mako
פרסומת

אודי מציגה: דיזל אקספרס

אחרי שקטפה על המסלול 7 ניצחונות במרוץ 24 השעות של לה-מאן ברכבים עם מנועי דיזל, אודי חושפת את ה-RS5 TDI-e - גרסת כביש ספורטיבית עם מנוע דיזל שמפיק 385 כ"ס למכונית הקופה של הקונצרן שרושמת כעת פחות מארבע שניות במאוץ ל-100 קמ"ש ושאר ביצועים לוהטים שיאפשרו לה להשאיר אדי סולר ללא מעט ספורטיביות ברמזור

ניר בן זקן
mako
פורסם:
אודי RS5 דיזל
הקישור הועתק

בזמן שרבים בארץ עדיין בטוחים שמנועי דיזל מיועדים רק לכלי רכב מסחריים, אוטובוסים, כלים מכאניים וחקלאים ומוניות, באירופה כבר מזמן מדובר באמצעי הנעה יותר מפופולרי גם בכלי רכב פרטיים בכל הגדלים ובמדינות מסוימות יותר ממחצית מכלי הרכב הנעים על הכבישים עושים שימוש בדיזל.

יתרה מזאת, בעוד שבעבר הביצועים של לוגמי הסולר היו נחותים משמעותית מאלה של מקבליהם חובבי הבנזין, כיום ניתן למצוא לא מעט מנועי דיזל עם נתוני ביצועים שמעפילים על מנועי בנזין בעלי נפח זהה.
אפילו בספורט מוטורי לא פעם הדלק השמנוני מחליף את הבנזין באוקטן גבוה וכך למשל ברכבים שניצחו את הדקאר בשש השנים האחרונות היו מנועים לוגמי סולר (3 פעמים פולקסווגן ו-3 פעמים מיני).

אבל נראה שמי שמובילה יותר מכולם את שינוי התדמית של הדיזל, היא אודי שזקפה לזכותה כבר 7 ניצחונות עם מנועי דיזל ב- "24 השעות של לה מאן" שנחשב למרוץ המסלול הקשה ביותר בעולם.

כעת, שבועיים לפני שתתייצב לקו הזינוק כדי להגן על התואר שלה מול טויוטה ופורשה שחוזרות השנה ללה מאן עם להט לנפץ את הדומיננטות הכמעט בלתי מנוצחת של אודי ב-14 השנים האחרונות, היצרנית מאינגולשטאט חושפת את ה-RS5 TDI-e קונספט, המציגה שילוב ביזארי לכאורה בין חטיבת רכבי הספורט של היצרן לבין מנועי דיזל.

אודי RS5 דיזל
פחות מ-4 שניות למאה

אמנם זכות הראשונים בשילוב הזה בין מכוניות ביצועים סדרתיות לדיזל שמורה לב.מ.וו שחשפה לפני כשנתיים את ה-M 550d עם שלושה מגדשי טורבו ו-381 כ"ס, אבל בעוד שהבאוורים הגיעו להספק הגבוה במיוחד על ידי הוספת מגדש טורבו שלישי, אודי בחרה בפיתרון פשוט אך מתקדם יותר והוסיפה למנוע הטווין טורבו דיזל V6 בנפח 3.0 ליטר המוכר שלה, מגדש חשמלי שלמעשה פועל מסל"ד סרק ובכך מבטל כמעט לחלוטין את תופעת השהיית הטורבו.

פרסומת

המגדש החשמלי מעלה את התפוקה ב-72 כ"ס לכדי עדר של 385 סוסים. ההופכים אותו למנוע הטורבו דיזל בנפח של עד 3 ליטרים החזק בעולם.

נתון המומנט מרשים עוד יותר ועם 76.5 קג"מ,יש לה 32.7 קג"מ יותר מאשר ה-RS5 בעלת מנוע V8 בנזין האטמוספרי.

בשילוב עם תיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונאלית בעלת 8 יחסי העברה ומערכת הנעה כפולה קבועה מתוחכמת, לוגמת הסולר מצליחה, לדברי אודי, לסיים את המאוץ ל-100 קמ"ש בפחות מ-4 שניות - מהר יותר מה-RS5 "הרגילה" אשר לה זה לוקח 4.4 שניות.
עם זאת, למרות ההתלהבות, לא ברור עדיין מתי יחידת הכוח הייחודית הזו תגיע לפס הייצור הסדרתי.

אודי RS5 דיזל
לראשונה מגדש טורבו חשמלי