לילו שלו בשמלת כלה (צילום: לירון ברייר)
"השמלה הגיעה תוך שלושה שבועות והייתה מושלמת". לילו שלו והשמלה | צילום: לירון ברייר

המצב בארץ בקאנטים, ולכן אין זמן נכון יותר לאסקפיזם קצפתי במיוחד: בשישי הקרוב יחול הבלאק פריידי, חג הסיילים הגדול של ארה"ב. הוא אמנם נקרא שחור, אבל זו הזדמנות מצוינת לצבוע אותו בלבן ולבדוק את אופציית קניית שמלות הכלה באינטרנט. בדקנו עם שלוש גולשות אמיצות שעשו את הצעד והקליקו על שמלת חלומותיהן, תוך שהן מוותרות על שיטוטים, כאבי ראש  ומדידות אינסופיות. במקום, הן פשוט סגרו את הפינה במרחק הקלקה בפינת המחשב. סיכון או שיחוק?

"מצאתי ברשת שמלה דומה לזו שמדדתי בחנות"

לילו שלו (25), בלוגרית וסטודנטית לתקשורת חזותית במכללת שנקר מגבעתיים, ידעה שהחתונה שלה לא הולכת להיות מפגן של יכולות כלכליות. "החלטנו שאנחנו לא רוצים להכניס אף אחד לחובות בגין אירוע שנמשך כמה שעות. בין הצעת הנישואין לחתונה היו שלושה חודשים בקושי, ובאופן כללי השתדלנו לקחת הכל בצורה הכי רגועה ופרופורציונלית".
לילו הציבה מראש מספר תנאים לשמלת הכלולות שלה: היא לא תעלה מעל אלף שקל, היא צריכה להיות נוחה ללבישה ומתאימה לסגנון האישי והייחודי שלה. "בתור מישהי שמכירה את הגוף שלה ויש לה טעם מוגדר בבגדים - ידעתי מראש שאני מחפשת משהו בסגנון פיפטיזי ווינטאג'. חיפשתי במשך כמה ימים שמלה בחנויות וינטג' שאינן חנויות שמלות כלה בהגדרתן. מדדתי שמלה אחת שהייתה בדיוק מה שרציתי, אבל קצת חרגה מהתקציב - 1100 ש"ח. החלטתי לבדוק ב- Ebay אם יש משהו דומה. כבר בשיטוט הראשון מצאתי שמלה כמעט זהה לשמלה שמדדתי ואהבתי. זו הייתה שמלת סטרפלס עם מחשוף לב, שמגיעה עד טיפה מתחת לברכיים, בסגנון שעון חול מהפיפטיז. השמלה נתפרת לפי הזמנה ומידות שאני מספקת ליצרן". 

לילו שלו בחופה (צילום: לירון ברייר)
לילו שלו בחופה | צילום: לירון ברייר

לילו החליטה שהסיכון לא גדול מדי והזמינה אותה. "יצאתי מתוך הנחה שיש מספיק זמן עד החתונה, ובמידה ולא אוהב אותה, עדיין יהיה לי זמן ותקציב למצוא שמלה אחרת. המחיר שלה היה נמוך בטירוף - רק 399 ש"ח ו-300 ש"ח נוספים על מע"מ ומכס. השמלה הגיעה תוך שלושה שבועות והייתה פשוט מושלמת, בדיוק כמו שקיוויתי שתהיה. כל שהייתי צריכה היה רק להצר אותה קצת, כי בין המדידות וההזמנה של השמלה, לחתונה - ירדתי קצת במשקל".

"זה היה מירוץ מטורף"

גם נועה קינסטלר קדמון (34), אמנית מטבעון, לא התחברה לשמלות הקצפת של צפון דיזנגופה והעדיפה לחפש את השמלה שלה כשהיא בפיג'מה בבית. "רציתי לחסוך הסתובבויות מיותרות וכאבי ראש, אז שוטטתי ברשת והעליתי בחכתי שמלה שממש אהבתי - עדינה ופשוטה, אבל היה לה משהו מיוחד שהזכיר לי את רומא העתיקה. המחיר היה ממש שווה, בסביבות 1400 שקל". 

נועה קינסטלר
"חסך לי הרבה כאב ראש". נועה וצביקי קינסטלר

אבל אז הסתבר לנועה שכדי לקנות את השמלה, היא צריכה להגיע ללונדון. "זה היה מירוץ מטורף, לא ידעתי איך היא תגיע אליי. היה סייל חיסול באותו אתר, ולא עשו הזמנות או משלוחים. ואם כל זה לא מספיק, נשארה רק עוד שמלה אחת מהדגם הזה. דיברתי עם החנות והסכימו לשמור לי אותה. אבל כדי לקחת אותה הייתי צריכה להגיע ללונדון, איך אני עושה את זה? אחרי אינספור טלפונים, ארוסי התקשר לחבר מהעבר שגר בלונדון ושאל אם הוא יכול לעזור. החבר אמר שהחנות נמצאת דקה ממנו, ותוך כמה דקות השמלה הייתה אצלו בידיים! הוא שלח אותה בדואר והיא הגיעה תוך שבוע וחצי. הייתי צריכה להקטין אותה קצת אצל תופרת, אבל מראש לקחתי גזרה שאין בעיה להצר. התיקון היה פשוט וזול. לקחתי הימור, וזה הצליח לגמרי".

נועה וצביקי קינסטלר
מלב לונדון אל עמק חפר. נועה, השמלה והחתן

"השמלה הייתה מבד של תחפושת"

הסיפור של מירב נאור (25), מפיקה מתל אביב,  התחיל באופן דומה לשתיים שקדמו לה. גם היא לא רצתה להוציא הון תועפות על שמלת הכלה, וכשופהוליקית מנוסה בעולם הרשת, השיטוט לא היה לה זר. "חיפשתי שמלת שיפון רומנטית וקלילה, ובגלל שאני מאוד אוהבת לקנות ב-Ebay השתעשעתי עם הרעיון לחפש שם שמלה", היא מספרת. "מצאתי שמלה ממש יפה לטעמי שעלתה 120 דולר, שזה הכי 'בקטנה'. התייעצתי עם כל החברים והמשפחה שלי. כולם היו אמרו ששווה להזמין וגם אם לא יהיה יפה זה כסף קטן. לאחר שהחלטתי לקנות את השמלה התחילו המדידות. זה היה ממש משעשע: בן זוגי מדד אותי ושלחנו את המידות לאדם שמוכר את השמלות". 

שמלת כלה בEbay שבחרה מירב נאור
"פתחתי את הקופסא וחשכו עיני". דגם השמלה שקנתה מירב נאור בEbay

השמלה הגיעה לאחר חודש וחצי מהונג קונג, נרגשת כולה, פתחה נאור את שמלת חלומותיה, ואז חשכו עיניה. "השמלה הייתה מבד של תחפושת, לא שיפון ולא יער. היא בכלל לא התאימה למידותיי, לא החמיאה בעליל באזור החזה והייתה ארוכה בטירוף. לאחר שבוע החלטתי להחזיר את השמלה כיוון שאין לי מה לעשות איתה. נאמר לנו שאם אנחנו מחזירים את השמלה - אנחנו מקבלים החזר כספי, שלחנו את השמלה בדואר לכתובת שקיבלנו מהמוכר באייבי ומאז לא שמענו ממנו".

לאחר כל הסאגה הזו, החליטה נאור שלא לנסות את מזלה שוב ופנתה ליחס בינאישי. בסוף מצאתי את השמלה הרצויה אצל ענבל רביב, והיא הייתה הורסת!". לבנות שמעוניינות ברכישה אינטרנטית, ממליצה נאור ראשית ללכת ולמדוד שמלות במקומות שהן אוהבות. אם אין להן מספיק כסף או אם הן לא מעוניינות להוציא כל כך הרבה, כדאי לפנות לתופרת. "אני הרגשתי שאצל מעצבת תמיד יש את התחושה שהיא יודעת בדיוק מה היא עושה, מאוד מקצועית ואם את לא אוהבת משהו את תמיד יכולה לשנות לפני המדידות האחרונות".

מירב נאור עם שמלה של ענבל רביב (צילום: אבי קובלו)
בסוף היא החליטה ללכת למעצבת. מירב נאור והשמלה בעיצוב ענבל רביב | צילום: אבי קובלו

איך עושים רכישה ברשת?

ובכל זאת, אם את מתחתנת בקרוב ולהוטה לקנות שמלה לבנה במחיר נפלא - אין זמן טוב יותר ממחר שהוא כאמור, יום שישי השחור.  אבל לא רק: גם יום שני שלאחר הסופ"ש מוצלח מבחינת שופינג ברשת ונקרא "סייבר מאנדיי". מה זה אומר לגביכן? שיש לכן אחלה הנחות גם בתחילת שבוע הבא, אם בסופ"ש הקרוב אתן עסוקות.

חוששות מקנייה אונליין? PayPal מאפשרת לכן לשלם בצורה בטוחה וקלה מבלי לחשוף את פרטיכן הפיננסיים והאישיים בפני בעלי האתר. בנוסף, היא מציעה לכן הגנה לקנייה, כך שאם לא קיבלתן את המוצר או קיבלתן משהו שונה ממה שהובטח, פייפאל תוכל לסייע לכן לקבל את כספכן חזרה או להחליף את המוצר. עוד כמה טיפים חשובים מהחברה: בררו את סוג הבד (שלא תגיע אליכן שמלת פורים), בדקו את מידותיכן לפני הקנייה והקפידו לראות את השמלה מכל הזוויות - שלא תגלו שסע היסטרי שלא קלטתם בתמונה.

שימו לב לביקורות: לילו שלו ממליצה על הפלטפורמות אייבי ו-etsy, בעיקר כי אפשר לדעת פרטים על המוכר ולא להרגיש ש"עובדים עלייך". "יש המון מוכרים באתרים האלו שהם למעשה בעלי מפעלים או מעצבים - שניתן להזמין אצלם פריטים שהם 'קאסטם מייד', לפי המידות שלכן וטעמכן האישי". לילו מציעה לקנות ממוכרים שקיבלו דירוג גבוה, כ"top seller" באיביי. "תבדקו אילו המלצות ותגובות קיבל המוכר. למוכרים יש אינטרס לקבל דירוג גבוה, ולכן הם ישתדלו מאוד להוציא את הלקוחות כמה שיותר מרוצים". דבר נוסף שחשוב הוא לוודא מה מדיניות ההחזרות של המוכר.

יש משלוחה לארץ? בהחלט. שירות היבוא האישי BUY2USA מאפשר לרכוש מוצרים בכל אתר בארה"ב ולקבלם עד הבית בתוך 7 ימים. מצטרפים בחינם, מקבלים כתובת אישית לקניות בארה"ב, קונים ומספקים את הכתובת האמריקאית בעת התשלום. החבילות מגיעות למרכז הלוגיסטי של BUY2USA בניו גרזי, והם שולחים בקשה לתשלום עבור המשלוח. בעת התשלום ניתן להזין את קוד המבצע blackfriday12 ולקבל 10$ הנחה. המבצע זמין ל-5 משלוחים שונים. המבצע תקף לכל משלוח עד סוף דצמבר.

>> המדריך למציאת שמלות כלה באינטרנט
>> חתונה שווה אלף מילים: הצצה לאלבומי חתונה של זוגות אמיתיים