"כבר שנתיים שאנחנו בסיפור הזה. אחרי כמה הזרעות ושלושה סבבים של IVF, אנחנו, יותר נכון אני, רוצה להפסיק. מרגישה שאין לי כוח יותר – לעצור את החיים, להפסיק ללמוד, להתרחק מחברים ומהמשפחה, לחוות את החיים רק דרך הבדיקות והטיפולים. התחושה שרמי ואני מתרחקים ונהנים פחות אחד מהשני היא הדבר שהכי קשה לי", מספרת לי אווה, מטופלת שלי.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

תחושותיה של אווה ותלונותיה על הטיפולים הדורשניים - פיזית ונפשית - אינן חריגות בקרב מטופלי ומטופלות פוריות. אם אתם סובלים מבעיות פוריות, ויותר מכך אם אתם עוברים טיפולי פוריות, אין ספק שאתם גם משלמים מחיר נפשי. זה יכול להתבטא בתגובות של עצב, כעס, ייאוש, חרדה ואשמה אצל כל אחד מכם ולעיתים גם בהשלכות על הזוגיות שלכם ואף על מערכות היחסים האחרות שלכם.

מה גורם למצוקה הרגשית?

במחקרים רבים נמצא כי מטופלי פוריות אינם מאופיינים כקבוצה בפגיעות מיוחדת שיכולה להסביר את מצוקתם הרגשית. התשובה המקובלת כיום על ידי אנשי רפואה ואנשי בריאות הנפש היא שלכאב ולצער על המכשולים בהשגת ההורות מתווספים גם קשיים בהתנהלות עם הטיפולים הרפואיים עצמם, קשיים הנחווים כיצרני סטרס. 

ידוע כי למצוקה הרגשית אותה חווים המטופלים יש השלכות על ההתמודדות שלהם עם הטיפולים ובמקרים רבים, על הצלחתם. הדבר בולט במיוחד בעובדה שמטופלים רבים מפסיקים את הטיפולים טרם הזמן, דהיינו, במצב בו סיכויי ההצלחה עדיין גבוהים. זאת, כתוצאה מהמחיר הנפשי – מתח, חרדה, דיכאון, השלכות על הזוגיות. לכן, יחידות ומרפאות פוריות רבות מאמצות כיום גישה חדשה, הדוגלת בהקלת הנטל הרגשי שחווים המטופלים בעת טיפולי הפוריות, משימה שהיא באחריות כל הצוות הרפואי. ההתייחסות היא לצרכים הרגשיים של כל מטופלי הפוריות ולא רק של אלה הסובלים במיוחד.  

אישה מתבוננת בבדיקת הריון מחזיקה אצבעות (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
התקוות הגדולות רק גורממות לאכזבות גדולות יותר | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

כדי לקדם גישה זו, פרסמה לאחרונה (2015), החברה האירופית לרפואת רביה ואמבריולוגיה (ESHRE)  חוברת של קווים מנחים – גיידלייין לצוות הרפואי כולו בנושא התמיכה הנפשית שראוי שתינתן לכל מטופלי הפוריות.  חלק מהמטופלים (20-30 אחוז) יזדקקו לטיפול נפשי (פסיכותרפיה) שיינתן על ידי פסיכולוג או עובד סוציאלי.

במקביל, ESHRE פרסמו גם חוברת מיוחדת למטופלים ובה 10 טיפים שמטרתם לסייע למטופלים לקבל במרפאת הפוריות שלהם את הטיפול והתמיכה הטובים ביותר. הורדת המעמסה הנפשית שחווים מטופלי הפוריות בעקבות הטיפולים, נתפסת כיום כמשימה משותפת למטופלים ולצוות הרפואי כאחד.   

אז, מה עושים?

להלן 10 טיפים שחוברו על ידי החברה האירופית לרפואת רבייה ואמבריולוגיה שיעזרו לכם להתמודד רגשית עם טיפולי הפוריות:

1. פתיחות - היו פתוחים וכנים עם הצוות הרפואי לגבי אורח החיים שלכם (בנושאי עישון, צריכת אלכוהול, דיאטה, הפרעות אכילה) ובקשו מהם שייעצו לכם כיצד לשפר את הסיכויים שלכם להיכנס להריון וללדת ילד.

2. בדקו את מידת הסיכון - בקשו מצוות מרפאת הפוריות להעריך את מידת הסיכון שלכם לפתח קשיים רגשיים במהלך טיפולי הפוריות. בדרך כלל, הערכה כזו נעשית לפני תחילת הטיפול הרפואי ומתבססת על שאלונים או על ראיון. אם נמצא שאתם בסיכון להגיב עם תגובה רגשית קשה, יוכל הצוות הרפואי להפנותכם אל פסיכולוג או יועץ.  

עוד ב-mako בריאות:
>> מחניק קצת בגרון: 5 סיבות ליובש בפה
>>  מוכנים? 10 דקות, 30 יום ובטן שטוחה אחת
>> טעים ובריא: יש עוד 11 סיבות לאהוב שוקולד

בהקשר של רמי ואווה, תגובתה הרגשית של אווה אופיינית למטופלות פוריות רבות, ובמיוחד לנשים המשקיעות עצמן גם בלימודים ובפיתוח קריירה, וכשלעצמה אינה מעידה על תגובה רגשית קשה. יחד עם זאת, ידיעה מראש את מידת הסיכון שלה, היתה מקלה עליה ומסייעת לה להתמודד טוב יותר עם המצב.     

3. קל יותר ביחד - אם יש בן/בת זוג, עברו את כל הליכי הטיפול הרפואי יחד.

4. התחשבו בהבדלים - חשוב שתדעו שגברים ונשים חווים את אי הפריון ואת טיפולי הפוריות באופן שונה. נשים מדווחות על רמות גבוהות של דיכאון ומתח לפני הטיפול. גברים מאופקים יותר אך גם מרגישים מבודדים יותר במהלך הטיפול. ציפייה להבדלים בתגובותיכם תעזור לכם להתמודד עם הטיפולים ואף תוביל לתקשורת טובה ביניכם.

5. בקשו עוד מידע - בקשו מהצוות הרפואי מידע כתוב על ההליכים הרפואיים שאתם עומדים לעבור. זה יסייע לכם להפחית חרדה ומתח ולשתף פעולה עם הטיפול.

6. מודעות לרגשות - היו מודעים לכך שתחוו רגשות שונים במהלך טיפולי הפוריות. אם בתקופת הגירוי ההורמונלי מטופלים מרגישים אופטימיים, הרי שלקראת הליכים רפואיים חשובים כגון שאיבת ביציות או החזרת עוברים הם מרגישים חרדה. במצבים אלה, נשים עלולות להרגיש גם עייפות פיזית אבל גם להרגיש קרובות יותר לבן זוגן.

זוג מתנשק (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
חשוב לדבר על הרגשות שלכם לאורך התהליך | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

7. משפיע גם על העבודה - צפו שתהיה לטיפולי הפוריות השפעה על עבודתכם. מחקרים הראו כי במהלך מחזור IVF / ICSI שישה מתוך עשרה מטופלים מדווחים על כך שהם נעדרו מהעבודה. המטופלים נעדרו בממוצע 23 שעות עבודה בכל מחזור IVF .

8. היו מעורבים בהחלטות לגבי הטיפול שלכם - עמדו על זכותכם המלאה לקבל כל מידע וכל יעוץ שתחפצו ולהיות שותפים מלאים בקבלת ההחלטות הנוגעות לטיב הטיפול, תכיפותו ומשכו. אתם יכולים לצפות מצוות יחידת הפוריות שיציע לכם את ההזדמנות לדון ולהבהיר את החששות שיש לכם בנוגע לטיפול ולהשלכותיו. אם יש לכם שאלות או שאתם זקוקים למידע נוסף, אל תהססו לשאול. אין שאלה שהיא טיפשית מידי. 

9. בקשו תמיכה נוספת - אם אתם חווים בעיות פסיכו-חברתיות שאינן נענות על ידי צוות יחידת הפוריות, בקשו מהם שיפנו אתכם לקבלת תמיכה נוספת.        

10. פגישת סיכום - עם סיום טיפולי פוריות (בין בהצלחה ובין שלא בהצלחה), בקשו פגישת סיכום עם הרופא שלכם. אם נכנסתם להריון, ייתכן שתרצו לדון על הדאגות שלכם לגבי ההריון ולגבי בריאותו של התינוק. אם אתם מפסיקים את הטיפול ללא השגת הריון, ייתכן שיש לכם שאלות על אפשרויות נוספות, או חששות לגבי התמודדותכם עם המצב בו אתם ללא ילדים.  

* ד"ר חנה גילאי גינור היא פסיכולוגית קלינית. לייעוץ וטיפול פסיכולוגי בדרך להורות - הורותא

>> מה עדיף - אימון בוקר או אימון ערב?