בניין דירות רב קומות (תמונת AVI: חדשות)
באיזור תל אביב מלאי הדירות יספיק לכ-8 חודשים | תמונת AVI: חדשות

מסקירה כלכלית של התאחדות הקבלנים לחודש אוקטובר המתפרסמת היום (ד') עולה כי מלאי הדירות החדשות בישראל נמצא בשפל שלא היה כמותו מזה 20 שנה - מלאי הדירות למכירה בבנייה הפרטית בסוף אוגוסט עמד על 8,827 דירות. נתון המשקף ירידה של כ- 1.4% ביחס למלאי בסוף החודש הקודם.

בחינת המלאי לפי איזורים מעלה כי המחסור הגדול ביותר הוא באיזור המרכז. באיזור המרכז יש כיום מלאי של כ-2,800 דירות חדשות בלבד לעומת כ-3,600 דירות בסוף שנת 2007 כאשר מספר חודשי ההיצע של דירות חדשות בסוף דצמבר 2008 (על סמך היקף המכירות הממוצע מתחילת השנה ) יעמוד על 5.9 חודשים בלבד.

באיזור תל אביב מלאי הדירות יספיק לכ-8 חודשים, באיזור הצפון לכ-7 חודשים ובאיזור הדרום לכ-10 חודשים.

נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, התייחס לנתונים על רקע המשבר הכלכלי וציין כי לאור המחסור המסתמן במלאי הדירות, הרי שמי שמצפה שמחירי הדירות במרכז הארץ ירדו, צפוי להתבדות: "מחירי הדירות החדשות במרכז הארץ לא יירדו בטווח הקרוב. ועל כן רוכשי דירות שיחליטו עכשיו להמתין לירידת המחירים צפויים להתבדות. בנוסף, באם יוחמרו התנאים לליווי פיננסי לקבלנים על ידי הבנקים, פחות פרויקטים יצאו לעבודה והמחסור רק יילך ויחריף כי תהיה ירידה נוספת בהתחלות הבנייה, מה שאף יכול להביא לעלייה במחירי הדירות".