוע אנתוני הופקינס על הופעתו בסרט "האב". זו מועמדותו השישית וזכייתו השנייה של הופקינס, אחרי שזכה בפרס על תפקידו ב"שתיקת הכבשים", והוא הפך לשחקן המבוגר ביותר שזכה בפסלון המוזהב.


המועמדים והזוכים בקטגוריות השונות (במודגש: הזוכים)

הסרט הטוב ביותר

"האב"
"יהודה איש קריות והמשיח השחור"
"מאנק"
"מינארי"
"ארץ נוודים"
"אישה צעירה מבטיחה"
"צלילי מטאל"
"משפט השבעה משיקגו"

הבימוי הטוב ביותר

לי אייזק צ'אנג - "מינארי"
דיוויד פינצ'ר- "מאנק"
קלואי ז'או - "ארץ נוודים"
אמרלד פנל - "אישה צעירה מבטיחה"
תומאס וינטרברג - "עוד סיבוב"

מתוך "ארץ הנוודים" (צילום: Searchlight Pictures,  יח"צ)
"ארץ נוודים" | צילום: Searchlight Pictures, יח"צ

השחקן הטוב ביותר בתפקיד ראשי

ריז אחמד - "צלילי מטאל"
צ'דוויק בוזמן - "הבלוז של מא רייני"
אנתוני הופקינס - "האב"
גארי אולדמן - "מאנק"
סטיבן יאון - "מינארי"

השחקנית הטובה ביותר בתפקיד ראשי

ויולה דיוויס - "הבלוז של מא רייני"
אנדרה דיי - "ארצות הברית נגד בילי הולידיי"
ונסה קירבי - "קרעים של אישה"
פרנסס מקדורמנד - "ארץ נוודים"
קארי מאליגן - "אישה צעירה מבטיחה"

השחקן הטוב ביותר בתפקיד משנה

סשה ברון כהן - "משפט השבעה משיקגו"
דניאל קאלויה - "יהודה איש קריות והמשיח השחור"
לסלי אודום ג'וניור - "לילה אחד במיאמי"
פול רייסי - "צלילי מטאל"
לקית' סטנפילד - "יהודה איש קריות והמשיח השחור"

השחקנית הטובה ביותר בתפקיד משנה

גלן קלוז - "יומני האפלצ'ים"
אוליביה קולמן - "האב"
אמנה סייפריד - "מאנק"
יו-ג'ונג יון - "מינארי"
מריה בקלובה - "סרט המשך בוראט"

התסריט המעובד הטוב ביותר

"סרט המשך בוראט"
"האב"
"ארץ נוודים"
לילה אחד במיאמי"
"הטיגריס הלבן"

מתוך "בוראט 2" (צילום: Amazon Studios)
"סרט המשך בוראט" | צילום: Amazon Studios

התסריט המקורי הטוב ביותר

"מינארי"
"אישה צעירה מבטיחה"
"משפט השבעה משיקגו"
"יהודה איש קריות והמשיח השחור"
"צלילי מטאל"

הסרט הבינלאומי הטוב ביותר

"עוד סיבוב"
"קולקטיב"
"ימים טובים יותר"
"לאן הלכת, אידה?"
"האיש שמכר את עורו"

הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר

"קולקטיב"
"זמן"
"קריפ קאמפ"
"החפרפרת"
"מורתי התמנונית"

סרט האנימציה הטוב ביותר

"קדימה"
"מעל ומעבר לירח"
"נשמה"
"מהלכי הזאבים"
"שון כבשון הסרט: עף על החלל"

הסרט הקצר הטוב ביותר

"Feeling Through"
"חדר המכתבים"
"עין לבנה"
"זרים גמורים"
"המתנה"

הצילום הטוב ביותר

"יהודה איש קריות והמשיח השחור"
"מאנק"
"חדשות העולם הגדול"
"ארץ נוודים"
"משפט השבעה משיקגו"

העריכה הטובה ביותר

"האב"
"ארץ נוודים"
"משפט השבעה משיקגו"
"צלילי מטאל"
"אישה צעירה מבטיחה"

אישה צעירה מבטיחה, סרט (צילום: יחסי ציבור,  יח"צ)
"אישה צעירה מבטיחה" | צילום: יחסי ציבור, יח"צ

השיר הטוב ביותר מתוך סרט

"יהודה איש קריות והמשיח השחור" - "Fight For You"
"משפט השבעה משיקגו" - "Hear My Voice"
"כל החיים לפניו" - "Io So (Seen)"
"תחרות הזמר של האירוויזיון: סיפורה של פייר סאגה" - "Husavik"
"לילה אחד במיאמי" - "Speak Now"

האפקטים החזותיים הטובים ביותר

"שמי חצות"
"טנט"
"מולאן"
"אהבה ומפלצות"
"איוון האחד והיחיד"

טקס האוסקר ה-93 משודר בלילה בין ראשון ושני ב-yes Movies Drama. גרסה ערוכה ומתורגמת של הטקס תשודר ביום שלישי, 27.4, בשעה 21:00