רותם כהן – אל העולם שלך (תמונת AVI: mako)
"זה הזמן שלי, הגיע תורי". רותם כהן | תמונת AVI: mako

בשנים האחרונות הפך רותם כהן לאחד מכותבי השירים המוערכים במוזיקה הישראלית, כולל זכייה בפרסי אקו"ם וכמות מצטברת של 250 מליון צפיות ביו טיוב לשירים שיצר. כהן הוא האיש שאחראי ל"כשאחר" ו"נגעת לי בלב" של אייל גולן, "מה ששלי שלך" ו"כשנגיע הביתה" של שלומי שבת, "כמו בימים" של עומר אדם, "עובר בסמטאות" של בועז שרעבי, "אנא בחיבק" של נסרין קדרי, "תביט בי" של מורן מזור ועוד. בימים אלו הוקליט ישי לוי שני שירים חדשים שלו, וגם לאלבום הבא של ריטה הוא כבר כתב.

מבין כולם החיבור שלו עם אייל גולן הוא החזק ביותר. כהן יצר עבורו גם את "דה ז'ה וו", "נשמע לי טוב" ו"רציתי להגיד לך". אבל השיא הגיע ב"קל כל כך", ששר אייל גולן על הסכסוך המתוקשר עם אילנית לוי גרושתו. כהן נשבע שהשיר לא נכתב בהזמנתו  או בעידודו של גולן, אלא בער בו. הוא יצר אותו ואז שלח אותו לגולן והשאר היסטוריה. הסיפור הזה מעיד יותר מכל עד כמה אמיץ הקשר בין כהן לבין הזמר הכי מצליח בישראל, קשר שבינתים שני הצדדים מרוויחים ממנו לא רע.

ועכשיו הגיע הזמן רותם כהן לצאת אל העולם לא רק ככותב אלא גם כזמר מבצע. הוא משחרר היום את "אל העולם שלך", שיר אישי, בלדת אהבה. את הסינגל הוא ישיק רשמית בהופעה שתתקיים ב-11 באוגוסט במועדון "זאפה" בהרצליה, הופעה שכל הכרטיסים אליה כבר נמכרו, בדיוק כמו שקרה עם ההופעה הקודמת שלו, ב"תמונע" בתל אביב ובה אירח את נתן גושן.

-רותם כהן, מזל טוב, תתחדש.
"תודה. זו התרגשות מטורפת. חשבתי שזה יהיה כמו שאני כותב לאחרים ויוצא שיר, אבל זה אחרת. זה הילד שלי והלידה היא אצלי".

-על מה השיר נכתב?
"שיר על אהבה בלתי אפשרית שלא יכולה לקרות. הפתיע אותי שבחרתי בו. אני מתחבר למה שאני מרגיש, לא משנה לי קיץ או חורף. אני מוציא אותו מהמקום הכי אישי שלי. וזהו, אני מרגיש הכי אפוי שהייתי בחיי. זה הזמן שלי. אני מקבל דחיפה מהקהל, דהם וחפים אותי לקפוץ למים וזה כאילו קורה מעצמו. כלומר מתבקש שאופיע ואוציא סינגל. זו הנאה מטורפת ליצור לאחרים, אבל זה גם יכול להיות מקום שאתה נח בו, ואני רוצה לעשות עכשיו בשביל עצמי. אני קודם כל אני. זה הזמן שלי ועכשיו תורי".

-התחלת ככותב או כזמר?
"השירה והבמה זה המהות שלי. התחלתי לכתוב כי זה התגלגל. כתבתי לדנה ברגר, ואז אייל (גולן) יצר איתי קשר. הוא שמע דיסק סקיצות שלי אצל חבר באוטו. ראיתי שאנחנו מתחברים אמנותית, מה שהיה מקסים ומפרגן. הזמר הכל כך מוערך בעיני ובעיני כל המדינה אוהב את השירים שלי, של רותם כהן, זה מהמם. הרשיתי לעצמי להידחף לזה, כמו שמעצב היה רוצה שביונסה תלבש אותו, אז אייל זה הכלי הכי יפה להחזיק את היצירה שלי. אני נהנה ממנו ואמשיך לעבוד איתו".

"לכתוב לאייל זה כמו לונה פארק בשבילי"

אייל גולן באשדוד (צילום: שרון רביבו)
"נולדנו באותו יום ויש לנו את אותו טעם. כשאני כותב משהו משוגע הוא הראשון שיקבל את זה". אייל גולן | צילום: שרון רביבו

-איזה אייל גולן גילית שאנחנו לא מכירים?
"אני והוא נולדנו באותו יום, בהפרש של כמה שעות. הטעם האמנותי שלו מאוד מגוון. אם אני עושה משהו משוגע או אמיץ, הוא הראשון שיקבל את זה כמו שצריך, שזה מגניב אותי. זה כמו לונה פארק בשבילי, לעשות יצירה שמתממשת לי מול הפרצוף כל פעם מחדש ובהתגלמות הכי יפה".

-איך נולד השיר על אילנית?
"זה פשוט קרה לי. אני עף עם הראש שלי לאן שאני רוצה, לא לאן שמצפים ממני, ועשיתי מה שהרגשתי. כלום לא תוכנן. לא חשבתי על זה בכלל. כשאני אוהב זה קורה לי. לא קמתי בבוקר ואמרתי 'זה מה שמדובר עכשיו, בוא נעשה מזה שיר'. החיים שלי מעניינים אותי בלבד. זה פשוט יצא לי מהנשמה. זה ממש לא שאייל הזמין ממני את השיר או ביקש שיר. נראה לך שהיה לו ראש לזה? חבר אמר לי תסתכל על הכתבה, קראתי אותה, וזה מה שקרה. אני לא מישהו שמזמינים אצלו שירים במיוחד. כשמישהו מזמין ממני שיר לשבירת הכוס בחתונה אני לא יכול. זה לא עובד אצלי ככה. אני יוצר ממני. הכי מרגש שאייל אמר לי - אתה כותב לעצמך ונותן לי לבוא אליך, אתה לא כותב לאייל אלא לרותם. זה אומר שיש לי חתימה אמנותית, ככה התגבשתי וזה נהיה מובהק".

"גדלתי על חוליו איגלסיאס ואנריקו מסיאס, ניחוחות לטיניים"

הוא בן 33. במקור מלוד. עבר בלהקות נוער ושירת בלהקה צבאית. הגיע מבית תומך אבל לא מוזיקלי בעליל. "איזה זמרים בבית? אמא שלי מזייפת כשהיא מדברת. אנחנו ארבעה אחים ואחות אחת, שהיא זו שמוכשרת בטירוף. בית חם מאוד, מפרגן מאוד. אני נזכר שכאשר היינו נוסעים כילדים ל'פואבלו אספניול' בראשון לציון הייתי שר באוטו ואמא היתה אומרת לי 'תקשיב, אתה שר מהמם'. וכאילו מה שרתי. היום אני מבין שזה מאוד חיזק אותי, נתן לי תמיכה מאוד גדולה. הם תמיד ליוו אותי ומשם זה גדל' משם המשכתי עם המוזיקה. עד שהתחלתי כיוצר לחפש את המקום שלי, מה הכי נכון לי בגרון וטוב לי, מה התבלינים שגדלתי עליהם. עד שמצאתי את הזהות הזו. היום כשאני שר, יש לי רפרטואר שנשמע שלי שאני שר שזה של רותם".

רותם כהן בהופעה (צילום: שרון רביבו)
"אני רוצה לתת הכל על הבמה". רותם כהן בהופעה | צילום: שרון רביבו

-על מי גדלת?
"בשבתות הייתי מתעורר מהמוזיקה שההורים שלי היו שומעים - חוליו איגלסיאס, לאונרד כהן ואנריקו מסיאס. הניחוחות שלי מאוד לטיניים, גם המהלכים שלי במוזיקה כאלה. בגלל זה גם השירים הקצביים שלי הם לא רגילים, הטקסטים לא רגילים, אני נוגע במקומות שאני רוצה לגעת".

-אתה חזק בבלדות.
"בבלדה אני יכול לתת את המשמעות. על מה אני אשיר בשיר קצבי? אני שומר לעצמי שירים עם משמעויות, שלא הכל ילך לזמרים אחרים. ואז אני מביא את רותם, לבוש הכי יפה, הכי נוח לי שם, אני מלודי מאוד, אוהב רגש, שם אני מביא את כל המהות שלי והזהות שלי".

"יש שירים שלי שרק אני יכול לשיר"

-מי זה רותם שיוצא מהאלבום הזה? איזה אדם אכיר אם אאזין לו?
"אני בן אדם רגיש, רומנטי, מצחיק, עם הומור והומור עצמי, בן אדם שמח. אני מקווה שאני מצליח להעביר את כל הפלחים באישיות שלי. יש לי את המאפיינים המיוחדים שלי. הבנתי את זה תוך כדי הלופ של להעביר שירים לאחרים. למשל כשאייל מגיב ואומר על שיר מסוים שהוא 'מאוד רותם' ולכן רק אני יכול לשיר אותו. הבנתי שאני מאוד מגוון, מאוד מכיל. גם האנשים שסביבי מאוד גוונים, הכל יוצא צבעוני. אני מנסה להגיד את הדברים בדרך שאף אחד לא אמר. כמו בחיים שלי, להגיד ולעשות את זה בדרך שלי. אני עובד בלא לשעמם את עצמי".

הוא גר בתל אביב, בשכונת נווה צדק, בדירה אינטימית, שמאפשרת לו ליצור בשקט. "אני רווק ואין לי חברה כבר שנתיים וחצי. הדירה שלי מאוד צנועה, חדר וגיטרה. מצאתי את הפינה החמה שלי, את השקט. זה בניין עם חמישה דיירים שלא מפריעים לי כשאני עושה רעש בשלוש וחצי בלילה. יש לי את האוויר שלי, הנוחות שלי. אני לא גר בלב העיר, ממש בצד. אבל אין ברירה - אני אוריד מהאוכל שלי בשביל החופש".

רותם כהן בהופעה (צילום: שרון רביבו)
"נוח לי להביע את עצמי בבלדות". רותם כהן בהופעה | צילום: שרון רביבו

-אתה מאמין באהבה?
"כן, מאמין באהבה. מאוד. אבל אני לא מפחד מאכזבות. משם באים הדברים הכי טובים והשירים הכי טובים. אהבה זה דלק וגם מאכזבה בסוף בא שיר מהמם".

-מאיפה הקהל מגיע אליך?
"חלק מהקהל נאסף ממה שכתבתי לאחרים, חקרו מי יצר וקיבלתי פניות והתעניינו מתי אני מוציא משהו משלי. ככה קיבלתי דחיפה לצאת ולהופיע. לקחתי את המושכות והודעתי בחצי פחד חצי תקווה שיש הופעה כדי ראות מה יקרה. העליתי פוסטר לפייסבוק, הכי בסיסי שאחי צילם אותי. קבעתי ב'תמונע' ותוך שלושה ימים היה סולד אאוט. כתבתי בפייסבוק שסולד אאוט, והיו עוד טלפונים. ההופעה היתה מוצלחת ומרגשת, קיבלתי המון אהבה ועכשיו 'זאפה הרצליה' בראשון הבא, שגם סולד אאוט".

"לא יודע מה יותר מפחיד - סולד אאוט או שלא באים"

-סחתיין.
"לכן אני אומר שזה הזמן שלי להיות בקדמת הבמה. מוזיקה זה הדבר היחידי שאני יודע לעשות. אני רוצה ללכת ולרגש ולהחזיר אהבה שנותנים לי חזרה. הפניות אלי כל כך מרגשות שאני כבר לא יכול לעצור. אני מפחד אבל אסור לי לעצור. זה משהו אחר, זה אני וזה מאוד מפחיד אותי. אני לא יודע מה מפחיד יותר, שסולד אאוט או שלא יבואו, שניהם באותה רמת חרדה".

-לאן את שואף להגיע?
"לאט לאט. בחרתי בדרך, אני נהנה ממנה ורוצה לאכול את התפוח ביס ביס, ששום דבר לא יקדים את זמנו. כל עוד אני מקבל את האהבה הזו, זה יהיה זלזול בקהל לא להופיע. אני מבין שזה לא מובן מאליו, סולד אאוט, אני מציב רף גבוה לעצמי. כיוון שרוצה להתפרנס מזה אז אני רוצה לתת הכל. לכן בין האלבום וההופעה אין פער. אני נשמע על הבמה כמו בשיר המוקלט כי אני כותב מה שאני מרגיש, חושב וחי. חי את המוזיקה, משתדל להיות קשוב מאוד לעצמי. לעשות כל מה שעושה לי טוב. לא לרצות. אני לא אוהב לרצות, אז גם לא ארצה בהופעה שלי, אעשה מה שבא לי".

רותם כהן בהופעה (צילום: שרון רביבו)
"אני מדבר עם הקהל, משתף".רותם כהן בהופעה | צילום: שרון רביבו
-מה תעשה?
אני עולה לבמה עם שבעה נגנים וזמרת ליווי. לא מפריע לי שהמחיר גבוה של זה, כי אני אוהב לשמוע מוזיקה מושקעת. אני פרקציוניסיט ברמות שבא לי לריב עם עצמי, אבל אני עובד על זה. בחזרות הכי חשוב לי איך מנגנים ואיך נראים. אני מסתכל על הכל, שם לב להכל. הלהקה חשובה לי. אני מקשיב להם והכימיה נראית על הבמה. ככה אני מרגיש וזה מה שאני מבין. אני לא מוותר ובסוף הפירות מתוקים. וגם מחיר הכרטיס בהתאם כי אני עובד על זה שנים ומאמין שאני נותן איכות, שהקהל יקבל את ההופעה הכי טובה שאני יכול לתת לו. אני גם מדבר על עצמי בהופעה, פתוח, רוצה לשתף. אף הופעה לא דומה לקודמתה".

"האהבה שעליה כתבתי יכולה לעבוד רק בסרטים"

-מתבלבלים בינך ובין רותם כהן מ"כוכב נולד"?
"איזו שאלה מצחיקה. האמת שעד היום לא התבלבלו, חוץ מפעם אחת שנכנסתי להפניה שהפנו אותי, שלכאורה שרתי את 'כשאחר' של אייל, ואז התברר שזה הרותם כהן ההוא, ובתגובות אנשים הגנו עלי ואמרו שזה לא אני, זה רותם כהן האחר".

-כשאחר שר את "כשאחר".
"כן, זה שיר עם הרבה ביצועים".

-באיזה שיר שכתבת אתה הכי גאה?
"בשיר שאני מוציא עכשיו, ב'אל העולם שלך'. הוא מרגש אותי מהתו הראשון עד סגירת המיקרופון. הוא נכתב על מישהי ספציפית. מה שקרה איתה עדיין כואב לי. זה סיפור ארוך, סיפור אהבה שלא יכול היה להתממש, רק בסרטים זה יכול לעבוד. למדתי שאני אוהב, אבל משחרר. גם את זה צריך ללמוד לעשות בחיים. לשחרר זה אומר לגלות אהבה ואכפתיות. כי אני רוצה שיהיה לה הכי טוב בעולם".