mako
פרסומת

אחרי חצי יובל פיג'ו חוזרת לדקאר

אחרי שלל שמועות, בסוף השבוע פיג'ו הכריזה באופן רשמי כי האריה השואג יתייצב לקו הזינוק של הדקאר, 25 שנים לאחר שהשתתפה בו בפעם האחרונה. מעבר לחזרה הסימבולית כעבור חצי יובל, אין ספק שפיג'ו יכולה להכניס במרוץ המפרך בעולם עניין, לאחר שבשנים האחרונות הוא סבל מהגמוניה מוחלטת של קבוצת מיני X רייד

ניר בן זקן
mako
פורסם:
פיג'ו דקאר
צילום: אוטו
הקישור הועתק

פיג'ו דקאר
זכרונות מאפריקה - ה-205T16 כובשת את הדקאר באייטיז | צילום: אוטו

כמו מרבית יצרני ההרכב האירופאים, גם פיג'ו הצרפתית לקחה במהלך השנים חלק אקטיבי פעיל בספורט מוטורי, אבל המשבר הכלכלי הכבד שפקד אותה והצורך לצמצם ככל הניתן את ההוצאות הביא את האריה השואג לפרוש מהמסלול אחרי ההופעה במרוץ 24 השעות של לה מאן ב-2010, זאת על אף החשיבות התדמיתית והשיווקית שיש, במיוחד ביבשת השנה, להופעות במרוצים.

לפני כשנה פיג'ו הראתה סימנים ראשונים לחזרה למסלול ושלחה באופן חד פעמי את סבסטיאן לואב ומכונית מרוץ המזכירה בתצורתה את ה-208 למרוץ המעלה המפורסם בפייקס פיק וניצחה בו, וכעת, לאחר חצי יובל, היא חוזרת למרוץ השטח הקשה בעולם - ראלי דקאר.
לאחר שלל שמועות פיג'ו החליטה בסוף השבוע לצאת בהצהרה רשמית במסיבת העיתונאים שערכה בשיתוף הנהלת הגוף המארגן את הדקאר לרגל חשיפת תוואי המסלול של מרוץ 2015, ומסרה כי היא תתייצב לקו הזינוק של המרוץ בבואנוס איירס, בירת ארגנטינה.

דקאר 2014
בשנים האחרונות מיני שולטת במרוץ | צילום: WILLY WEYENS


פיג'ו השתתפה בדקאר לראשונה ב-1987 (לאחר סגירת גרופ B באליפות הראלי העולמית ב-1986) עם ה-205 T16 וכבר בהופעתה הראשונה ניצחה את המרוץ, כמו גם את שלושת המרוצים שבאו בעקבותיו (בשניים האחרונים מכונית המרוץ קיבלה קיט מרכב בתצורה של ה405).
ב-1991 הקונצרן הצרפתי העדיף לקדם את התדמית של סיטרואן, ולכן רכב המרוץ קיבל את החזות של ה-ZX והמכונית עם סמל האריה לא חזרה מאז למדבר האפריקאי.

פרסומת

גם בדקאר הנוכחי האריה השואג מצרפת לא יחזור ליבשת השחורה, שכן למרות השם לפני 6 שנים המרוץ העתיק את משכנו מאפריקה לדרום אמריקה בגלל איומי טרור ומצב לא יציב, שגם הביאו לביטול המרוץ ב-2008.
מבחינת פיג'ו המעבר הזה דווקא מיטיב עם האסטרטגיה שלה כחלק מהשאיפה שלה להתרחבות לשווקים חדשים, בעיקר בדרום אמריקה ובסין.

פיג'ו דקאר
נבחרת פיג'ו לדקאר 2015 _ קרלוס סיינז' וסירל דספרה | צילום: אוטו

פיג'ו טרם פרסמה פרטים או תמונות אודות מכונית המרוץ שתשלח למשימה אך ציינה שהיא תקרא 2008 DKR ותיחשף רשמית בתערוכת בייג'ין.
מהשם ניתן להבין שהיא תיראה כמו הקראוסאובר החדש של החברה ששיווקו החל בארץ לאחרונה וצפוי להיות מיוצר בקרוב במקביל לאירופה גם במפעלי החברה בברזיל ובסין.
מאחורי ההגה של ה-2008-דקאר ניתן יהיה לפגוש בינואר 2015 את קרלוס סיינז' (פעמיים אלוף העולם בראלי ומנצח דקאר 2010) ואת סיריל דספרה (5 ניצחונות מהדקאר) שיעשה הסבה מאוכף האופנוע למכונית לאחר שבמרוץ האחרון התקשה להפגין ביצועים על שני גלגלים.
בניגוד לציפיות, סטפן פטרהנסל לא נכלל בשלב זה בקבוצה, זאת מאחר שהוא עדיין חתום בקבוצת "מיני X-raid". עם זאת, הוא בהחלט עלול להפתיע ולעבור לנבחרת הצרפתית זאת משום ש"משמעת קבוצתית" שנכפתה עליו במרוץ האחרון מנעה ממנו את הניצחון.
בכל מקרה נראה כי החזרה של פיג'ו לדקאר תאיים על ההגמוניה הברורה של קבוצת מיני בדקאר, שנהנתה מדומיננטיות מוחלטת בשלוש השנים האחרונות והפכה את התחרות על המקומות הראשונים לתיאורטית בלבד.

דקאר 2014
צילום: אוטו, יחסי ציבור