חשד למעשים מגונים בבית הכנסת, אילוסטרציה (צילום: אילוסטרציה)
התנ"ך. תורה כבקשתך? | צילום: אילוסטרציה

עד לפני שנים ספורות, מפת היהדות הייתה ברורה יחסית: היו אורתודוקסים מהצד האחד, רפורמים בקצה הסקאלה ובאמצע הקונסרבטיביים. האורתודוקסים חיו על פי המסורת המקובלת מדורי דורות ועל פי פסיקות גדולי הרבנים בכל דור, הרפורמים כופפו את המציאות כדי "להכשיר" את החיים החילוניים שלהם, ואילו הקונסרבטיביים חיו איפשהו באמצע.

בשנים האחרונות משהו מדאיג מתחולל במפה הזו. היא כבר לא ברורה כבעבר. יותר ויותר רבנים דתיים-ציוניים, שלא לדבר על הציבור הדתי-ציוני עצמו, מתחילים לפרוץ גדרות שקיימות כבר מאות ואלפי שנים. איסורים שבעבר היו חד משמעיים הופכים פתאום להיתרים ונראה שמישהו כאן השתגע. ומילא אם הוא היה בעל הבית.

דוגמאות לדברים תמוהים כאלה, שלא מקובלים על רוב מוחלט מגדולי הדור, אפשר למצוא דווקא אצל קהילות, רבנים וארגונים שקוראים לעצמם אורתודוקסים, אבל בפועל תוקף ההגדרה הזו שלהם מתרוקן מיום ליום. אין פלא שזה קורה כשהרב יובל שרלו אומר לחברי ארגון הומואים דתיים ש"אולי השאלות הנוקבות שלכם מראות שאנחנו טועים בהבנת הקב"ה", ומפליא בלא מעט פסקים חריגים ובעייתיים בעיני רבים; כשארגון הנשים הפמיניסטי "קולך" כולל בתוכו זרמים שמתנגדים לשיתוף פעולה עם הממסד הרבני-הלכתי, ומפריח לחלל האוויר דעות חריגות ולפעמים גם בוטות המנוגדות להלכה; כשבקהילה "שירה חדשה" בירושלים המגדירה את עצמה כאורתודוקסית יש ערבוב "חדשני" בין גברים לנשים, וכן הלאה.

את הנושא הזה העלה לכותרות בשבוע שעבר הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת ההסדר ברמת גן. הוא תקף בחריפות את הניאו-רפורמים והסביר שהמהלך מבלבל מכיוון ש"עושים אותו עם כיפות, עושים אותו אנשים שחלקם מדקדקים במצוות יותר מאלה שנלחמים נגדם". 

שפירא ידע להצביע על נקודה חשובה נוספת: גם בעבר היו קיימות תופעות כאלה, אבל הן נתפסו כחולשה. היום "זה נהפך יותר ויותר לאידיאולוגיה אנטי רבנית. ממסדים שלמים קמים בזה ופועלים ותופסים מקום מסביבנו, וחלקנו נמצאים בתוך זה לגמרי". בהמשך זכה הרב להתקפות רבתי ופרסם הבהרה, אבל כולם יודעים את האמת, ועזבו אתכם פוליטיקלי קורקט: הרפורמיות נמצאת כבר כאן, ממש מתחת לקש.

אין תמונה
בואו פשוט נתעלם ממה שלא מוצא חן בעינינו, הולך?

אין ספק, אותם "ניאו-רפורמים" אכן מקוממים, במיוחד בניסיון שלהם לעקם ולהלבין את התורה ואת ההלכה על פי המאוויים, היצרים והרצונות הפרטיים שלהם. אני מעדיף לחשוב שזה בסך הכל נובע מכוונות טובות - הם באמת חושבים שהם עוזרים ליהדות, שהם הופכים את חיי המאמין לקלים ונוחים יותר, ובסך הכל רוצים להפוך את היהדות למודרנית יותר. אבל כוונות הטובות מובילות, ובכן, אתם יודעים לאן.

גם תנועת הרפורמה הראשונה חשבה שהיא עושה טובה ליהדות. גם שבתאי צבי חשב שהוא המשיח. גם קרח ועדתו חשבו שהם פועלים לשם שמים, ויש עוד המון דוגמאות. לא שאני משווה את ה"ניאו-רפורמה" אליהם, אבל עצם הכיוון בעייתי. כי בסופו של דבר מי ששמרה על הגחלת הייתה היהדות האורתודוקסית במלוא מובן המילה - זו שמסתמכת על חז"ל, על ההלכה, על הרמב"ם, על גדולי ישראל, על ההבנה הפשוטה שלא כל אחד יכול לפסוק הלכה לעצמו, גם אם יש לו כיפה ואולי זקן.

ללכת בלי ולהרגיש עם

מה שמדאיג אותי במצבו של הזרם הדתי-ציוני הזה הוא לא ההליכה נגד ההלכה - הרי כולנו בני אדם וכמעט לכל אחד יש את החטאים הפרטיים שלו - אלא ההלבנה של אותם חטאים. יש רבנים שנורא רוצים לעדכן את ההלכה ונורא מבינים ללבן של רווקות מבוגרות (ולכן מתירים הבאה של ילדים מחוץ לנישואין); יש כאלה שנורא מבינים נשים שרוצות לומר קדיש (ולכן בארגון "קולך" מעודדים את התופעה); שנורא רוצים לשחק לפי כללי התקשורת (קראתי עיתונאי חובש כיפה שטוען שעיתונאים צריכים להתעלם מהלכות לשון הרע כל זמן שהן נוקשות מדי לטעמו); שנורא רוצים להפגין ליברליות (ולכן יש רבנים שמתירים שימוש באמצעי מניעה גם לזוגות צעירים ללא ילדים) ובקיצור - נורא עושים טוב למי שמחפש חותמת כשרות לחטאים, אבל עושים רע ליהדות במובנה האמיתי - מה לעשות, הלא קל לפעמים.

אני שואל את הניאו-רפורמים, וסליחה על הבוטות: זה קרקס פה? אולי בגלל שהמון נהגים לא שומרים מרחק בכבישים, תמליצו לממשלת ישראל פשוט לבטל את האיסור בחוק? אולי בגלל שנורא לא נעים לאסוף את צרכי הכלב אחרי טיול לילי, פשוט נפטור את בעלי הכלבים מהאילוץ המרגיז הזה? אולי בגלל שממילא אין אפשרות אמיתית לאכוף את חוק מכירת האלכוהול לקטינים, נגנוז גם אותו? זה בדיוק מה שעושים חלק מאותם רבנים, שלא לדבר על חלק מהציבור הדתי-לאומי שמעקם גם הוא את האף ואת ההלכה בקלות גבוהה מבעבר, כמעט מבלי לשים לב. הפיתרון שלהם: קשה? אז נקל. חם בקיץ? נסתפק בלבוש לא ממש צנוע. יש לנו הרבה חברים חילוניים? אז נעשה חתונה עם ריקודים מעורבים, שמא הם לא ירקדו חלילה. העיקר שלכולם יהיה טוב. וההלכה? שתחכה בממתינה.

ועכשיו אני רוצה גם לומר לאותם ניאו-רפורמים באהבה: בחייכם, תתעוררו. אל תהפכו את עצמכם לרפורמים במודע או שלא במודע, אל תלכו לרעות בשדות חפיפניקים ואל תמציאו הלכות חדשות. אם אתם חוטאים - תודו שזה חטא. אל תבנו מסביבו תיאוריות ואג'נדות מופרכות, תוך מחשבה שזו אורתודוקסיות מוחלטת. כמאמר הקלישאה, כאן מתחילים ומי יודע איפה זה יגמר.

ריאליטי חדש: יהודי, נוצרי, מוסלמי ובודהיסט ינסו לשכנע אתאיסטים להמיר את דתם

דעה: שר המשפטים מנסה לחפף את הליכי הגיור. זה רק יפלג אותנו עוד יותר