חברות (צילום: jupiter images)
לקחת לי את החולצה? כלבה, את מחוקה! | צילום: jupiter images

תמיד חשבת שאת קרן אור של אהבה ופרגון כלפי הזולת? את מאמינה באחוות נשים וחולה על גירל פאוור? את מחבבת את כל היצורים החיים ללא קשר לדת, גזע או מין? ובכן, הגיע הזמן לומר את האמת: את לא. מחקר חדש עושה הרבה נחת לגברים ומוציא אותנו די מעפנות. מתברר שנשים הרבה פחות סובלניות לזולת מאשר גברים, במיוחד כשהזולת הזה או נשים אחרות. מיאו. 

המחקר, שפורסם בעיתון האמריקאי לפסיכולוגיה ונערך על ידי אוניברסיטת קוויבק במונטריאול, אוניברסיטת הארוורד וקולג' עמנואל בבוסטון, גילה שבניגוד לדעה הרווחת שנשים הן יותר סלחניות, הרי שהן דווקא מגבשות דעה שלילית על החברות שלהן הרבה יותר מהר מאשר גברים. עוד גילו שחברות נשית סובלת הרבה יותר מהפכפכות ושיפוטיות, ושיש לה הרבה יותר סיכוי להסתיים לאחר תקרית שלילית אחת. והאמת שמספיק לשמוע אותנו מדברות על הכלבה מהעבודה, איזו פוסטמה שחתכה אותנו בכביש או סתם החברה המעצבנת שלנו בשביל להודות שיש בזה משהו.  

 "זה מקסים שנשים חושבות ש'יותר חשובות לנו מערכות יחסים אז אנחנו דורשות מהחברות שלנו סטנדרטים יותר גבוהים'", אומרת פרופסור ג'ויס בננסון, החוקרת הראשית מהחוג לאנתרופולוגיה ביולוגית בהארוורד. "אבל המשמעות הפרקטית של זה היא שאנחנו לא יכולות לעשות שום טעות, ואם אין לנו רגשות כלפי מישהו שעשה טעות ופישל, זה אומר שהתפיסה שלנו על חברויות היא מאוד לא יציבה". 

נשים הפכפכות, גברים נאמנים 

הבדיקה נעשתה בצורה הבאה: קבוצת סטודנטים מעורבת התבקשה להעריך את שותפיהם לחדר במספר מצבים שונים. כאשר נשאלו מה תהיה דעתם במידה שהשותפים שעד כה הוכיחו את נאמנותם ואמינותם יעשו מעשה שלילי חד פעמי, מיהרו הנשים לשפוט את החברים, בעוד שהגברים נותרו די סובלניים. בשלושה מקרים שונים הוכיחו הגברים יותר סובלנות וקבלה של החברים שלהם מאותו המין. 

עוד מצא המחקר כי נשים הרבה פחות מרוצות מהשותפים שלהן לחדר או לדירה, וכי הן נוטות להחליף הרבה יותר שותפים מגברים, בעוד שאלה מרוצים אפילו אם יש קונפליקט עם השותף. פרופסור בננסון טוענת שהסיבה לכך שנשים קשות יותר עם אחיותיהן נובעת מזה שהן פשוט מצפות ליותר מנשים מאשר מגברים. "לנשים יש סטנדרטים מאוד גבוהים, הן הולכות על קרח דק כל הזמן", אומרת בננסון. "נשים לוקחות את הסיטואציה קשה במיוחד אם השותף שלהן לחדר הוא אישה, כי הן רואות בזה פגיעה באינטימיות, בעוד שאם גברים יעשו דבר מה מרגיז הרי שמדובר במקרה שבשגרה מבחינתן". במילים אחרות: נשים רגילות לזה שגברים מאכזבים, אבל לא מוכנות שנשים יאכזבו אותן. 

"גברים יכולים להיות יותר פרקטיים בעוד שנשים יותר אמוציונליות", מבארת אחת החוקרות ואילו חוקר אחר מבהיר שאין לבלבל בין סובלנות ותקופת חברות ארוכה עם עומק. לטענתו חברות גברית עומדת ביותר משברים אבל היא פחות עמוקה ואינטימית, מכיון שגברים מחליקים תקריות הרבה יותר מנשים. 

המחקר לא התייחס למקום עבודה, אך נראה שהוא מחזק מחקרים קודמים שגרסו כי נשים יעדיפו לעבוד עבור גברים ולא עבור נשים. מה שאולי מסביר למה הבוסית שלך היא ביץ' מהגיהינום.