mako
פרסומת

האיש ששינה את חוקי המשחק של הטלוויזיה

ריד הסטינגס סך הכל רצה לראות את טום הנקס ב"אפולו 13", אבל כשהוא החזיר את הסרט באיחור לספרייה המקומית הוא נאלץ לשלם קנס גדול. אז הוא המציא שירות ששולח בדואר סרטי DVD בתמורה ל-4 דולר. החברה שהוא הקים, NETFLIX, שינתה בינתיים את הדרך בה אמריקנים רואים סרטים וסדרות טלוויזיה. השבוע הצהירה החברה על הכנסות של 1.1 מיליארד דולר

יעקב אילון
מגזין mako
פורסם:
ריד הסטינגס
ריד הסטינגס | צילום: אימג'בנק/GettyImages
הקישור הועתק

נטפליקס
שינתה את חוקי המשחק. לוגו "נטפליקס" | צילום: באדיבות "אנשי הפרחים בישראל"

זוכרים את הטיול לוידיאומט אן לספריה של "בלוקבסטר"? זה לא היה לפני כל כך הרבה שנים. לקחתם את הסרט ליום או יומיים ואוי ואבוי אם הייתם מתעכבים בהחזרה – היה קנס. אלה היום הימים של קלטות ה-VHS ואחר כך ה-DVD. האפשרות האחרת לראות סרטים בבית הייתה כמובן ב"טלוויזיה". כלומר בעיקר בכבלים ובלווין, שלהם הסכמים עתירי ממון עם יצרני הסרטים. אתם משלמים את זה דרך דמי המנוי.

ריד הסטינגס, יליד בוסטון, הלך פעם להחזיר את הסרט "אפולו 13" בכיכובו של טום הנקס לחנות וידיאו. הוא הגיע באיחור וקיבל קנס של 40$. הוא חשב לעצמו "חייבת להיות דרך אחרת".

ריד הסטינגס
בסך הכל רצה לראות את טום הנקס, והקים חברה ששווה מיליארדים | צילום: אימג'בנק/GettyImages

המהפכה כן תשודר בטלוויזיה

הסטינגס מייסד ומנכ"ל NETFLIX, הוא טיפוס מהסרטים: גם מתמטיקאי ובעל תואר שני במחשבים, גם קצין במארינס, גם מתנדב ב"חיל השלום" וגם פילנתרופ גדול ואיש חינוך. מודל ה-DVD היה רק ההתחלה. איכשהו כל מה שהוא נגע בו הפך זהב. למעשה NETFLIX היא היום מבשרת המהפכה, יצרנית סדרות טלוויזיה בעצמה ומעל הכול - הצלחה מטורפת מבחינה עסקית. בדרך היא מזעזעת מודלים קיימים, רואה את בלוקבסטר נעלמת, את הפלטפורמות הרב ערוציות מזיעות ואת רשתות הטלוויזיה הגדולות מתקנאות בהצלחה האומנותית.

בית הקלפים
שינתה את הדרך בה צורכים סדרות טלוויזיה. "בית הקלפים" מבית נטפליקס

כיום המודל של NETFLIX שונה מימי ה-DVD. היום זהו שרות סטרימינג שמאפשר למנויים לראות סרטים אונליין. כמו קודם, רק בלי DVD ובלי משלוח בדואר. מה קורה? רוחב הפס באינטרנט גדל והולך באופן שמשתווה וכבר עובר את תשתיות הכבלים והלווין. הצופים מקבלים מ-NETFLIX הצע אדיר של סרטים ותוכניות ישירות אליהם בלחיצת כפתור. וזה נעשה בצורה מתוחכמת – ברקע פועלים אלגוריתמים שיודעים להמליץ על סרטים, ללמוד מה צופים אוהבים ולהעביר להם את זה במהירות. זהו איום עקיף אבל משמעותי על תעשיית הכבלים והלווין. לחברה יש כרגע כ-30 מיליון מנויים. השבוע הוכרז חגיגית ש-NETFLIX עקפה במספר המנויים את HBO, רשת הטלוויזיה הכי מצליחה בכבלים/לווין.

פרסומת

אין תמונה
כתום זה הלהיט החדש

יותר מכל NETFLIX הוכיחה שיש דלת נוספת לעיניו של הצופה. יותר ויותר אנשים צופים בסרטים על מסכי מחשב וקל יותר ויותר להקפיץ את הסרט למסך הגדול דרך מכשיר נייד. האיכות הטכנית היא כבר לא מכשול. זה לא פלא שחברת הכבלים הגדולה באמריקה COMCAST החלה במגעים עם NETFLIX להעלות אותה על הפלטפורמה הרב ערוצית שלה. זה לא פשוט בכלל. כל העסק הוא משחק סבוך של זכויות שידור. זו גם הסיבה שאתם לא מקבלים את NETFLIX בישראל.

באנגליה, אירלנד, שוודיה, דנמרק, נורבגיה, פינלנד, איסלנד והולנד יש NETFLIX בגרסאות שונות – הכל לפי מפת זכויות השידור בכל מדינה. בישראל רוב זכויות הסרטים והטלוויזיה כבר מעוגנות בהסכמים של "יס" ו"הוט". השוק קטן. בינתיים, סדרות כמו "בית הקלפים" נרכשות על ידי "יס" ו"הוט" ממפיצים בינלאומיים שלהם זכויות הפצה במדינות שאין בהן NETFLIX. משחק קצת סבוך, אבל הכללים שלו משתנים כל הזמן. NETFLIX מתרחבת באופן מדהים. ביום שלישי, אחרי תחנוניו של הסטינגס למשקיעים הוא הצליח להפיל את המניה של עצמו ב-10%. גם כן הצלחה.