שלט ברכה של היורוליג במדריד (צילום: עמית סלונים)
עולים לשלב הטופ-16 ביורוליג | צילום: עמית סלונים

במכבי ת"א יכולים לנשום לרווחה. הקבוצה הוגרלה לבית אחד עם ברצלונה, ריאל מדריד ואלבה ברלין בהגרלת שלב הטופ 16 של היורוליג שנערכה היום (שני) בברצלונה.

למה לנשום לרווחה? מכבי נמנעה ממפגש עם צסק"א מוסקבה וסיינה בבית 4, שנחשב לבית המוות של ההגרלה ומונה גם את פנרבחצ'ה/אולקר וציבונה זאגרב. הבית של מכבי ת"א יוצלב ברבע הגמר עם בית 1 בו נמצאות טאו ויטוריה, אולימפיאקוס, מילאנו ופרוקום סופוט.

הבית הנוסף, בית 3, כולל את הקבוצה שסיימה במקום הראשון בבית של מכבי ת"א, מלאגה, רומא האיטלקית, פנאתינאיקוס של ז'ליקו אוברדוביץ' ופרטיזן בלגראד הסרבית.

המשחקים יתקיימו החל מ-28 בינואר ועד 12 במרץ. שתי הראשונות בכל בית יעלו לפלייאוף (רבע הגמר המוכר גם כשלב ההצלבה), שיתקיים לראשונה בשיטת הטוב מחמישה משחקים.

ברצלונה: סיימה את שלב הבתים עם הפסד אחד בלבד
ברצלונה סיימה את שלב הבתים כקבוצה הטובה ביותר ביורוליג, עם הפסד בודד נגד סיינה בחוץ. הקבוצה מספרד, שפגשה את מכבי ת"א בשלב ההצלבה בעונה שעברה והודחה, נבנתה הפעם טוב יותר ולא חסכה במאמצים ובמשאבים כדי להחזיר אליה את חואן קרלוס נבארו שעזב לעונה אחת ב-NBA, ולהחתים אותו לחמש עונות ולמעשה עד לסיום הקריירה, פחות או יותר.

מלבד נבארו, הסמל הגדול של ברצלונה בעשור האחרון, הוחתם גם דייויד אנדרסן שמביא איתו ניסיון רב וגם ווינריות מוכחת. אל כל אלה יש להוסיף שחקנים שהופיעו בקבוצה הזו בהצלחה גם בעונה שעברה, דוגמת יאקה לאקוביץ', ג'אנלוקה באסילה שהצטיין מגד מכבי ת"א בהצלבה בעונה שעברה, הטורקי ארסן איליאסובה, הסנטר היעיל פראן ואסקס ואחרים. ברצלונה מדורגת כרגע שנייה בליגה הספרדית במאזן 4:13

בשלב המוקדם ברצלונה הדהימה את סיינה כשגרמה לה תבוסה ב-26 נקודות, וניצחה פעמיים את פנתינאייקוס בקלות. המאמן ממשיך להיות חאבייר פסקוואל, שקיבל את הקבוצה לידיו במהלך העונה שעברה לאחר שדושקו איוונוביץ' פוטר מתפקידו.

ריאל מדריד: פתחה את העונה בצורה נוראית והתאוששה
ריאל מדריד סיימה את השלב המוקדם במקום השני בבית ד', עם ששה ניצחונות וארבעה הפסדים. את אחד מהניצחונות שלה השיגה במוסקבה נגד צסק"א (78:82). בשלבים מסוימים בפתיחת העונה נראה היה שריאל הולכת מדחי אל דחי ומעמדו של מאמנה חואן פלאסה נראה מעורער מאוד, אבל התאוששות מרשימה שלה, בעיקר בליגה הספרדית, השאירה את המאמן.

גביע היורוליג (צילום: Jasper Juinen, GettyImages IL)
מי תניף את גביע היורוליג במאי? | צילום: Jasper Juinen, GettyImages IL

אתמול, במסגרת הליגה הספרדית, ניצחה ריאל את מלאגה 68:80 והיא בהחלט קבוצה טובה מאוד ובעלת מסורת יוצאת מהכלל - יותר מכל קבוצה אחרת בכדורסל האירופי. מכבי שיחקה נגד ריאל במהלך הטופ 16 גם בעונה שעברה, אז ניצחה אותה מכבי ת"א לאחר הארכה בספרד בעקבות מחצית שנייה יוצאת מהכלל ושלשה קריטית של יותם הלפרין, ששלחה את הקבוצות להארכה.

השחקנים הבולטים בריאל העונה הם הקפטן פליפה רייס, שנהנה מעונה יוצאת מהכלל, אולי הטובה בקריירה שלו, ולצידו כמובן הגארד לואיס בולוק - אחד הטובים באירופה לאורך שנים. שמות מעניינים חדשים שהגיעו לקבוצה בקיץ הם ג'רמייה מאסי שהוחתם מאריס סלוניקי ומשחק כבוסמן בזכות דרכון מקדוני, וגם קווינטון הוזלי, סמול פורוורד שסיים כמלך הסלים בטורקיה בעונה שעברה. לאחרונה הוחתם שם גם הסנטר הבלגי תומאס ון דר שפיגל, שעושה עבודה יעילה כמעט בכל תחנה בקריירה שלו.

אטורה מסינה (צילום: Julian Finney, GettyImages IL)
ישמור על ההגמוניה האירופית? מסינה | צילום: Julian Finney, GettyImages IL

עוד שמות בולטים בריאל: פפה סאנצ'ז, שהגיע אליה בקיץ מריאל מדריד, וגם אקסל הארוול הבלגי, פורוורד יוצא מהכלל עם פוטנציאל ריאל מדורגת רביעית בספרד במאזן 5:12.

אלבה ברלין: מארחת הפיינל פור
אלבה ברלין מארחת את הפיינל פור העונה והגיעה לטופ 16 עם הרבה מאוד מזל. במחזור האחרון היא הפסידה בבית מול לובליאנה החלשה יחסית, ואם חובנטוד בדאלונה היתה מנצחת את טאו ויטוריה - הספרדים היו עולים במקום הגרמנים. בסופו של דבר, הפסידה גם בדאלונה ואלבה נהנתה מהניצחון הכפול שלה מולה ועלתה ברגע האחרון.

פיני גרשון (צילום: מערכת ONE)
ישחזר את הישגי העבר? גרשון | צילום: מערכת ONE

ברלין, אותה מאמן לוקה פאביצ'ביץ', אקס ספליט הגדולה ובעבר גם כדורסלן הפועל נהריה, מדורגת במקום הרביעי בלבד כרגע בליגה הגרמנית. ביורוליג, כאמור, היא סיימה רביעית בבית ג'.

ישנה תכונה גדולה בברלין העונה סביב הפיינל פור ובאולם החדש שנבנה שם ויארח את הפיינל פור נרשמת פעם אחר פעם תפוסה מלאה. למעשה, ברלין מובילה את כל קבוצות היורוליג בעונה הזו עם כ-11,600 צופים בממוצע למשחק. הרכז הוא רשאד רייט, ששיחק בעבר אצל שרון דרוקר באוסטנד ואחר כך גם אצל דייויד בלאט באפס פילזן.

ברלין התחזקה העונה מתוך מטרה לעשות כל שביכולתה כדי להגיע לפיינל פור וצירפה אליה שחקנים עם ניסיון אירופי דוגמת אנסו סיסיי שהגיע ממילאנו, או קייסי ג'ייקובסן, שמתנדנד על התפר שבין אירופה ל-NBA.

שלט ברכה בכניסה לפיינל פור במדריד (צילום: עמית סלונים)
מכבי תצליח להגיע שוב לפיינל פור? | צילום: עמית סלונים

שמות בולטים אחרים: פטריק פמרלינג בן ה-33, שחרש את כל אירופה ושיחק בקבוצות גדולות דוגמת פנתינאייקוס וברצלונה, וגם הסקורר, ג'וליוס ג'נקינס והגארד, עמנואל מקילרוי.

הבתים המלאים:
בית 1: טאו ויטוריה, אולימפיאקוס, מילאנו ופרוקום סופוט
בית 2: ברצלונה, ריאל מדריד, מכבי ת"א ואלבה ברלין
בית 3: מלאגה, רומא, פנאתינאיקוס ופרטיזן בלגראד
בית 4: צסק"א מוסקבה, סיינה, פנר/אולקר וציבונה זאגרב