mako
פרסומת

שיווק לקהילה הגאה: "הגיע הזמן שתראו גם אותנו"

הפרסומת הגאה החדשה של חברת ניסאן היא בדיוק מה שהיינו צריכים: ייצוג חיובי של משפחה חד מינית. אז למה הקהילה הלהט"בית עדיין שקופה עבור רוב המותגים בישראל, מדוע עדיין כל כך מפחדים לפרסם לקהל הגאה ולמה זה כל כך חשוב? רועי יולדוס רוזנצוייג דורש ממנהלי השיווק להתעורר וקורא לשינוי בטור אורח מיוחד

רועי יולדוס רוזנצוייג
mako גאווה
פורסם:
פרסומת לניסאן
מתוך הפרסומת החדשה של חברת ניסאן | צילום: מתוך פייסבוק, KateRiep_Godbye
הקישור הועתק

"משפחה היא כשגרים ביחד ואוהבים ביחד. כל השאר לא משנה", אומרת הילדה המתוקה במבטא בריטי בפרסומת לניסאן החדשה. לצדה עומדים מחויכים שני אבות, שתי אימהות וזוג סטרייטים. גם בי עלה חיוך. זה נראה לי כל כך טבעי לראות סוף סוף על המסך בשנת 2016 משפחה קצת דומה לשלי.

כנראה שגם כשאתה כבר אב גאה לתאומות בנות שנתיים ו-8 חודשים ויודע כמה נפלאים אבא ואבא יכולים להיות, נעים לקבל אישור בערב שישי שאתה בסדר. פתאום אפילו קצת התביישתי ביונדאי שלי שמעולם לא הייתה גאה בי כמו ניסאן (אולי הגיע הזמן להחליף רכב?). שיטוט מהיר בפייסבוק הוכיח שאני לא לבד. מבול של פרגונים, פוסטים, תגובות, שיתופים ותודות לחברת המכוניות שעשתה את הדבר הקל מבחינתה והמשמעותי כל כך עבורנו. כן, גם גייז מתרגשים כשרואים אותם.

בינתיים בעולם: מותגים חוגגים בגאווה

אמנם מעמד הקהילה בארץ התקדם בתחומים רבים, אבל דווקא עולם השיווק והפרסום נותר מאחור ובפער גדול מארה"ב - שם החלו מותגים "אמיצים" לזרום עם הגייז בעקבות מחקרים שונים בתחילת שנות ה-2000, שקבעו חד משמעית שהם אוהבים לבזבז.

פרסומת לניסאן
"הפרסומות הגאות נותרו פנים קהילתיות" | צילום: מתוך פייסבוק, KateRiep_Godbye
פרסומת

כך עושות אפל, גוגל, פייסבוק ומייקרוסופט בזירה הטכנולוגית; רנו, פורד ושברולט מבין הרכבים; אבסולוט וודקה וגלידת בן & ג'ריס בתחום המזון והמשקאות; גאפ ונייקי, מארק ג'ייקובס ודיור בין מותגי האופנה. במהלך אירועי הגאווה מגיעה החגיגה לשיא, כשהחברות הגדולות מעניקות חסויות גדולות למצעדי הגאווה בערים הגדולות בארה"ב. AT&T, יצרנית הבירות Budwiser, ג'ונסון וג'ונסון בלוס אנג'לס או חברות התעופה Delta ו-Virgin בניו יורק הן משתתפות קבועות באירועים הצבעוניים. ההתמקדות בקהילה הגאה נעשית בשני מישורים: פרסום ממוקד במדיות גאות, במגזינים ובערוצים הפונים לקהילה הגאה או שילוב ייצוגים להט"בים באמצעי התקשורת המרכזיים.

"גייז יקנו בכל מקרה"

בינתיים בארץ: דממה. פחד מחרם חרדי, הומופוביה, שמרנות או חוסר מודעות – תהיה הסיבה אשר תהיה, אבל המותגים בארץ לא רואים אותי. מרבית הפנייה לקהל הגאה בארץ נעה בין הציני לצבוע ומסתכמת בתליית דגל מחוץ לעסק ובהעלאת תמונה בפייסבוק לקראת אירועי הגאווה. איפה כל המפרסמים הגדולים? החברות? מנהלי השיווק הגאים?

אילן פלד
"מרבית הפנייה לקהל הגאה בארץ נעה בין הציני לצבוע" | צילום: צילום מסך

בתפקידי כעורך ערוץ הגאווה העברתי ימים כלילות בניסיון לגרום לחברות מסחריות לפרסם בערוץ. הצגתי מחקרים, חשפתי נתונים, הזכרתי את אותו DINK מפורסם (DUAL INCOME, NO KIDS), אבל כמעט אף אחד לא הרים את הכפפה. "לא רוצים להסתכן עם דתיים", "למה להשקיע בפרסום ייחודי עבור גייז? הם יקנו בכל מקרה", היו התשובות. מי שכבר פרסם עשה זאת לרוב תוך שימוש בייצוגים נלעגים, מביכים או מרומזים בלבד.

פרסומת

מנהלי שיווק, התעוררו

הפרסומת האחרונה של חברת ניסאן חשובה מאד במדבר השיווקי הגאה בו אנו חיים. ייצוג של משפחה גאה בפריים טיים של ערוץ 2 הוא הצהרה חשובה של מותג שרואה בי שווה וראוי; מותג שאכפת לו ממני. במודע או שלא, הציגה הפרסומת הגאה של ניסאן דווקא משפחה גאה. בהתחשב בכך שישראל היא מעצמת פריון גאה ומובילה בינלאומית במספר המגמ"מ (משפחות גאות למטר מרובע) יש בזה משהו סימבולי, שלא לומר מרגש. השלב הבא יהיה לשלב ייצוגים להט"בים מכל המינים והמגדרים, הצבעים ואורחות החיים.

רועי יולדוס רוזנצוייג
יולדוס. "אל תקחו אותנו כמובן מאליו" | צילום: תומר ושחר צלמים

מנהלי שיווק יקרים ואנשי פרסום מוכשרים, הגיע הזמן לראות אותנו. פרסמו לנו כמו שאתם יודעים. מחוץ לקופסא, מתחת לחגורה, מעל הפופיק, ויראלי, במשאית עליזה, במדיה גאה או במיינסטרים. רק אל תיקחו אותנו כמובן מאליו. זה חשוב לנו ועושה לנו טוב. זה יעשה גם לכם.

הכותב הקים את ערוץ הגאווה של mako וכיום סמנכ"ל שיווק בתמוז פונדקאות בינלאומית