זוגות רבים שניצבים לפני היום הגדול בחייהם התעוררו הבוקר לבשורה המרעישה ששר הדתות ביטל את סמכותה של עמותת צהר לחתן זוגות בישראל. אז ראשית, אזעקת הרגעה: גורם בכיר בארגון מסר לנו שהזוגות שכבר התחילו את תהליך הרישום בצהר ופתחו תיק, יטופלו: "לא ניתן להם להיתקע ללא רב רגע לפני החתונה". אך מה לגבי הנרשמים העתידיים? ומה כולנו מפספסים עם סגירת הברז לצהר? ביקשנו לבדוק.

אם משקה את בתה הכלה תחת החופה (צילום: רונן טלקר, פוטוסינטזה)
סגרו להם את הצהר. רבני הארגון לא יוכלו לחתן יותר זוגות | צילום: רונן טלקר, פוטוסינטזה

"או צהר או קפריסין"

"השר מרגי גורם להתבוללות העם היהודי, פשוטו כמשמעו. כל כך הרבה פעמים שמעתי במו אוזניי את האמירה 'או צהר או קפריסין' מזוגות שהודיעו לי כי בשום פנים ואופן לא ידרכו ברבנות", מסר יו"ר ארגון צהר, הרב יהודה סתיו.  

ארגון צהר הוא איגוד של רבנים אורתודוקסיים מהזרם הציוני שמונה למעלה מ-800 רבנים. הטריגר להקמת הארגון היה רצח רבין, ששיקף את המתח הדתי ששרר בישראל. "רבני צהר בעצם באו ואמרו, למה לא למנף צומת שבו נפגש אדם חילוני עם הדת למשהו חיובי? הרי חילונים נפגשים לראשונה עם הדת בברית, לאחר מכן אולי בבר מצווה, אבל מפגש 'אחד על אחד' עם ממסד הרבנות מתקיים בעיקר לפני החתונה. ובמקום לגרום לזוג לרתיעה מהממסד הדתי, למה לא לקחת את הגישה החיובית?", אומר גורם מהעמותה.

במסגרת פרויקט הדגל של ארגון צהר מתחתנים מדי שנה אלפי זוגות בטקסים אורתודוקסיים המוכרים על ידי המדינה, בניגוד לחתונות רפורמיות ואזרחיות. הארגון הצליח לייצר אלטרנטיבה המאפשרת נישואים כדת משה וישראל, ללא יצירת קשר ישיר עם ממסד הרבנות. סגירת מיזם הנישואים שלו מהווה מכה קשה עבור מתחתנים לעתיד, בעיקר חילונים, אבל לא רק, אשר חשים רתיעה מהממסד הדתי המנוהל בידי חרדים.

תשבור רגל. אה, כוס (צילום: רונן טלקר, פוטוסינטזה)
שוברים את הכוס. מהיום בלי צהר | צילום: רונן טלקר, פוטוסינטזה

גורם בארגון מספר כי הם מקבלים פניות וחיבוקים חמים מאז הבשורה, בעיקר מזוגות שהתחתנו אצלם בעבר ומבקשים להילחם על המשך קיומו של הפרויקט. "שולחים לנו העתקים של מכתבים שנשלחו למשרד הדתות, ואנחנו לא מפסיקים לקבל טלפונים של אנשים שרוצים להירתם ולעזור כדי לבטל את רוע הגזרה. אנחנו מקווים שהלחץ אכן יביא לשינוי".

ניסים אלקסלסי, ראש המטה של שר הדתות, הגיב: "אנו כמשרד לשירותי דת לא מתעסקים במי הרבנים שמאושרים לערוך חופות ומי לא, מכיוון שנושא זה מצוי בתחום סמכותה הבלעדי של מועצת הרבנות הראשית"

עוד מסר כי "השר אכן נפגש עם דוד סתיו, וגם אני באופן אישי, מספר פעמים ביחד עם המנכ"ל בארי, ואף הצענו להם כי השר ינחה את כלל המועצות בארץ לקבל את רבני צוהר שמאושרים על ידי הרבנות הראשית ובכך נפתור את הבעיה כלשונם. אלא שאז חזרו בהם צהר מהצעת השר, ומתוך הצהרה שהם ינהלו מאבק של תקשורת נגד השר ומשרדו".

"ההבדל הוא בפרוצדורה"

אני נשואה!!!!1 (צילום: jupiter images)
האם הפתרון יהיה לברוח ללאס וגאס? | צילום: jupiter images

רועי (30) ועדי (29) הם מהזוגות שהספיקו לעבור את תהליך רישום הנישואים בצהר. "הייתה לנו חוויה מאוד חיובית", משחזר רועי, שנישא במאי השנה. "ההבדל המרכזי עבורנו היה בפרוצדורה. זה היה ברדק די רציני להוציא תעודת רווקות. עדי ואני היינו רשומים במקומות שונים, כך שכדי להוציא תעודת נישואים, נאלצנו להגיע לשני מקומות שונים, ולשם גם להטריח את העדים שלנו. דרך צהר הוצאנו את תעודות הנישואים והרווקות בפעם אחת בלבד. הם היו מאוד נחמדים. גם את שלב הדרכת הכלות עברנו בהנאה גדולה. הלכנו אליה שנינו, למרות שבדרך כלל רק האישה הולכת, והרגשנו שהמדריכה הייתה פתוחה לשיחה ולדיאלוג. אחר כך אשתי קיבלה אישור ללכת למקווה ולהתחתן. יהיה מצער מאוד לשמוע שההחלטה על סגירתם היא סופית".

עם ביטול סמכותה של צהר לחתן זוגות ניצבות בפני החתנים והכלות מספר אפשרויות - שמתוכן זו של הרבנות היא כיום היחידה שמכירה בזוגות כנשואים כדת וכדין בישראל.

>> לכל סוגי החתונות הקיימים בארץ
>> מלחמת הכלות, הגרסה התל אביבית: מה קרה במכירה המיוחדת של המעצבת הילה גאון?