mako
פרסומת

צפו: קורעים את הגיהינום ברכב מסחרי

לאחר שטופ גיר נכשלה לפני שמונה שנים לשבור את מחסום "עשר הדקות" להקפה עם רכב מסחרי במסלול הנורבורגרינג, יצרנית שיפורי הרכב הבריטית REVO גייסה למשימה פולקסווגן טרנספורטר משודרגת. למרות שמסלול המרוצים הוא הדבר הרחוק ביותר מייעודו של ואן מסחרי בתום ההקפה נעצר השעון על זמן מרשים של 9.57 דקות!

ניר בן זקן
mako
פורסם:
טרנספורטר ברינג
הקישור הועתק

טרנספורטר ברינג
זה לא בדיוק היעוד המקורי של הרכב המסחרי הזה

מאחורי ההגה התיישבה נהגת המרוצים סאבין שמידט, המכונה "מלכת הרינג" בשל היכרותה הגדולה עם המסלול המפורסם והאתגרי ביותר בעולם, כשהמטרה הייתה להקיף את המסלול בפחות מעשר דקות. הטרנזיט בעל מנוע דיזל עם 136 כ"ס וזמן תאוצה למאה קמ"ש ב-21 שניות הופשט מכל הציוד הלא נחוץ (גלגל רזרבי, מגבהה ואפילו חגורת המכנסיים של הנהגת) ולפניו נסעה דודג' וייפר בעלת כנף כדי להקטין את התנגדות האוויר. לאחר כל זאת הטרנזיט הצליח להקיף את ה"גיהנום הירוק" על 22.8 הקילומטרים ו-73 הפניות שבו עם שינוי גובה רבים ב-10 דקות ו-8 שניות, זמן שרבים מתקשים להשיגו גם עם מכוניות ספורטיביות בהרבה.

"הגיהנום הירוק" הפך בשנים האחרונות כר פורה לבחינת יכולות דינמיות של מכוניות וזמני הקפה נחשבים אומדן לטיבה של מכונית, אך עד אז לא נקבע שום שיא רשמי למכונית מסחרית.

ארבע שנים לאחר מכן הסיבוב של שמידט החליטה חברת שיפורי הרכב הבריטית REVO, המתמחה בשדרוג דגמי קונצרן פולקסווגן, לנסות לקבוע שיא מסחרי במסלול וגם לשפר את הזמן שקבעה שמידט ואת מחסום העשר דקות.
למשימה נבחר פולקסוואגן טרנספורט T5 בגרסה הקצרה עם מנוע טווין טורבו דיזל בנפח 2.0 ליטר שעבר במכון הכושר של REVO וקיבל כיול שונה למחשב ניהול המנוע, מצנן ביניים ורדיאטור שמן גדולים יותר וסעפת פליטה ליברלית מבניה עצמית שהעלו את ההספק ל-220 כ"ס. לדברי אנשי הסדנה הם לא נסחפו במסכת השיפורים בכדי לא לפגוע באמינות. הטרנספורטר נחשב לבעל יכולות דינמיות גבוהות, יחסית להיותו בעל מרכז כובד של פיל אפריקאי, אך מן הסתם המהנדסים בוולספבורג לא דמיינו שידרש אי פעם לקבוע שיאי זמן ב"רינג" וכדי לשפר את העמידות בפני כוחות הפיתול הגדולים ואת אחיזת הכביש הותקנו בולמי זעזועים של בילשטיין בכל אחת מהפניות וצמיגי דנלופ דירזה ספורטיביים מאלה המקוריים (אך חוקיים לכביש) על חישוקים קלים בקוטר 18".

טרנספורטר ברינג
שבר את השיא לרכב מסחרי שקבעה סאבין שמידט המכונה "מלכת הרינג"

אגב, כרכב עבודה קשוח ולא מפונק הטרנספורטר עשה את כל הדרך מאנגליה לגרמניה, עניין של 1,600 קילומטרים בכבישים ציבוריים ולא שום תקלות.