mako
פרסומת

ראלי דקאר – מיני בשלושת המקומות הראשונים, הספורט במקום האחרון

דקאר 2014 היה יכול להיות אחד מאירועי הראלי המותחים ביותר בהיסטוריה של המרוץ, אלא שהמאבק המרתק בין נאני רומה לסטפן פטרהנסל הוכרע בהוראה קבוצתית לא על המסלול. בקטגוריית האופנועים שמר מארק קומה על הדומיננטיות המוחלטת ובמשאיות הצליחה קבוצת קמאז לבצע מהפך ולקטוף את הניצחון בישרות האחרונה

ניר בן זקן
mako
פורסם:
דקאר 2014
צילום: WILLY WEYENS
הקישור הועתק

דקאר 2014
למרות שהפגין יכולות נהיגה יוצאות דופן, "מיסטר דקאר" נאלץ בהוראה קבוצתית להסתפק במקום השני | צילום: WILLY WEYENS
4 ימים לאחר הפסקת המחצית, הצליח סטפן פטרהנסל (שנחשב למר דקאר
) לעשות את הבלתי יאמן וצמצם כמעט לחלוטין פער של יותר מחצי שעה ממוביל המרוץ וחברו לקבוצת "מיני X-raid" נאני רומה. פטרהנסל בדרך כלל לא רגיל לשום מקום חוץ מראשון אך יומיים לא מוצלחים (אחד עמוס בפנצ'רים ושני מלא בטעויות ניווט) בחציו הראשון של המרוץ דרדרו אותו בדירוג וגרמו לכולם לחשוב שהניצחון ה-12 במספר יצטרך לחכות לשנה אחרת. 

אבל פטרהנסל לא היה שותף לאווירה הפסימית, פתח מבערים בחצי השני של קרב ההישרדות שיש המכנים אותו מרוץ וכאמור התקרב מאוד לרומה שהוביל. אבל אז, בדיוק שנראה היה שאנו צפויים לחזות בקרב צמוד ומותח על ההובלה עד הישורת האחרונה של המרוץ, סוון קוונדט, מנהל קבוצת X-raid החליט לעצור את התחרות הפנימית והורה לפטרהנסל להוריד קצב ולהרפות מהלחץ על רומה ובמילים אחרות לוותר על גביע בארון ולתת לרומה את הבכורה. למרות שלא היה מרוצה מההחלטה, פטרהנסל קיבל את רוע הגזירה, הרפה מהלחץ על המצערת, ואפשר לרומה לפתוח פער של 5 דקות בסטייג' 11.
אך למרות ההוראות הקבוצתיות, הדרמה סירבה לגווע כשביום לאחר מכן רומה נתקע עם פנצ'ר שדרש עיקוב של יותר מחמש דקות והעמיד את הפער בין השניים על 26 שניות לטובת פטרהנסל בתום הסטייג' הלפני אחרון. למרות הביקורת החריפה מהעיתונאים, הנהלת המרוץ ואלפי צופים שהגיבו בזעם בדף הפייסבוק של X-raid על ההחלטה, מנהל הקבוצה השאיר אותה על כנה ושלח את רומה ופטרהנסל לשייט בנינוחות את קטע המרוץ האחרון בדרך לקו הסיום בוולפריסיו.

דקאר 2014
המאבק בין רומה לפטרהנסל נגדע, לאכזבת כולם, בשל הוראה קבוציתית | צילום: WILLY WEYENS

בתגובה לביקורת אמר קוונדוט: "זו הייתה הדרך היחידה להחזיר את כולם בשלום הביתה מבלי שהתחרות הפנים קבוצתית תגרום תאונה לאחד הצוותים". בפועל נראה שמיני פשוט רצתה למלא את הפודיום, גם על חשבון הפגיעה ברוח הספורטיבית של המרוץ.
למרות שהיה מעדיף כנראה לעמוד על המדרגה הגבוהה בפודיום בלי קומבינה פנים קבוצתית שלמעשה העניקה לו את הניצחון, עשור לאחר שניצח את הדקאר בפעם הראשונה על גבי אופנוע, נאני רומה חוזר הביתה עם פסלון זהב של הנווד האפריקאי.

עם זאת לדעת רבים, הגיבור האמיתי של הקרב הזה הוא ללא ספק פטרהנסל, שהוכיח לכולם מדוע הוא מכונה "מיסטר דקאר" תוך שהוא מפגין במחצית המרוץ השנייה יכולת נהיגה מהירה ומדויקת והכי חשוב ללא כל טעויות.

דקאר 2014
נאני רומה ניצח בעיקר בזכות הפוליטיקה | צילום: WILLY WEYENS
פרסומת

אין תמונה
מארק קומה שלט בקטגוריית האופנועים ללא עוררין


אין תמונה
הרוכב הצעיר ו"חם המזג" חואן ברדה היה היחיד שהצליח לאתגר את מארק קומה, אבל התרסק בסטייג' 12

פרסומת

דקאר 2014
ג'ינל דה וויליה בטויוטה היי-לקס היה היחיד שאיים על ההגמוניה של מיני | צילום: WILLY WEYENS


דקאר 2014
סיינז' הפגין נהיגה מרהיבה וזמנים לא פחות טובים משל קבוצת מיני | צילום: אוטו, יחסי ציבור


משאיות – מהפך בישורת האחרונה

דה רוי לא נכנע ללחץ ונהג הגנתי כשהוא מקווה שסגנון הנהיגה הרוסי לא יעמוד במבחן הזמן ומתישהו קרגינוב יעשה טעות שתנער אותו מהתחרות. אלא שהקמאז והצוות הרוסי הוכיחו את מה שכל מי שעוקב אחרי המרוץ הזה יודע – שהם עשויים ללא חת והצליחו לסגור את הפער ולתפוס את ההובלה בסטייג' 11. דה רוי נתן מאז את כל מה שהוא יכול, הצליח לצמצם את הפער ל-3 דקות בלבד בקו הסיום, אבל לא היה מספיק מהיר כדי לחזור להובלה ונאלץ להסתפק במקום השני.

דקאר 2014
ג'רארד דה רוי, האנדרדוג של קטגוריית המשאיות לא הצליח לשמור על המקום הראשון אל מול הלחץ של קבוצת קמאז | צילום: WILLY WEYENS
פרסומת

אין תמונה
קרגינוב הצליח בנהיגת "קאמיקאזה" לסגור את הפער ולנצח את הקטגוריה

אין תמונה

דקאר 2014
צילום: אוטו, יחסי ציבור