יאיר לפיד נשא בסוף השבוע נאום מרגש בכנס מפעל הפיס לחינוך. הוא גם העלה אותו לעמוד הפייסבוק שלו – וזכה שם,  לשם שינוי, למאות תגובות חיוביות. הסרטון אפילו הפך לאחד הנצפים בסוף השבוע. לפיד מסביר בנאומו למה צריך לבטל את הבחינות בבתי הספר, איך לסייע לתלמידים – ולמה שיטת הלימוד של היום בעצם פשטה את הרגל?

אלא שעכברי רשת מנוסים מצאו דמיון מפתיע בין נאום לפיד, להרצאות של קן רובינסון - מומחה עולמי לחינוך סוג של גורו – שהפך פופולרי לאחר שמספר הרצאות שנשא ב-TED עלו לאתר וליוטיוב. 300 מיליון איש צפו בעולם בהרצאות שלו. וכנראה שגם לפיד. שר האוצר כבר הראה בעבר בקיאות בתורתו של רובינסון, ציטט ממאמריו ושידר אפילו הרצאה שלו בעבר. וכמו שזה נראה הוא ספג השראה גדולה מהדברים, שזה בסדר, אפילו מבורך, אנחנו רק שואלים - למה לא לתת קרדיט?

אז מה אתם חושבים? תשפטו בעצמכם, הנה כמה מהקטעים המאוד דומים:

החינוך מאז המהפכה תעשייתית:
יאיר לפיד:
 " מערכת החינוך כמו שאנחנו מכירים אותה, היא מערכת חינוך שבעצם נוסדה במאה ה-19 כחלק מהמהפכה התעשייתית היה צריך להכשיר אנשים צעירים כדי שהם ילכו מבית הספר למפעל ויעמדו שם ליד קווי הייצור ויעבדו"
קן רובינסון : "מסביב לעולם לא היו בתי ספר ציבוריים לפני המאה ה-19. הם כולם הוקמו כדי לפגוש את הצרכים של המהפכה התעשייתית. בתור ילד הורחקת מהדברים שאהבת על בסיס זה שלא תוכל למצוא בהם עבודה"

ההבדל בין חינוך ולמידה:
יאיר לפיד:
 "המערכת בחרה אם היא רוצה להיות מערכת לימוד או חינוך והיא אמרה אני מערכת חינוך "
קו רובינסון: "בסופו של דבר חינוך הוא עניין של למידה. אם אין למידה אז אין חינוך. כל המהות של חינוך הוא לגרום לאנשים ללמוד"

חינוך בראי העתיד:
יאיר לפיד:
 " יש דבר אחד שאנחנו יודעים על העתיד – הוא בעתיד. אין לנו מושג מה יקרה בו "
קן רובינסון: "החינוך אמור לקחת אותנו לאותו עתיד שאנחנו לא יכולים לחזות. לאף אחד אין מושג - מה יקרה בעולם בעוד חמש שנים"

לבטל את המבחנים:
יאיר לפיד:
 "מה אנחנו נעשה כדי שהעיוני יהיה עיוני? אנחנו נוציא אותו קודם כל מתרבות הבחינות שהוא נקלע אליה. למה אנחנו לוקחים את המורשת שלנו את ההיסטוריה שלנו והופכים אותו לבחינה?"
קן רובינסון: "חלק מהבעיה זה שהחלק העיקרי של החינוך הפך להיות לא למידה וחינוך אלא בחינות. בחינות הן חשובות, אבל הן לא צריכות להיות החלק הארי של החינוך. הן צריכות לעזור".

והנה גם ההרצאה המקורית:

ממפלגת "יש עתיד" נמסר: "השר לפיד לא הכיר את ההרצאה הספציפית הזאת, אבל הוא מאוד אוהב את ההרצאות של קן רובינסון וממליץ לכולם לצפות בהן".

חי בלילהראשון - שלישי ב-23:00