דניאלה ספקטור (צילום: אלין לב הר)
"היופי החיצוני הוא לא משהו שמשחק אצלי". דניאלה ספקטור | צילום: אלין לב הר

דניאלה ספקטור תהיה ב-8 בדצמבר בת 29, אותה תחגוג בחיק המשפחה אחרי שנת פריצה מהיפות שנראו בארץ בעשור האחרון. ספקטור הוציאה אלבום בכורה, שכלל סינגלים כמו "הכוכב הזה מת", "הירושימה" ו"לישון בלעדיי", וזכתה לפרגון אדיר מהמבקרים, שליקקו אצבעות על הדיסק והמופע. היא ידעה הצלחה מסחרית יחסית, ולבסוף נבחרה במפתיע לתגלית השנה של ערוץ 24 ורשת ג' במצעד השנתי.

"השקעתי המון, אז ההצלחה לא נראית כמו קסם"

השבוע תחשוף ספקטור שירים חדשים במופע מיוחד במסגרת פסטיבל הפסנתר (רביעי, 17.11, 22:30, עולם ענבל, מרכז סוזן דלל, בתל אביב), בו ילוו אותה שאול עשת בפסנתר, דן קרפמן בבס ושירה ומתן ממן בטרומבון.

"במופע ננגן בעיבודים חדשים את כל האלבום הראשון וגם שירים מהאלבום השני, ואני אומרת את המילה הזו 'דיסק שני' בחרדה, כי אין לדעת מתי הוא ייצא", אומרת ספקטור. "הולכת להיות הופעה שבה כל שיר זוכה לתשומת לב מיוחדת ולעיבוד 'אישי', כשהמעטפת הכללית היא אקוסטית. אני גם מנגנת בפסנתר כשבדרך כלל אני עם גיטרה. יהיו השפעות ממזרח אירופה עד לפולק אמריקאי, כשבאמצע עוצרים באיסלנד. הצלחנו למצוא כל מיני מרקמים עם פסנתר וסינטיסייזר ושירה ואנחנו מביאים את השירים לקדמת הבמה. אני לא נותנת בראש ועושה שירי מחאה ורוקנ'רול, החוויה שלי זה השירים".

-יש בחוץ המון זמרות-יוצרות. למה דווקא את הצלחת?
"השאלה היא מה אתה עושה עם מה שיש לך כשאתה על קו הזינוק. אני בקשר טוב עם המון זמרות ואמנים ורואה כל אחד בדרך שלו, בסיפור אחר לגמרי כי זה אנשים שונים. אני לא חושבת שזו נוסחה שמישהו מפתח אותה או מפצח אותה. אני מתרכזת בעשייה שלי ומנסה לעשות בהכל הכי טוב שאני יכולה. השקענו המון עבודה, אני ובעלי, בן ספקטור, שעבד איתי ואיתנו מפיקה ויחצנית. לכן זה לא נראה כמו קסם אלא כמו משהו הגיוני".

"הקהל בנתניה היה של ליאור נרקיס, לא שלי"

-אבל יש 20 כמוך, שלא הצליחו כמוך.
"אני לא יודעת למה. חשוב לזכור שגם אם היתה השנה שנה מדהימה היא לא מבטיחה לי מה שיקרה עם האלבום הבא ובעתיד. אפשר להיות עקשן ואמביציוזי ולנסות הכי חזק והכי טוב שאתה יכול, ועדיין כלום לא מובטח. אני 'פולניה' אז אני ישר רואה את המקומות שאפשר ליפול בהם. אבל אני אופטימית ומאמינה שאם מישהו עושה את מה שצריך לעשות הכל יהיה בסדר, וטפו טפו אנחנו בסדר".

-איך הרגשת כשזכית בתגלית השנה?
"איך נראה לך שהרגשת? איך נראיתי? הייתי עלה תאנה נידף ברוח המזרחית, נידף במיוחד. לקחתי את הערב הזה ברוח טובה. אתה לא מביא קהל והולך למכולת עם התואר, אבל זה נעים שאומרים שהיית טוב. היה קהל של עשרת אלפים איש שרגע לפני שעליתי שרו עם ליאור נרקיס. זה היה קהל שלו, לא שלי, אבל אני מכבדת אותו. זה היה כמו ביקור בחו"ל. שבועיים אחרי זה הייתי בהופעה בפאב באותה עיר, נתניה, והגיעו 30 איש שהם הקהל שלי".

-עד כמה היופי שלך הוא יתרון או שמא מכשלה?
"זה לא משהו שמשחק אצלי. רוב האנשים שמכירים את השם שלי ומכירים שיר או שניים לא יודעים בכלל איך אני נראית. הייתי בהופעה בירושלים של סטודנטים והיתה שמועה שאחת הסטודנטיות עלתה לבמה לשיר שירים שלי, פשוט לא הכירו אותי. הרבה אנשים מדמיינים אותי ואז מופתעים לפגוש אותי. חשוב לי המראה החיצוני, אבל אני פרזנטורית של המוזיקה והיא החשובה. אני לא אומרת לעצמי בבוקר שאני בחורה יפה ואיזה כיף לי. זה לא נמצא אצלי באופן מוצהר".

דניאלה ספקטור הופעה 2 (צילום: נועה מגר)
"הייתי בהופעה בירושלים של סטודנטים והיתה שמועה שאחת הסטודנטיות עלתה לבמה לשיר שירים שלי". ספקטור | צילום: נועה מגר

-חוששת שלא תצליחי לשחזר באלבום השני את ההישג מהראשון?
"לא כל כך, כי יש לי יעדים חדשים להגיע אליהם מבחינה מוזיקלית, בסאונד, בשירה. מבחינתי האלבום הראשון הצליח בעצם זה שהוא הוקלט וכרגע המטרה היא לסיים את האלבום השני ולהרגיש שלמה איתו ולהגיע למקום בוגר ושלם ומתקדם יותר. אין לי שום עניין או רצון ללכת שוב בדרך שכבר הלכתי בה, עשיתי את זה כבר".

"מה שמעניין אותי גם באהבה זה האלמנט השבור, הפגום"

-אבל הקהל בארץ רוצה אותו דבר עוד פעם.
"אני בטוחה בזה. כשנקבע שהראשון הוא טוב השני יהיה ביחס אליו. אלה דברים שאין לך מה לעשות איתם ואסור שזה ישפיע על העבודה והיצירה. אני אופטימית ומרגישה שאם אהיה אמיתית הקהל יקבל אותי. החשיפה נותנת נקודת זינוק לאלבום השני ומה שיגידו יגידו. גם את הראשון היה מי שלא אהב וזה טבעי".

-את כותבת גם שירי אהבה מדי פעם?
"השפה בשירים החדשים כבר יותר קרובה, פחות דימויית ומופשטת. בעיקר היא מתייחסת יותר לאנשים הקרובים אלי כמו בן הזוג וההורים. מה שמעניין אותי גם באהבה זה האלמנט השבור, הפגום, הבדידות, דברים שיש מה לעשות איתם".

דניאלה ספקטור הופעה 4 (צילום: אביב אברמוביץ')
"לא מעניין אותי להיות סלב. אם היתה הזדמנות לראות סרט בחינם אז למה לא". דניאלה ספקטור | צילום: אביב אברמוביץ'

-את רוצה היות סלב?
"לא מעניין אותי. הזמינו אותי לכל מיני מקומות ואם היתה הזדמנות לראות סרט בחינם אז למה לא. אבל המושג 'סלב' מתנתק מעשייה, לוקח את התדמית כמהות וקצת מאבד את הסיבה לשמה הגעתי ולשמה אני שם. אני רוצה חשיפה בגלל המוזיקה, לא בגלל שאני יפה או שהתדמית מעניינת מישהו. זה יכול לעזור, אבל זה לא העניין".

"בן 34 ועד גיל 35 יהיה לו ילד ראשון"

-את גם נשואה, אז למה שהרכילות תתעניין בך.
"להיות נשוי בתל אביב זה הבלתי מושג החדש, האולטימטיבי. זה כל כך לא פופולרי פה שזה הורס. אוונגרדי להיות נשוי, שזה מדליק לכשעצמו".

-יש תכנונים להרחיב את המשפחה?
"ברור. זאת אומרת. גם זה יגיע. כרגע לא. זה לנגד עיני ועינינו, ברור. בן בעלי בן 34 ועד גיל 35 יהיה לו ילד ראשון. השעון הביולוגי שלי מצלצל כמו אצל כל הבחורות, זה מהלך הטבעי וזה אחד האתגרים לעתיד - עיסוק במוזיקה וגידול ילדים לתפארת".

>> שירי הדר הקסימה בהשקת אלבומה; דנה ברגר חגגה עשור ל"עד הקצה"