sportFive1022346 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

מכון JD פאוור הוא מוסד וותיק בענף הרכב שבודק מאז 1968 היבטים של אמינות, איכות ועוד אינספור פרמטרים לאורך חייהן של מכוניות ומדרג אותן בהתאם לתוצאות. ואולם, במקביל לכל הסקרים השנתיים הכשיר סקר שנוי במחלוקת הבוחן את תקינות המכונית ב-90 הימים הראשונים על הכביש על פי דווחי הנהגים. משם כך אומרים, ניתן להסיק לגבי עמידות המכונית בטווח הארוך. האמנם?

87 אלף נהגים שרכשו מכוניות משנת 2020 על הכביש השתתפו השנה בסקר המקדמי. תקלות המדווחות ל-JD פאוור יכולות לנבוע ממגון סיבות, החל משיבושים אלקטרוניים, תקלות מכללים רציניות וכן קיימת התייחסות אל בעיות במערכות הבטיחות החכמות. אבל בכל מקרה של בעיה, גם איזטורית, הם מסמנים ומגלגלים הלאה לעיבוד נתונים.

את המקום הראשון השנה מאכלסות חברת הרכב הדרום קוריאנית קיה ולא תאמינו, גם חברת דודג'. הדירוג בודק יחס של ממספר תקלות ל-100 מכוניות, כך שגם קיה וגם דודג' דיווחו על 136 בעיות ל-100 מכוניות, כלומר 1.36 ליקויים למכונית. מדורגות אחריהן שברולט, ראם ו-ג'נסיס עם 141 תקלות לכל 100 מכוניות. ג'נסיס, מותג היוקרה של יונדאי דורגה במקום הראשון בסקר התלת שנתי (מספר הליקויים הנמוך ביותר לאורך שלוש שנים). 

במרכז הטבלה מותגים כמו מיצובישי, ביואיק, ג'י אמ סי', פולקסווגן, יונדאי, ג'יפ, לקסוס וניסאן עם מספרים שנעים בין 150 ל-160 תקלות ל-100 מכוניות. ממוצע סביר. בהמשך נתונים פחות מחמיאים קאדילק, אינפיניטי, פורד, מיני, ב.מ.וו עם 176 תקלות לכל 100 מכוניות, הונדה, טויוטה וגם מאזדה (184 תקלות לכל 100 מכוניות).

כמובן שזה הרבה יותר מעניין לבדוק מה קורה בקרקעית, ושם למרבה הצער אנו עדים לתוצאות אומללות שלא מפתיעות אף אחד; בין המדורגות במקומות האחרונים נמנה את חברת מרצדס עם 202 תקלות לכל 100 מכוניות, וולוו עם 210 תקלות לכל 100 מכוניות, אאודי עם 225 תקלות ולנד רובר עם 228 תקלות. את המקום האחרון בטבלה מאכלסת חברת טסלה עם 250 תקלות לכל 100 מכוניות (נתונים חלקיים בלבד). ב-JD קושרים את התוצאות של טסלה לתלונות לקוחות טסלה Y שדיווחו ליצרן על איכויות לוקות בחסר (מושבים לא מוברגים היטב, חגורות בטיחות לא תקינות, בעיות תאורה ועוד). 

האמריקנים חוגגים

הדירוג המצטיין של דודג' מבין 31 המותגים הוא סיבה לחגיגה במסדרונות קרייזלר, שכן באופן קבוע נרמסו האמריקנים על ידי היפנים בלי רחמים. זו הפעם הראשונה בתולדות סקר JD פאוור שהם מעפילים למקום ה-1 אחרי שקפצו שבעה מקומות ביחס לאשתקד. מותגי Jeep ו-ראם חיזקו את ההישגים של דודג' עם שיפור לכל אחד בפני עצמו, וביחד הגיעו למספר תקלות נמוך מהממוצע בתעשייה. "זה פשוט משקף את הגישה הבלתי מתפשרת של הצוות שלנו", אומר מארק צ'מפיין מקרייזלר. "אנחנו מקדישים את כל מה שיש לנו ללקוח והתוצאות האלה מעידות בצורה ברורה שאנחנו קולעים למטרה. נמשיך במלאכה הזו". 

אחד הנימוקים להצלחה של דודג' טמונה באסטרטגיה של המותג לשמור על הפלטפורמות הקיימות ולא לחולל מהפכות קיצוניות. דגמי השרירים של דודג' (צ'ארג'ר ו-צ'אלנג'ר) וכן המיניוואנים לא זכו ליורשים כבר שנים ארוכות, ומכאן שבסקרים הם כמעט נטולי תקלות. "הם פשוט נשענים על מה שעובד", אומר דייב סרג'נט, מבכירי JD פאוור. "הם לא דוחפים את הגבולות בלי הבחנה או מביאים איזו טכנולוגיה לא מוכחת לכבישים".