השבוע (יום ד') החליטה חברת אל-אופ תעשיות אלקטרו אופטיקה (חברת בת של אלביט) לפתוח את שעריה ולחשוף, עד כמה שניתן, את מיטב המוצרים שלה - אלה שנמצאים בשימוש צה"ל וצבאות העולם, וגם כאלה שעדיין לא. בחברה הבינו שהשוק הביטחוני צועד לכיוון האלקטרוניקה, החומרה, האופטיקה, המל"טים ושלל אמצעים טכנולוגיים נוספים, ושכיום כבר אין דרישה לפלטפורמות גדולות ויקרות; על כן מתמקדים בשיפור האמצעים הקיימים, שם נמצא הכסף הגדול. ביקרנו בתערוכה בכדי להביא הצצה למיטב הטכנולוגיה הישראלית.

מערכת ניידת שמזהה אדם ממרחק 12 ק"מ

אין תמונה
מתן. מערכת תצפית ברמת האוגדה

נתחיל עם הרגליים על הקרקע. בין המערכות שהוצגו בתערוכה כיכבה "מערכת מתן" - מערכת תצפית ברמת האוגדה שנחשפת לציבור בפעם הראשונה. היא שוקלת 12 ק"ג בלבד ומסוגלת לזהות בני אדם ממרחק של 12 קילומטר ורק"מ (רכב קרבי משוריין) ממרחק ממוצע של 15 ק"מ ביום ובלילה.

מערכת נוספת שהוצגה היא ה-"LOTUS" דגם G, מערכת תצפית יום ולילה שתותקן בדרך כלל בחמ"לים ובכלי רכב, המסוגלת לראות בכל מזג אוויר למרחקים של עד 20 ק"מ. יתרון נוסף שקיים במערכת הוא ציין הלייזר, שיכווין את מי שצריך למטרה. כיום נמצא הלוטוס בשימוש בצה"ל. ישנם גם מספר צבאות זרים המפעילים את המערכת.

אין תמונה
מערכת התצפית "לוטוס" ממוקמת על ג'יפ. יעילה בכל מזג אוויר

ציין לייזר למרחק 8 ק"מ

אלביט וחברות הבת שלה נמצאות בחזית הטכנולוגיה בכל הקשור לאמצעי התצפית וצייני לייזר; למעשה, החברה ביצעה מהפכים דרמטיים בשוק כשהביאה את צייני הלייזר החדשים למשקל נמוך, רק קילו וחצי, עם יכולת ציון למרחקים של חמישה קילומטר. בין שלל הציינים שהוצגו בתערוכה היה ה"שרף", שוקל רק 2.5 ק"ג ומציין למטרות במרחק של עד 8 ק"מ. דמיינו לעצמכם כוח של צה"ל שיושב בבטחה במוצבי הגבול ומציין למטוסי הקרב מטרות אספקה של האויב מעבר לגבול - וזה עוד לפני שדברנו על לוחמי קומנדו שמציינים מטרות ממקום בטוח.

מערכת בקרת אש משולבת

מערכת שהותקנה לאחרונה על טנקי המרכבה סימן 4. מדובר במערכת בקרת אש משולבת באמצעי לראיית לילה. המערכת מסוגלת לעקוב אחרי מטרות בכל מזג אוויר, ביום ובלילה, ובכללם מסוקים שטסים בגובה נמוך ובמהירות גבוהה. אז היא מסייעת לצוות להשמיד אותם.

בנוסף, התקינה אלביט על המרכבות את ה-"EOSHIELD", מערכת שמגנה על הטנק מ-360 מעלות. היתרון הגדול של המערכת הוא היכולת לשבש מספר לא מוגבל של טילי נ"ט שנורים לעבר הטנק, כאשר הטיל מוסת מהטנק - כך שבניגוד למערכות אחרות שקיימות כיום, העושות שימוש במיגון אקטיבי, הכלי לא נשחק. המערכת נחשבה למוצלחת והותקנה גם על ספינות קרב.

מרכבה סימן 4 (צילום: איתי כהן, עיתון "במחנה")
טנק מרכבה סימן 4. שיבוש מספר בלתי מוגבל של טילי נ"ט (צילום: במחנה) | צילום: איתי כהן, עיתון "במחנה"

מצלמות ריגול ממטוסי קרב

לפני שנגיע לחלל נעצור לרגע בשמיים, גם שם מצפות לנו בשורות, בעיקר בתחום הריגול והתצפית. בתערוכה נחשפו יכולותיו של פוד צילום אלכסוני ממטוס קרב. מטוס שכזה, שטס מעל באר שבע, צילם תמונה שבה רואים באיכות מדהימה את תל אביב וחדרה, עד רמת החלון הבודד. מדובר בכלי טיס שמשייט באוויר במהירות של 1,000 קמ"ש, ושצילם למרחק של מאה קילומטר. פוד הצילום מותקן בצורה פשוטה על כל מטוס קרב, ובזכותו יכול הטייס לבצע את משימת הצילום ממרחק בטוח.

אין תמונה
תל אביב. צילום: מטוס קרב שטס במהירות של אלף קמ"ש, מעל באר שבע

בנוסף, נחשפה מצלמה חדשה המשמשת לצילום אנכי, שתותקן גם היא על מטוסי קרב: "פוד טקטי". "בוא נגיד שיהיה לזה צורך למטרות נקודתיות", ציין נציג החברה בחיוך שומר סוד. מערכת אווירית נוספת היא מערכת תצפית אסטרטגית המותקנת על מטוסי הביצ'קראפט של חיל האוויר, ולה יכולת תצפית לטווח של עשרות קילומטרים. למערכת עשרות אלפי שעות טיסה מבצעיות שנחשבות על פי גורמים ביטחוניים למוצלחות.

אין תמונה
אף 16 מצויד בפוד צילום אלכסוני. לבצע את פעולת הצילום ממרחק בטוח

מערכת אלקטרו אופטית חדשנית

מערכת נוספת היא ה-"LORD/SWORD", מערכת אלקטרו-אופטית חדשנית הפועלת באמצעות לייזר-סיב. היא מבוססת על מערכת הזיהוי וההתרעה מפני מכשולים בנתיב טיסת מסוקים. פעולת מכ"מ הלייזר של המערכת מתבצעת על ידי סריקה מהירה של שדה הראייה בכיוון הטיסה של המסוק, בשילוב עם לייזר הבטוח לעין ומידע INS/GPS. המערכת מפיקה מפה דיגיטלית של המכשולים ותנאי השטח הנמצאים לפני המסוק. דגש מיוחד הושם על תכנון תפעול הלייזר בטוח.

צילום מבצעי מהחלל: 50 ס"מ מ-600 קילומטר

לראשונה פתחה היום אלביט את בניין דניאל לעיניי הציבור - כל מה שקורה בחלל נוצר במקום הזה. אל-אופ, חברת הבת, עוסקת בתחום החלל כבר 25 שנים. מדינת ישראל נמצאת יחד עם צרפת וארה"ב בשלישייה המובילה בתחום. כיום ישנן בחלל שש מצלמות מבצעיות המשרתות את מערכת הביטחון וכן גופים אזרחיים. המצלמות ממוקמות בגבהים שבין 450 ק"מ ל-550 ק"מ מכדור הארץ, ומסוגלות לצלם ברזולוציה של שני מטרים, כשהמתקדמות מגיעות גם לפחות מ-70 ס"מ.חידוש נוסף במצלמות הוא משקלן הנמוך - לעומת פיתוחים אחרים בעולם של מצלמות המגיעות למשקל של טונה, המצלמות של אל-אופ מגיעות לכ-200 ק"ג בלבד.

אין תמונה
מצלמת חלל. צילום ממרחקים עצומים ברזולוציה גבוהה

משמעות איכות הצילום מהחלל ברורה לכולם, במיוחד בעימותים עם מדינות מרוחקות מישראל, כמו אירן. מניסיון עם לוויינים אזרחיים, ידוע שגם מצלמות שנמצאות בחלל יותר מארבע שנים לא מאבדות מיכולתן, ללא סימני שחיקה. כיום שוקדים על פיתוח דורות מתקדמים, הכוללים מצלמת "VENUS" המפותחת במסגרת שיתוף פעולה בין סוכנויות החלל של צרפת וישראל. מצלמה נוספת היא ה-"JUPITER", שתזהה עצמים בגודל של 50 ס"מ מגובה 600 ק"מ עם רזולוציה של שני מטרים. ובפשטות: מסתמן שיהיה לא פשוט בכלל להתחמק מעינה הבוחנת של מצלמת החלל הזאת.

אין תמונה
צילום מהחלל. לא יהיה פשוט להתחמק מהעין הבוחנת

בקרב צבאות העולם כבר ברור שעתיד המלחמה הוא בטכנולוגיה. מדינות רבות מפנות את משאביהן לכיוון זה, דבר שאין להקל בו ראש בימי מיתון. בזכות התעשיות הצבאיות נמצא צה"ל בחזית, בעודו מתפתח ומתחדש.

>> צפו: אמצעי ראיית לילה, הדור הבא