הראל מויאל פרומו (צילום: דן פרץ)
"ההחלטה ללכת ל'הישרדות' היתה קשה לי מאוד. לא רציתי ללכת, אבל אשתי לחצה עלי" | צילום: דן פרץ

בסוף אוגוסט יוציא הראל מויאל את אלבומו הרביעי, כשנה וחצי אחרי כישלון אלבומו הקודם, "מתחיל מחדש". בדרך, בין שני האלבומים, יצא מויאל להשתתף בהפקה של "הישרדות VIP", אולי כדי לחזור לעניינים. "היום אני כבר מרגיש בסדר, בתקופה של עשייה טובה, פוריה ושמחה", הוא אומר. "אני מבלה הרבה שעות באולפן ואני מאוד אוהב, בקרוב גם יהיה סיבוב הופעות חדש".

-והחזרה שלך לא היתה קורית בלי "הישרדות"?
"לגמרי לא. שם הכירו אותי כבן אדם. ההחלטה ללכת ל'הישרדות' היתה קשה לי מאוד. לא רציתי ללכת, אבל אשתי לחצה עלי לעשות את זה. אני אוהב טבע, ספורט אתגרי, ואשתי לחצה עלי. בסוף יצא משהו טוב, הכירו אותי יותר לעומק".

-קיבלת מ"הישרדות" בוסט של חשיפה.
"זה נכון, אבל לא רק בשביל זה הלכתי. זה אכן נותן את האותות שלו, חשיפה והכל, אבל רציתי לעבור את החוויה. גם לא הייתי בתאילנד אף פעם. אחרי זה הבנתי שזה לא טיול. זו תוכנית ערוכה והם מחליטים איך יראו אותי. אני מאמין שגם בוילה וגם לפני, איפה ששרתי קטעים קצרים ודיברתי על אהבה למשפחה, הכירו אותי לעומק. זה עזר לי להוציא את הסטריאוטיפ של כוכב נולד, זה התנקה קצת. אני כבר לא הכוכב של המעריצות שצורחות אלא יש אנשים שבאים להופעות ומסתכלים אחרת וזה היה מאוד קשה לצאת מזה".

"חבל לי שאנשים חיים לפי מה שהם רואים בטלוויזיה"

-למה לקח לך כל כך הרבה זמן להשתחר מהסטריאוטיפ?
"במדינה כמו שלנו ובמיוחד בכוכב נולד 2 לא פרגנו לנו. אמנים גדולים כמו שלמה ארצי לא הגיעו אז להשתתף. התוכנית 'כוכב נולד' יצרה אנטי. אני זוכר כתבות של אמנים שטענו שזה קיצור דרך וזה גרם לקהל לראות בנו אמני איסנטנט, בחורים יפים שצריכים את את חסדי התוכנית. היה קשה לא להמשיך על האינרציה הזאת. עכשיו, בתקליט רביעי אחרי 9 שנים אני כבר מראה רצינות ואהבה שלי למוזיקה. אני מראה שהמוזיקה היתה מנצחת גם אם לא הייתי זוכה בתוכנית וזה מה שחשוב, אחרי הרבה זמן יש תוצאות בסוף".

-בעצם ב"הישרדות" החלפת את סקעת בתורג'י.
"כן, אה? חבל לי שאנשים חיים לפי מה שהם רואים בטלוויזיה, אבל זה יעבור. בסוף נשארים השירים והמוזיקה וזה הכרטיס ביקור שלי".

הראל מויאל (צילום: דן פרץ)
"במדינה כמו שלנו ובמיוחד בכוכב נולד 2 לא פרגנו לנו. כוכב נולד יצרה אנטי של אמנים גדולים כלפינו" | צילום: דן פרץ

-אתה מבין למה התרחקו ממך באלבום הקודם?
"אני מסכים שהוא לא הצליח, אבל לא מבין למה היתה התרחקות. הקהל שלי כן חיבק את האלבום השלישי, אני לא מבין למה הוא לא הצליח ברדיו. אני רואה באלבום הזה הרבה יותר היענות והערכה לשירים כמו 'סמי' ו'שבת בחלון' שגם עשה הרבה השמעות וגם קיבלתי עליו המון תגובות. אני מקווה שהדובדבן זה השיר החדש 'אל תאחר לבוא', סינגל רביעי מהאלבום שהוא שיר מאוד אישי, שיר תפילה שכל אחד יכול לקחת אותו למקום שלו - או לקדוש ברוך הוא או לכיוון אחר. זה שיר שמחזק, אופיטימי, הוא חיזק אותי ברגעים של שבירה בתקופה שבין לבין, אחרי האלבום השלישי כשהייתי בנקודת משבר, לכן אני מאוד קשור אליו ומקווה שהאנשים יאהבו אותו".

המפיקים המוזיקליים תמיר קליסקי ואהרון קמיגרוב תפרו כאן למויאל חליפה אלקטרונית-אמביינטית שמזכירה את "Ray Of Light" של מדונה ו"If I Ever Lose My Faith In You" של סטינג, ותזכורת מה"למבדה" בפזמון, משהו ששונה מאוד מהרוק האקוסטי אותו התרגלנו לקבל ממויאל. "אתה צודק לגבי ההשראה שהם קיבלו מהכיוונים האלה של מוזיקת עולם, סטינג ומדונה. הם רצו להביא אותי לכיוון אחר. לא הוצאתי שיר בכזה סגנון אף פעם, עם הרבה אלקטרוני ומחשב ודגימות, אווירה כזאת אחרת. ברוב האלבומים שלי אני מעדיף אקוסטי והם הפתיעו אותי. זה תורם מאוד לשיר, כל הפדים בהתחלה והכינורות, זה מרגיש כמו פסקול של סרט, הם מוכשרים מאוד והם שיחקו אותה".

אין תמונה
"יכולתי ללכת לאירועים יחצניים ולהיות יותר סלב. הלכתי בדרך הקשה"

אם מצרפים את השיר החדש לשלושת הסינגלים שהוציא מויאל עד כה מהאלבום - כל אחד מהם נשמע אחרת: "מה עובר בלב שלך" כשיר אהבה, "שבת בחלון" - שיר משפחתי בסגנון מוזיקת עולם אוריינטאלית ו "סמי" - שיר רוק ישראלי עם אפיל עברייני. "האלבום הזה הוא הכי אני מכל האלבומים ויש בו את מגוון הצבעים שלי", אומר מויאל. "החלטתי לא ללכת על קו מסוים או קונספט. מבחינת התכנים זה אני, סיפור החיים שלי. האלבום הזה מסמן את האהבה הגדולה שלי למוזיקה, למשפחה, אמונה באלוהים. אני אשמח שהקהל יראה את זה, שאני פותח את הדלת לחיים האישיים שלי ומקווה שיתחברו אלי ולאלבום".

-מי אתה היום? איזה אדם הוא הראל מיואל?
"אדם פשוט, איש משפחה רגיל, מוזיקאי שעובד בלי הפסקה כדי ליהנות מהמוזיקה וכדי להעביר את התכנים החוצה. זכיתי ב'כוכב נולד', שזה כאילו קיצור דרך אבל בעצם לא. אני אחד שלא ויתר לרגע, המשיך לכתוב וליצור, אבל שכל יראה מה שהוא רוצה לראות. אני מרגיש מאנשים הרבה יותר הערכה, יש שינוי בסוג הקהל שמגיע להופעות שלי. אני מרגיש שמאמינים לי וזה הניצחון שלי. הכי גרוע זה כשלא מאמינים".

"אם המדינה היתה יותר גדולה הייתי רוצה טור כמו בחו"ל"

עידן עמדי הופעה (צילום: אלעד דיין)
"יש בינינו הרבה מהמשותף, אני מאחל לו בהצלחה". עידן עמדי | צילום: אלעד דיין

-אתה רואה בעידן עמדי מישהו שממשיך אותך?
"לי ולעידן יש הרבה דברים דומים - עבר קרבי, סגנון שירים, דיברנו על השראות ושנינו אוהבים את אותם דברים. שנינו גם ירושלמים אז זה מסביר את הקרבה. עידן בחור מוכשר מאוד ואני שמח שאני כן שומע אצלו נגיעות שגם אני קיבלתי השראה מהן, כיף גדול ואני מאחל לו בהצלחה".

-אתה מרוצה מהמקום שלך במוזיקה הישראלית?
"כן. מרוצה זה סיכון. יכולתי לעשות דרך קלה, לפנות לכותבים ולמלחינים וללכת לאירועים יחצניים ולהיות יותר סלב. הלכתי בדרך הקשה וזה משתלם בסוף. זה גורם לי להרגיש יותר עם עצמי, שאני מספר את הסיפור שלי והולך על שירים שאני יצרתי, זה כיף גדול. אני שמח מאיך שזה מתקדם ומאמין שיהיה יותר טוב מבחינת הווייב שאני מקבל מהקהל".

"הייתי שמח לשתף פעולה עם סטינג, או אביתר בנאי"

-בכוכב נולד זכית, אלבומי זהב מכרת, מה השאיפה המקצועית?
"אין לי איזה חלום גדול. אם המדינה היתה יותר גדולה הייתי רוצה טור כמו בחו"ל עם המשפחה והנגנים. בינתיים יש בעיקר הופעות רגילות. הייתי שמח לשתף פעולה עם אמנים אחרים, אולי לנסות קריירה בחו"ל. הייתי שמח לשתף פעולה עם סטינג שאני מאוד אוהב, ובארץ אשמח עם אמנים כמו אביתר בנאי, מאיר בנאי, מוש בן ארי ואברהם טל, שאני מאוד אוהב את מה שהם עושים".

-אתה צופה בעונת העשור של כוכב נולד?
"זו העונה שהכי פחות הצלחתי לעקוב אחריה כי אני עובד, אבל ממה שראיתי יש הרבה חבר'ה מוכשרים. אני חושב שהקונספט הפעם גורם לי להרגיש שהעונה עוד לא התחילה עדיין מרוב שהיא התחילה. אנחנו שרנו בעונה שלנו מעט שירים, היום שרים את זה ברבע עונה. הם לומדים המון ויש להם עונה לחוצה ואינטנסיבית. אני יודע מה עובר עליהם וזה שווה את זה כי יוצאים משם כוכבים. חשוב לעשות מוזיקה, לא לוותר, ובסוף הם יעבדו בזה".

"לא ממש משנה היום עם איזה שיר זכיתי ב'כוכב נולד'"

הראל סקעת פרומו (צילום: אלעד וייסמן)
"אני אשמח לכתוב לו שיר. נתת לי רעיון". הראל סקעת | צילום: אלעד וייסמן

-למה "נר על החלון" לא נכנס לדיסק העשור של התוכנית?
"זו בחירה שלי וגם של אנשים מסביבי לשים במקומו את 'דברים שרציתי לומר'. השיר הזה 'נר על החלון' הושמע מלא, אני עושה אותו בהופעות, לא ממש צריך את ההנצחה הזו ולא ממש משנה היום עם איזה שיר זכיתי ב'כוכב נולד', די אני כבר באלבום רביעי".

-יש סיכוי שתכתוב שיר להראל סקעת?
"בשמחה רבה. יש לי כבר משהו. נתת לי רעיון. אני אדבר עם המנהל שלו ואשלח, אולי זה יתאים".

>> הצביעו למצעד הלהיטים של mako, שירונט והתחנות האיזוריות