חרזי וקטן מניפים את גביע הטוטו (צילום: עודד קרני)
מכבי חיפה זוכה בגביע הטוטו | צילום: עודד קרני

המועצה להסדר ההימורים בספורט וההתאחדות לכדורגל יחתמו בימים הקרובים על הסכם שיווקי למשך שלוש עונות בהיקף של 60-63.5 מיליון שקל לעונה. ההסכם מפחית את התשלום להתאחדות מ-80 מיליון שקל בערכים של 2008 ל-60 מיליון שקלים.

מדובר בהסכם חדש עם עקרונות חדשים, השונה במהותו מההסכמים בין שני הגופים בשש השנים האחרונות. ההסכם מתייחס לכל משחקי הליגה, גביע המדינה, גביע הטוטו ומשחקי הנבחרת הלאומית.

במהותו זהו הסכם לקניית שרותים. המועצה תהנה מתוספת שרותים בשיעור של 30-40 אחוז תמורת תשלום מופחת. כמו-כן בוטל הקשר, שהיה בהסכם הקודם בין הכנסות המועצה לבין התשלום להתאחדות.

עופר פרי, המנכ"ל החדש של המועצה, מדגיש, כי מדובר בהסכם החסות והשיווק הגדול ביותר במשק הישראלי: "מדובר בשיתוף פעולה מכירתי, שיווקי ופרסומי בתחומים מגוונים, היוצר יתרונות ברורים לשני הארגונים:

"המועצה יוצרת לעצמה כלים חדשים ומשמעותיים להגדלת הכנסותיה ע"י חשיפה פרסומית, פעילות שיוקית וזהות עם הכדורגל הישראלי ואילו ההתאחדות נהנית ממנוף כלכלי יציב, שיאפשר לה אופק פיננסי לקידום הענף".

מנכ"ל המועצה אמר עוד, כי הוא רואה בשיתוף-הפעולה עם ההתאחדות כלי אסטרטגי, המשתלב במדיניות של המועצה להיות שותפה פעילה לספורט הישראלי. "החיבור שלנו עם הכדורגל הישראלי הוא טבעי וגנרי והמיתוג של ליגת-העל כליגת-טוטו הוא צעד חיובי", טוען פרי.

הסכם עיסקי
מדובר, למעשה, בהסכם עיסקי לכל דבר. לאור זאת, נקבעו תג מחיר לכל פעילות ופעילות תשלום על-פי ביצוע , קנסות על הפרה ומנגנוני בקרה ואכיפה בכל נושא. "זהו חידוש חשוב, שמדגיש את המחויבות המלאה של ההתאחדות לעמוד בכל סעיפי ההסכם. גובה התשלום, שישולם להתאחדות, מותנה, איפוא, במילוי כל הפרטים ככתבם וכלשונם", מדגיש פרי.

על-פי ההסכם תוכל ההתאחדות לקבל 60 מיליון שקל עבור העונה הנוכחית ו-63.5 מיליון שקל בכל אחת משתי העונות הבאות.

החידושים
בהשוואה להסכם הקודם, בוטלה הזיקה שבין הגדלת הכנסות המועצה מעבר למיליארד שקל לבין התשלום להתאחדות. דהיינו, התשלום להתאחדות הוא פועל-יוצא של ביצועה ללא קשר להכנסות המועצה.
חידושים נוספים: מיתוג מלא של ליגת הטוטו במגרש ובאמצעי התקשורת, טקס עליה ממותג לכל המשחקים ושילובו בשידור הטלוויזיוני, הגדלת מספר המשחקים באמצע השבוע והעברת המשחק המרכזי ליום שני, (מותנה בסיכום עם ערוץ 10) מעורבות מלאה של המועצה בקביעת מועדי ושעות המשחקים וענידת סמל הטוטו על חולצות השחקנים.

ההסכם המכירתי
ההתאחדות מתחייבת על-פי ההסכם שמספר המחזורים לא יפחת מ-33 ומספר המשחקים במחזור לא יפחת מ-6 בכל אחת משתי הליגות הבכירות (8 משחקים לפחות החל בעונה הבאה). כן קיימת התחייבות לקיים בשבת 6 מחזורים לפחות בגביע המדינה.
בעונת המשחקים הנוכחית ישוחק משחק אחד בליגת-טוטו ביום ראשון או שני ושני משחקים לפחות מהליגה הלאומית ישוחקו ביום שני. בשתי העונות הבאות יועברו שני משחקים מליגת-טוטו לאמצע השבוע: אחד ביום א' והשני ביום ב'. בליגה הלאומית ישוחקו בעונות הבאות 3 משחקים ביום ו' ושלושה ביום ב'.
כמו-כן לא תתאפשר פגרה של יותר ממחזור אחד, בהיעדר משחקים בליגת-טוטו יתקיימו משחקי הליגה הלאומית ופעמיים בשנה לפחות, כשיהיו פרסים גבוהים בטוטו, לא יהיו כלל משחקים ביום שישי.

"זו דוגמא טובה לשיתוף-פעולה נכון בין שני הארגונים. השתדלנו להתאים את מועדי המשחקים לצרכים העיסקיים של המועצה מבלי לפגוע בפעילות הסדירה של הליגות", אומר פרי.

ההסכם השיווקי-פרסומי
על-פי ההסכם תמשיך הליגה להיקרא ליגת-טוטו והמועצה תהיה נותנת החסות הבלעדית של הליגה. "כדי לשדרג את הליגה, וליצור לה דימוי חיובי יותר בכוונתנו לשנות את המראה והתחושה שלה. אנו מאמינים, כי פעילות מיתוגית רצופה לאורך זמן והשינוי התקשורתי יכולים לצקת בציבור תחושת אהדה לכדורגל הישראלי ולקרב אליו קהלים חדשים", מסביר מנכ"ל המועצה.

בעקבות ההסכם, החל בתקופה הקרובה יחול שינוי מהותי בטקס פתיחת המשחקים בליגת-טוטו. הקבוצות יעלו למגרש בצורה מסודרת ביחד עם דיילות וילדים והגרלת המגרשים תיעשה במרכז השדה על רקע של שילוט הולם והימנון לליגת-העל. הטקס כולו יועבר בשידור בטלוויזיה וילווה באות פתיחה מעורר, קצבי ומזוהה עם הליגה.

מיתוג נוסף ייעשה בעיתונות הספורט, ברדיו ובאינטרנט. כן מובטח פרסום לטוטו במגרשים, על חולצות השחקנים, במשחקי הנבחרת, על-גבי הכרטיסים בליגה ובמשחקי הנבחרת ובעמדות הראיונות. בכוונת המועצה גם ליזום פעולות שיווקיות במשחקים השונים.

עופר פרי, ציין עוד, כי ההסכם מהווה דוגמא טובה לשיתוף-הפעולה בין שני הארגונים. "התגברנו על חילוקי-הדעות מתוך הבנה הדדית, שההסכם יתרום לא רק להגדלת הכנסות המועצה אלא, בעיקר, לפיתוחו של הכדורגל הישראלי. אין לי ספק, שההסכם העיסקי הזה מצעיד את הענף הפופולרי ביותר קדימה והשותפות בינינו תסייע לקידומו של הספורט הישראלי כולו", הדגיש פרי.