היה רק איש אחד שהחזיק ברון ארד וישראל הצליחה להניח עליו יד, שמו מוסטפא דיראני. כשהוא נחטף באישון ליל מביתו בלבנון והובא לחקירה במתקן סודי של צה"ל, לכולם היה ברור שצריך לגרום לו לדבר. כשרואים את קלטת החקירה שנחשפת כאן לראשונה, צריך לזכור דבר אחד חשוב - האיש שנראה שם עלוב ומושפל הסתובב עם רון ארד בתא המטען של מכוניתו במשך ימים רבים. זה מסביר במידה מסוימת את מה שקורה שם בחדר אך זה לא מסביר את ההתעקשות של המערכת להפיל את כל התיק על חוקר אחד כשהעסק הזה מסתבך.

מהצד האחד, מוסטפא דיראני, האיש שהחזיק במו ידיו את רון ארד, האיש שישראל סכנה עשרות לוחמים כדי לחטוף אותו ולחקור אותו ולשמוע ממנו מה קרה לרון. מולו קפטן ג'ורג', חוקר שבויים קשוח במיוחד שיודע שבחוץ כל בכירי המערכת, מראש הממשלה ומטה מחכים לתוצאות שישיג. בדו-קרב הזה, דיראני ינצח. הוא לא ישבר בחקירה ואפילו יגיש תביעה של מיליונים נגד המדינה. דיראני יטען שאנסו אותו במתקן החקירות וקפטן ג'ורג' יודח מצה"ל. ג'ורג' הוא היחיד עד היום ששילם את מחיר החקירה.
הקלטות מהחקירה נחשפות כאן לראשונה והן עונות לפחות חלקית על שאלה שהסעירה את המדינה - מה באמת קרה בחקירת דיראני. אי אפשר להבין באמת את התמונות האלה בלי לדעת כמה תקוות תלו כולם כאן במידע שיביא המחבל הזה.

החטיפה של העוקץ הארסי

במערכת הביטחון קראו לו "עוקץ ארסי". בלבנון הכירו אותו כאבו עלי, קצין הביטחון הראשי של ארגון אמ"ל, ארגון שהיה אחראי למותם של חיילי צה"ל רבים. מוסטפא דיראני החזיק ברון ארד מהיום הראשון שנפל בשבי. הסרטון שנחשף רק לפני כמה שנים והסעיר את המדינה, צולם כשרון בידיו של דיראני.  במאי 1994, עשרות לוחמים של סיירת מטכ"ל לכפר בעומק לבנון. בלילה בו חוגג דיראני יום הולדת 46 מתקרב למיטתו מפקד חוליית הפריצה סרן ליאור לוטן.

החוקרים כבר מחכים במתקן החקירה הסודי של צה"ל לנכס המודיעיני בלבנון. תא"ל עמוס גלעד מרכז את הפרויקט ומעביר דיווחים מהחקירה לראש הממשלה. לראש צוות החוקרים מתמנה קצין שכבר יצא לו שם של מומחה של חילוץ מידע מנחקרים והוא עוד יהפוך לגיבור מרכזי בפרשה, הכינוי שלו - קפטן ג'ורג'. החקירה נמשכת חמישה שבועות ללא הפסקה והיא מצולמת כולה וצופים בה בזמן אמת וגם בדיעבד בכירים רבים ממערכת הביטחון.

עוד לפני שמגיעים לענייני רון ארד, דיראני מתגלה כנחקר מיומן וזהיר והוא ממשיך לשתוק. ס', מפקד יחידה 504 מצטרף לחדר והמטרה הכי חשובה של החוקרים היא לדעת מה קרה לרון ארד. בתחילה, החוקרים משוכנעים שדיראני משקר ודיראני ממשיך להתעקש שהאיש שבביתו הוחזק רון, מסר את מפתח הבית לאיראנים מבלי ליידע אותו. בשלב זה, התקווה הגדולה לפתור את תעלומת רון ארד מתרחקת והם מתחילים להגביר את הלחץ על דיראני. חמישה שבועות של חקירה מוכיחים שאין עוד מה להוציא מדיראני.

הפרשה שהפכה לתסבוכת מביכה

שש שנים אחרי החקירה, פרשת דיראני הופכת לתסבוכת משפטית מביכה במיוחד. האסיר הביטחוני מוסטפא דיראני תובע מיליונים ממדינת ישראל. הוא טוען שהוא עבר בחקירה עינויים והשפלות מיניות. הפרקליטות טוענת בתגובה שהכל בחקירה היה בסדר. היא מתעקשת למשל להכחיש שדיראני היה עירום במהלך החקירה אבל התמונות מוכיחות אחרת. בקלטות שבידינו, דיראני נחקר שעות ארוכות בעירום מלא.
הסערה בתביעת דיראני היא עניין גדול אפילו יותר. דיראני טוען שבמהלך החקירה קפטן ג'ורג' אנס אותו באמצעות החדרת אלה לישבנו. המשטרה הצבאית חוקרת וקובעת כי קפטן ג'ורג' לא אנס את דיראני. מצד שני החקירה חושפת שג'ורג' הכניס חייל לחדר החקירות, הורה לו להפשיל את מכנסיו ואיים על דיראני באונס. כשחוקרי מצ"ח מאמתים את ג'ורג' עם הגילוי הוא מבין שנותר לבד ומחליט לשבור את הכלים. מתברר ששיטות החקירה של ג'ורג', על היתרונות והחסרונות שלהן, היו עניין ידוע ביחידה 504. כשדיראני הגיע להיחקר, איש לא עצר ואיש לא התלונן.

אבל כשהמערכת צריכה לספק תשובות לתלונות דיראני היא מייחסת לג'ורג' עבירה של "סחיטה באיומים". זו עבירה שאפשר להדביק לכל חוקר מודיעין בהיסטוריה של מדינת ישראל. ג'ורג' נפלט מהצבא והוא מגיע עד בג"צ לצעוק שלא היה לבד ואלו היו ההוראות, אבל גם שם דוחים אותו. כשהתמונות שרואים בכתבה מחקירת דיראני אנחנו מתחילים להבין למה דאגו כל כך להשתיק.

כשמסתכלים לאחור זה אפילו נראה צודק. מדינת ישראל החליטה לעשות הכל כדי להציל את רון ארד ולעשות הכל זה גם לחקור בצורה מאוד לא נעימה את האיש שהחזיק בו. אבל כשדיראני הופך לאיש לא מועיל, הזיכרון של בכירי המערכת מתקצר וכולם דואגים לנער את אבק החקירה הזו מהבגדים.

תגובת פרקליטות המדינה: "זו הפעם הראשונה שגורמי החקירה, גורמי הפרקליטות הצבאית ופרקליטות המדינה, נחשפים לקיומה של הקלטת הזו. ולאור גילוי זה יישקל אילו צעדים משפטיים יש לנקוט"

עובדה, ימי חמישי לאחר החדשות

>> בואו להמשיך לדבר בעמוד הרשמי של עובדה בפייסבוק