כאבי כתפיים הם תופעה כה נפוצה, שהופכת אף לנפוצה יותר בשנים האחרונות, כשיותר אנשים נאלצים לשבת שעות ארוכות מול מחשב, מבלי לשים לב ליציבה שלהם. בדקנו לעומק מה גורם לכתפיים להיות כה פגיעות ואיך אפשר למנוע את זה?

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

"הכתף הוא המפרק שנמצא הכי הרבה בתנועה, מה שאומר שהרבה דברים יכולים להשתבש", מסביר מייק ריקארדי, פיזיותרפיסט. "אם הכתפיים שלכם כואבות, זה ככל הנראה כתוצאה משילוב של מספר דברים, כיוון שמפרק הכתף הוא מורכב. אך הבעיה הכוללת היא יציבה לא נכונה".

על פי ריקארדי, יציבה לא נכונה יכולה לגרום לחוסר איזון בשרירים, כאשר שרירים מסוימים עשויים להיות הדוקים מדי ושרירים אחרים מתוחים וחלשים מדי. "חוסר האיזון הזה עלול לגרום לעצם הזרוע להתמקם בצורה לא טובה על עצם השכם", מסביר ריקארדי. מאחר שחוסר איזון זה לרוב מתרחש עקב ישיבה מול שולחן או ישיבה שפופה – חשוב לתקן את היציבה שלכם, אם אתם רוצים שהכתפיים שלכם יפסיקו לכאוב ויתפקדו כראוי.

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: realsimple.com)
ישיבה שפופה היא אחד הגורמים העיקריים לכאבי כתפיים | צילום: realsimple.com
עוד ב-mako בריאות
>> שותים קפה על בטן ריקה? אתם חייבים להפסיק
>> ההרגל הנפוץ שגורם לכם להשמין בלי לשים לב
>> למה נהיינו כל כך רגישים לחלב ולחם?

אז למה מפרק הכתף כל כך חשוף לפגיעות? "ישנם דברים רבים שמשפיעים על זה", מסביר ריקארדי. האשמה העיקרית היא במבנה המורכב של הכתף, שהופך אותו לפגיע במידה רבה. שלושה מפרקים מאפשרים את תנועת הכתף: עצם השכם ועצם הזרוע; עצם הבריח ועצם החזה; עצם השכם ועצם הבריח. למרות ששלושת המפרקים הללו מאפשרים טווח תנועה רחב, מדובר במבנה מורכב שחשוף לפציעות רבות, בין אם מדובר בפציעות מכניות, דלקתיות או מחלות.

כמובן שחשוב להקפיד על יציבה נכונה, אך לפעמים זה לא מספיק ועדיין הכתפיים עלולות לכאוב, מסיבות שונות. "למרות שכאבי כתפיים לא תמיד בהכרח נגרמים כתוצאה מאימונים או תאונת דרכים. כאבי כתפיים יכולים להופיע ללא מאמץ יתר או פציעה", מסביר ריקארדי. "אחת הפציעות הנפוצות ביותר, היא תסמונת הצביטה בכתף. היא מתרחשת כאשר תנועת הגידים אינה תואמת לחלוטין וגורמת לצביטה כשאתם עושים פעולה מסוימת". אם הכאב ממשיך, חשוב להיוועץ ברופא ולהימנע ממאמץ יתר. ואם אתם רגילים לשבת רוב שעות היום בעבודה, הקפידו פעם בחצי שעה-שעה, לקום וללכת קצת, כדי להזיז את הגוף ולשחרר את עצמכם מכאבי הכתפיים.