נוף יערות הכרמל (יח``צ: קרן קיימת לישראל)
יערות הכרמל. מה אתם יכולים לעשות בשביל לעזור? | יח``צ: קרן קיימת לישראל
הנמל 24, חיפה: נחמה צרפתית

תילי תילים של מילים נכתבו, ואצבעות צדקניות הופנו כלפי הקולינריה החיפאית, בהאשמה בוטה שאין בחיפה מסעדות גורמה. הנמל 24, מסעדת היוקרה היחידה אולי של חיפה, מוכיחה באומץ כבר מספר שנים שיש סיבה מספיק טובה להגיע לחיפה ולסעוד בה, ללא קשר לפסטיבלים ולאירועים ייעודיים. הנמל 24 ממוקם בעיר התחתית חיפה, מקום ממנו נהגו חיפאים להדיר רגליהם עד לא מזמן. לאחרונה, ניכר כי האזור עובר מתיחת פנים ושדרוג, כאשר הכוונה להפוך את הנדל"ן בעל הפוטנציאל המשובח, הקרוב למים, למתחם בילוי בסגנון הנמל בתל-אביב. כשנשאלים החיפאים מתי כל זאת יקרה, הם עונים בארשת פנים רצינית להחריד - "אוטוטו, משהו כמו עוד 10 שנים".. ללמדכם קצב אמיתי מהו. עד שהאזור יתמלא בגלריות ובבתי קפה לרוב, מומלץ לטפס במעלה המדרגות של מסעדת הנמל 24 (אין גישה לנכים וחבל) להתפעל מהגומחות הרומנטיות, מכוכי היין, מהריחות הטובים הבוקעים מהמטבח ומהאווירה האירופית המוקפדת והמפתיעה יחסית למיקום. חרף הציפייה לבהות בים הסמוך כל כך למסעדה, דווקא מהמסעדה לא נשקפת אף לא טיפת ים אחת לרפואה. על התפריט מופקד השף והבעלים רן ראש, חיפאי מלידה שעבד במסעדות עטורות כוכבי מישלן בצרפת, והחליט שגם לחיפאים מגיע לאכול טוב.

שפע של פירות ים

האוכל של ראש הוא צרפתי בסגנון הבישול, אם כי משולבים בו אלמנטים יצירתיים במידה. יש בתפריט בשרים, דגים, שפע של פירות ים וקינוחים נפלאים. בביקורנו האחרון בנמל 24 טעמנו כיסונים ממולאים בבשר זנב שור ברוטב אפונה, סשימי מוסר בחציל מעושן ומרק אגסים קר בצזיקי שהוגש עם לחמניות מופלאות מאפה בית, אך לאחרונה התחלף התפריט לתפריט חורף המציג מנות אחרות אותן לא טעמנו. יופי של מקום לארוחת ערב אלגנטית וטובה או לארוחת צהרים של שבת.

הנמל 24, העיר התחתית חיפה. טלפון: 04-8628899. פתוח בשבת, מחירים: 40-128 שקל

אין תמונה
הנמל 24. בשרים מעולים

הקפה השכונתי, עין הוד: שילוב בין אמסטרדם לגואה

קפה "עין הוד" הוא בית הקפה של המקומיים. שילוב מקסים ותמים של בית קפה באמסטרדם וכזה שבגואה. מלבד אוכל חמוד ואווירה זרוקה, מוכרים כאן גם פרטי יד שנייה ומעת לעת מוצגות במקום תערוכות.

באמצע השבוע פוקד את המקום "פרלמנט הנשים היוצרות", שבדרך לאסוף את עולליהן מגנים אנתרופוסופיים כלשהם, יושבות ומלהגות בנחת בחצר היפה כשהנוף המרגיע של הים נפרס בזווית טובה ממול. בסופי שבוע, המקום כמתבקש מתמלא בתיירים המבקשים להתמזג באווירה המקומית. בתפריט, ארוחות בוקר שגרתיות יחסית של טוסטים, מוזלי, סלטים וביצים, אם כי כשדבק בכל אלה מעט מהרוח הארטיסטית של המקום, איכשהו נדמה שהם טעימים יותר.

בימי חמישי בערב, נערכת במקום סעודה הודית. מלני ינקורט, בעלת בית הקפה, למדה לבשל אוכל הודי במהלך מסע שערכה להודו. מידי חמישי בבוקר, נכנסת מלני למטבח הקטן, חמושה בתבלינים הודיים ולעיתים בסייעת אותנטית מתת-היבשת. במהלך היום כולו בוקעים ממטבח בית הקפה הקטן ניחוחות קארי, הל וקוקוס שאותם רוקחת מלאני לשלל תבשילים שלמדה במטבחי "המאמות" שבהודו.

אין תמונה
הקפה השכונתי. לכו בעקבות הריח
אוכל של פסטיבלים

בשבע מתחילים להשתרך בעקבות שובל הריח תושבי הכפר. מי בשל הגעגוע להודו ומי בשל להטו לירות את יריית הפתיחה של סוף השבוע. אט אט מתמלאים להם השולחנות הקטנים שבפנים ושבגינה הנעימה שבחוץ. טסים מוכספים ובהם טאלי (תבשיל הודי של ירקות בקארי, אורז ועדשים), אלו-טיקה, אוכל של פסטיבלים - לביבות תפוחי אדמה שעליהן תבשיל עדשים, יוגורט וריבת צ'ילי ועגבניות חלומית. יש גם "וארדה" שהוא מעין פלאפל עדשים ללא קמח וביצים שמוגש עם יוגורט ומחית תבלינים הודיים, מרק סרילנקי - מרק ירקות וטופו על בסיס חלב קוקוס ולקינוח צ'אי מהביל. ברקע מוזיקה הודית חרישית, מה שמוסיף לאווירה המקסימה של המקום.

קפה עין הוד, מרכז מתחם האמנים, עין הוד. פתוח בכל ימות השבוע מלבד בימי שני. טלפון: 054-6676089. מחירים: 20-35 שקל

דונה רוסיה, עין הוד: בשורות טובות מארגנטינה

לכל מלחמה, והשריפה של שבוע שעבר בהחלט ראויה להגדרה מלחמה, יש חמ"ל, והחמ"ל של עין הוד, כך מספרים תושבי המקום, התקיים בחלקו במסעדת הבשרים "דונה רוסיה" שבמרכז הכפר. במקום סעדו כוחות ההצלה וגם תושבי הכפר שהחליטו להישאר ולסייע לכוחות ההצלה.

בימים רגועים יותר דונה רוסיה היא מסעדת בשרים פופולארית, שבשבתות עמוסות מבקרים משרתת את המוני המטיילים הפוקדים את כפר האמנים ואילו בערבים משמשת את תושבי המקום הבאים לסגור את היום עם בירה וקצת בשר.

את הבשר מייבאים כאן מחוות בקר בארגנטינה, מיישנים אותו במקום ולא מתפשרים על הטעם הישראלי הדורש בשר "רך". ובכל מקרה חשוב להדגיש שהאיכויות במקום משתנות והרמה אינה אחידה. יש מי שמאד אוהב את הבשר במקום ואחרים מדווחים על אכזבה. ביום שבו אנחנו פקדנו את המסעדה, שלף לנו הגריל-מן "אנטרנייה" - נתח קצבים ארגנטינאי מאזור הצלעות של פרת אנגוס, שבעבר אפשר שחלמה בספרדית.

אסאדו למתקדמים

מדובר בנתח המחייב לעיסה בריכוז עילאי ובדממה מוחלטת, זאת כדי לפצח את הטעמים המורכבים והעמוסים של הבשר. למתקדמים יש גם נתחי אסאדו, שנחרכים במשך 4 שעות על הגריל, וממתינים לבואם של קרניבורים אמיתיים. הקינוחים הדרום אמריקאים איכשהו תמיד קשורים לבננות ולריבת חלב, וכאן מגישים גרסה מקומית המשלבת בין שניהם - "קרם לה-בננה" - בננות אפויות בפירורי עוגה ודולצ'ה דה לצ'ה (ריבת חלב אמיתית) מעוטר בבננה-צ'יפס ובקצפת.

דונה רוסיה, עין הוד. טלפון: 04-9543777. מחירים: 50-120 שקל. מומלץ להזמין מקום מראש

קפה נח, עין כרמל: קפה באווירה נוסטלגית

מעט מערבה מעין הוד שוכן לו קיבוץ עין כרמל, ובו מתחם אמנות צנוע יותר מאחיו המפורסם. משפט על המתחם בטרם ניגש לבית הקפה הסודי, המסתתר בנבכי הקיבוץ: מתחם האמנות של קיבוץ עין כרמל נוסד על-ידי חבר הקיבוץ, נח להב ז"ל, שפתח עבור אשתו בינות הלולים הישנים סדנת קרמיקה שבה היא יצרה. עם השנים התפתח המקום למתחם אמנות שוקק שבו פזורים קרמיקאים, נפחי זכוכית צבעונית, קדרים, פסלים ותכשיטנים היוצרים בביתנים ששימשו בעבר את לולי הקיבוץ.

ניחוח של סלון ביתי

מתחם האמנות פתוח בשבת הראשונה של כל חודש, אך גם במהלך השבוע ניתן לבקר בחלק מסדנאות האמנים הפועלים ויוצרים במקום. בשבתות האמנים (הבאה תתקיים בתאריך 1/11/11) בימי שישי ובמהלך ימות השבוע, תוכלו לשבת בקפה נח, הנמצא במתחם עצמו. המקום שימש בעבר כמחסן אוספים של פריטים נוסטלגיים של אותו נח להב ז"ל, שנהג לכנס במקום את פרלמנט הקיבוץ. כיום הוא הוסב לבית קפה מתוק בעל ניחוח של סלון ביתי.

כאן תוכלו להתפרקד בנחת על ספה של סבתא או לשבת ליד אחד החלונות, כמו במטבח הבית, בעוד בעלת המקום, אורית אדם, מכינה לכם קפה מלווה בעוגת תפוחים טובה.

יש כמובן גם ארוחות בוקר נחמדות, לחמים ועוגות מצוינות.

קפה נח, מתחם האמנים בעין כרמל. פתוח מדי יום מ-10:00 ועד אחה"צ. בשבתות סגור מלבד שבת הראשונה של תחילת חודש. טלפון: 052-3497518. מחירים: 20-50 שקל

אין תמונה
קפה נח. מקום מעולה לקפה ועוגת תפוחים

מסעדת הבית, עין ח'וד: ארוחה ערבית אותנטית על ראש ההר

כמה פיתולים מהיישוב עין הוד ואתם ביישוב הערבי עין ח'וד. חפשו את השלט המורה על מסעדת "הבית", וסעו עד לחניית המסעדה השוכנת על קצה ההר. מסעדת "הבית" משקיפה על הים - אחת מפיסות הנוף הכי מרהיבות שיש, ולכן הזמינו מבעוד מועד מקום ליד אחד מהשולחנות הסמוכים לחלונות.

השקיעה היא ללא ספק השעה הנכונה לפקוד את האזור, אך גם בשבת גשומה תיהנו מחוויה אירופית קרירה א-לה פונדקי הרים בכפרים קטנים. האוכל לעומת זאת, אינו שוויצרי בעליל. המסעדה המשפחתית מצטיינת בבישול ערבי אותנטי ביתי, כשעל הסירים מפקדת אם המשפחה ובעלת המקום, סירין.

זו מבשלת אוכל ערבי בלדי אסלי, כשבתפריט מבחר משתנה ויצירתי של מאכלים ביתיים הנרקחים במטבח ביתה מידי יום, ולפי כמות הסועדים, מה שמכתיב להזמין מקום מראש.

העיקרון הנהוג במסעדה הוא ארוחה קבועה מראש, המשתנה מעת לעת לפי מצב הרוח, העונה או לפי מה שמלקטים בשוק באותו יום.

אין תמונה
מסעדת הבית. אל תתפתו לפיתות בהתחלה!
שפע סלטים ותבשילים

כבר ברגע שתתיישבו, יתמלא שולחנכם בעשרות צלחות צבעוניות של סלטים, תבשילים וממולאים עונתיים וקנקן מרווה של מיץ תמרהינדי חמצמץ. ההמלצה הגורפת היא להתעלם מהפיתות, חרף הפיתוי לטבול אותן בחציל הנפלא בטחינה. אם צלחתם את משבר הפחמימות, המשיכו לטעום את עלי הגפן החמצמצים, את סלט האגוזים והשעועית המיוחד, את החומוס הביתי, הבצל ברוטב והפלפלים הבשרניים הממולאים באורז ועוד מטעמים רבים.

בהמשך יגיעו גם מקלובה, מנסף עגל וכבש באורז זעפרן, מג'דרה נהדרת עשויה עדשים ובורגול טחון ותבשילי במיה ולוביה. המקום הינו גן עדן לצמחונים בשל שפע הסלטים ותבשילי הירקות.

מסעדת הבית, עין ח'וד. חובה להזמין מקום מראש. טלפון: 052-4606343/04-8397350. מחיר לארוחה לאדם: 90 שקל

>> כולם סביבכם חולים? הנה מתכונים שישמרו עליכם בריאים