לאחר החגיגות הגדולות לציון ראשית השנה החדשה מסביב לעולם, תתחיל היום החגיגה המוטורית הגדולה של חובבי השטח, המרוץ הקשה בעולם – ראלי דקאר. עם כמעט 9,000 ק"מ בתנאי שטח קשים בדיונות וסביב הרי הגעש של דרום אמריקה ועם כמעט כל השמות הגדולים שיתייצבו לקו הזינוק וכמה מתחרים צעירים אך מאוד מוכשרים, עשוי הדקאר השנה להיות המותח והמסקרן ביותר ב-35 שנות ההיסטוריה של המרוץ
שטענו שבלי היבשת השחורה והדיונותהמפורסמות של מאוריטניה זה לא יהיה אותומרוץ
,
אבל כיום
בפעם השישית בה המרוץ מוזנק בצד השני שלהאטלנטי
,
ברור
לכולם שרוח הדקאר לא מתה
-
לא ברמת
הקושי
,
לא בכמות
הדרמות ולא במספר המשתתפים
,
אלא רק
שינתה כתובת
.
להבדיל
מהמסלול ביבשת השחורה שהעלה מכשולים רביםבפני המארגנים עם איום מתמיד מפני טרורושודדים בדרך
,
המדינות
בדרום אמריקה רבות על הזכות לארח את המרוץ
.
הפעם
יוזנק הדקאר מרוסריו שבארגנטינה
(300
ק
"
מ
מצפון מזרח לבירה בואנוס איירס
),
משם יפנה
מזרחה עד לסאן רפאל
,
יטפס
צפונה לסלטה ויחצה את הגבול אל בוליביהשזוכה לארח את המרוץ בפעם הראשונה
.
ממדבריותהמלח הגדולים בסמוך לאויוני (המוכרותהיטב למוצ'ילרהישראלי) יפנומשתתפי הדקאר בחזרה דרומה לאורך קו החוףשל צ'ילהעד לקו הסיום בבירה סנטיאגו.
בסךהכל מדובר על 8,734 ק"מהמחולקים ל-13 קטעיםתחרותיים בסוגי שטח משתנים – שביליםמהירים, ערוצינחלים מדבריים, דיונותחול ואפילו טיפוס להרי געש בגובה 5,300 מטריםשוודאי יקשו על יכולת הנשימה של המנועים.
כמעט 9,000 קילומטרים בתנאי שטח קשים | צילום: אוטו, יחסי ציבור
הקרבעל שני גלגלים ב-12 השניםהאחרונות קבוצת KTM הייתההשליטה הבלי מעורערת של הדקאר, והקרבעל המקום הראשון נערך בין רוכבי הקבוצה. אבלהשנה סיריל דספרה, האיששסיפק לארון הגביעים הגדול של יצרןהאופנועים האוסטרי חמישה מקומות ראשוניםבדקאר כולל את זה של ההקודם, החליטלערוק לקבוצת ימאהה שמנסה כבר כמה שניםלשחזר את ימי התהילה שלה בדקאר מאז הניצחוןהאחרון שנזקף לה כשסטפן פטרנסל היה עלהאוכף ב-1998.
השנה צפויים להיות קרבות מרתקים בקטגורית האופנועים | צילום: אוטו, יחסי ציבור
פטרהנסלף
אגב
שהביא
לימאהה לא פחות משישה גביעים מהדקארהאפריקאי בשנות התשעים הוא זה ששכנע אתדספרה בקיץ האחרון לעבור ליצרן היפני כדילעורר מעט את התחרות ואת היריבות ביןהיצרנים
פרסומת
גם
הונדה
שנהנתה
מדומיננטיות בדקאר בסוף שנות השמוניםמכוונת הפעם גבוה עם חואן בארדה הספרדיעל האוכף
שבשנה
שעברה הצליח לבלוט במרוץ ולמקם את עצמובחבורת החוד כשהוא מנצח בארבעה מימיהתחרות
אך
בשל תקלות בימי המרוץ הראשונים לא הצליחלהתברג לפודיום
השנה
אין ספק שלשם בדיוק הוא יכוון
מי
שנשאר להגן על התואר של
הוא
מארק קומה שניצח בדקאר שלוש פעמים
אך
בשנה שעברה שבר את היד כחודש לפני התחרותולא זינק לבסוף ואין ספק שהשנה הוא יבוארעב יותרמתמיד
שבמדיה התחרה ארבע פעמים בתחילת דרכובמרוץ ומהווה את האיום הגדול ביותר עלההגמוניה של פטרהנסל
מלבד
קרב הטיטאנים בין השניים
קבוצת
מיני
רייד
שהפכה
בשנתיים האחרונות לבכירה והגדולה ביותרבמרוץ
תכלול
מתחרים
נוספים המפורסמים ביניהם הם נאני רומה
מנצח
דקאר
על
אופנוע
כריסטוף
הולוציץ
חבר
פרלמנט באיחוד האירופי ומתחרה בדקאר מאז
יבגני
נוביקוב ואורלנדו טרנובה
פטרהנסל הוא ללא ספק הפייבוריט לניצחון, אבל אל-עטייה, מנצח דקאר 2011 בהחלט עשוי להפתיע | צילום: אוטו, יחסי ציבור
בין
המתחרים הבולטים שינסו להתברג בצמרת מולהדומיננטיות שקבוצת
רייד
צפויה להפגין ניתן לפגוש את
שני
מנצחי הדקאר בעבר
ג
ינל
דה וויליה עם טויוטה היי
לקס
וקרלוס סיינז המכונה
המטאדור
שגם
זכה באליפות העולם בראלי ה
פעמיים
בתחילת שנות התשעים
עם
רכב באגי בעל הנעה אחורית
ג'ינל דה וויליה שניצח את הדקאר בעבר יתחרה השנה עם טויוטה היי-לקס | צילום: אוטו, יחסי ציבור
מתחרה
נוסף שבוודאי יגיע לקו הזינוק עם תאווהגדולה לנצחון הוא רובי גורדון האמריקאי
מאז
גורדון
מתחרה במרוץ עם האמר מפלצתי
אך
רק פעם אחת הצליח לעלות על הפודיום עםהמקום השלישי ב
גורדון
ינסה לעשות את הבלתי אפשרי ולנצח את המרוץעם מכונית בעלת הנעה אחורית בלבד
דבר
שלא קרה מאז ש
איש
הבאגים
ז
אן
לואי שלסר המפורסם ניצח את הדקאר בשנת
נקווה
שגורדון ירהיב הפעם קצת יותר מאשר רק בעתהקפיצה המסורתית על הפודיום בקוהזינוק
היאבקות במשקל כבד
למרות
שהן נראות מגושמות
כבדות
ומסורבלות
לעתים
המשאיות בדקאר היו בעבר מהירות יותרמהרכבים וגם כיום
לאחר
הטלת מגבלות רגולטיביות
רבות
בהמות המשא הגדולות הן וירטואוזיות לאפחות
האם רובי גורדון יצליח להגיע לפודיום? | צילום: אוטו, יחסי ציבור
פרסומת
בדקאר 2012 התערערההשליטה המוחלטת של קבוצת קמאז הרוסיתשבעשור הקודם שלטה ללא עוררין בזירה כשהקרבהיחיד בקטגוריה הוא בין הנהגים שלה קבירובוצ'אגין (שהפךלמנהל הקבוצה הנוכחי), כשקבוצתמאן הולנדית עם ג'ארלדדה-רוימאחורי ההגה גנבה להם את הניצחון ושותפולקבוצה האנס סטייסי תפס את המקום השני. הקבוצההרוסית, עםצוות נהגים חדש לחלוטין באותה שנה, ספגהמהלומה רצינית ונאלצה להסתפק במקוםהשלישי, אולםב-2013 הצליחהקמאז לחזור לעצמה ולתפוס את הפודיוםבמלואו ומעניין יהיה לצפות לקו הסיוםהשנה משום שלאורך 35 שנותההיסטוריה של קטגורית המשאיות הוכיחהשהיא המפתיעהביותר.