sportFive992481 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
sportFive992482 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

תתפלאו אם מעת לעת תגיע ידיעה אודות מכונית מסוימת וגרסה מסוימת שיורדים מפס הייצור באירופה כי הן אינן עומדות בתקני זיהום האוויר המחמירים שיגיעו לשיא בעוד שנה כאשר רף פליטת המזהמים המחייב יעמוד על 95 גרם לכל ק"מ בהשוואה ל-125 גרם כיום. יצרניות הרכב מבינות שהאיחוד האירופי לא מתכוון להיות סלחן בעניין הזה וכי עליהן לחשב המון מסלולים מחדש ולבדוק אילו מכוניות מתאימות להמשך ייצור ללא ספיגת קנסות אודות חריגה מהתקן ואילו מכוניות חורגות ולא כדאיות לייצור (לפחות עד שהן תקבלנה עדכונים).

סוזוקי ג'ימני החדש במבחן דרכים
 
מדיניות CAFE
ראשי התיבות של המונח CAFE מייצגות את התקן החדש שנקרא באופן מלא Clean Air For Europ והוא זה שמגדיר את רמת פליטת המזהמים של כל מכונית ואת עלות הקנס על כל חריגה ממנה. כל יצרניות הרכב באירופה קיבלו את התקינה הזאת לפני זמן רב והן צריכות לשנות סטנדרטים של מערכות מנוע וצמצום הזיהום בהדרגה עד 2021. יש שעברו למנועים קטנים בני 3 בוכנות ויש שביטלו לחלוטין את מנועי הדיזל. אחרים נכנסים יותר ויותר לתחום החשמלי. ישראל איננה אוכפת את מדיניות CAFE ומבחינתם של יצרנים מסוימים דווקא יש הזדמנות למכור כאן מכוניות מזהמות, מכוניות דור ביניים עד שהמנועים שהם ישתפרו כי היצרנים מעדיפים למכור באירופה את הסחורה הנקייה ולא לחטוף קנסות. אם משרד התחבורה היה מאמץ את מדיניות התקנות והקנסות, מכוניות רבות לא היו מגיעות לכאן בשנה הקרובה אבל זה כבר סיפור אחר.
 
הברק מכה פעמיים בג'ימני
גם סוזוקי עושה צעדים לקראת מעבר למנועים ברמת זיהום קטנה ובקרוב נראה מעבר של דגמים של החברה היפנית למערכות היברידיות קלות מחוזקות במנועים חשמליים, אבל הסוזוקי ג'ימני לא יהיה הראשון בתור לקבל את המערכת הזאת ולכן הוא עלול להיעלם מהנוף לתקופה מסוימת אחרי שחזר למשחק ב-2018 בתום היעדרות ארוכה בשל אי שימוש במערכות בטיחות בסיסיות. בסוזוקי ממהרים לטפל בראש ובראשונה בדגמים הכי נמכרים שלהם כמו אצלנו, הקרוסאוברים המשפחתיים הקומפקטיים שהפכו לפופולאריים וכמובן גם סוזוקי סוויפט המיתולוגית. הג'ימני שחזר למשחק רק ב-2018 אחרי היעדרות בגלל היעדר מערכות בטיחות בסיסיות, התחיל לצבור פופולאריות אבל כעת הולכת ומתקרבת המכה הבאה בגלל זיהום האוויר של מנועי הג'ימני והוא שוב בסכנת הפסקת ייצור, לפחות באופן זמני. פליטת המזהמים הרשמית של הג'ימני היא 154 גרם לכל ק"מ והקנס באירופה על ההפרש מהתקן הרצוי הוא קרוב ל-5,000 יורו לכל מכונית, סכום שאותו סוזוקי לא יכולה לספוג או לגלגל אל הלקוחות כי המכונית גם ככה איננה מהזולות בקטגוריה.
 

מכירת עודפים
בסוזוקי העולמית לא מאשרים וגם לא דוחים את הפרסומים אודות הנחייה לחלק מהסוכנויות ביבשת הישנה שלא להציע ללקוחות ולא לקבל הזמנות של ג'ימני, ולהערכת אנליסטים יש סיכוי שהג'ימני ישנה קטגוריה מבחינת המנועים שלו וזה עשוי להחזיר אותו למשחק. כאן בישראל אין בהלת ג'ימני למרות שחובבי המותג ונהיגת השטח היו שמחים אם ההקצאות של היצרן לשוק הישראלי היו קצת יותר גדולות ויש להניח כי היבואן המקומי היה מצליח למכור את כל הכמות.