"הוא קרא את הצעת הנישואין ושתק, פשוט ישב ושתק, ואז שפך את היין מרוב הלם. ביקשתי איזושהי תגובה או תשובה, שרק יגיד משהו, והוא לקח אותי לחדר. שכבנו במיטה עשר דקות בלי לדבר, וכששאלתי שוב הוא אמר 'ברור שכן'".

הצעת נישואים (צילום: Jacob Wackerhausen, Istock)
יואו, חיכיתי לזה רק חמש שנים. שלושה שבועות ויומיים. תרימי את הכפפה | צילום: Jacob Wackerhausen, Istock

למה לחכות להצעה אם את יכולה להרים את הכפפה?

מגזיני נשים מרבים לעסוק בשאלה המזעזעת: "כיצד תגרמי לו להציע לך נישואין?". כן, לכל אחת יש את החברה הזו, שכבר שנים יושבת בביתה, ומחכה לרגע שבו הוא יצוץ עם טבעת, וייקח אותה אל השקיעה. אבל גם אלה בינינו שכבר עשו את שיחת היחסינו-לאן החשובה מכל, לא יסגרו אולם ושמלה לפני שהנסיך על הסוס יערוך מחווה רומנטית כזו או אחרת, שבמסגרתה ינסה לכבוש את ליבן נצח-נצחים. בר גפן מכפר סבא, היום בת 36, נשואה לאסף שש שנים פלוס שני ילדים, החליטה שהיא לא רוצה לחכות, והרימה את הכפפה.

"ביום שבו חגגנו ארבע שנים הגעתי הביתה מוקדם, ועשיתי לו ערב גבינות ויין. המון יין", היא מספרת. "הכנתי לו ספר שבכל עמוד כתובים יתרונות וחסרונות לנישואין איתי, ובעמוד האחרון ברכה מרגשת שבסופה כתבתי 'למה לא, בעצם'". ואז הגיע החלק של השתיקה המלחיצה, שבסופה הסכימו שניהם להתחתן שנה אחר כך.

אין פלא שאסף הופתע כל כך: "המילה חתונה בכלל לא עלתה בשיחות בינינו לפני כן. הוא היה בפאניקה מחתונות, ואי אפשר היה לדבר על זה לידו". למרות זאת, בר אזרה אומץ. "ידעתי שאם אני לא אזום את הצעד, זה עלול להתפספס, וידעתי שאני מכירה אותו מספיק טוב כדי להיות בטוחה שהתשובה שאני אקבל תהיה חיובית".

בר ואסף (צילום: תומר ושחר צלמים)
ההצעה השתלמה. בר ואסף ביום החתונה | צילום: תומר ושחר צלמים

"לא כל הגברים יקבלו הצעת נישואין מאישה בפתיחות"

גם נחמה רוזנצוויג, בת 25 מבאר שבע, עשתה זאת בעצמה וקיבלה את הכן המיוחל. היום, היא ויוסי, זוג סטודנטים דתיים באוניברסיטת באר שבע, נשואים כבר שנה. אבל היא יודעת שלא כל גבר היה מגיב להצעת נישואים מאישה כמו שבעלה הגיב, ובסופו של דבר - זה עדיין עניין של אופי. "יש אנשים שמרנים, שיכול להיות שייראו הצעת נישואין מצד האישה בעין קצת עקומה, שירגישו שגזלו מהם את התפקיד, אבל נראה לי שהיום רוב הגברים לא באמת כאלה".

נחמה ידעה שהם יתחתנו בשלב מסוים אבל שיוסי עלול להתמהמה בהצעה, ולכן עשתה את הצעד בעצמה. אז אחרי שבעה חודשים של חברות, היא ארגנה הפקה מושקעת בחוף הים, שכללה כתובת מנרות שלשונה: "נו, נתחתן?". בתגובה הוא צחק, כרע ברך והבטיח שיהיה להם מצחיק ביחד. מאחורי ההצעה הרומנטית של נחמה עמדו שיקולים רציונליים: "רציתי חתונה בקיץ, וידעתי שאם נחכה לסוף שנת הלימודים באוניברסיטה הכול יידחה, ונצטרך להתחתן בחורף. היו אנשים שהתפלאו", היא מודה, "אבל שתי בנות כבר ניגשו אליי, ואמרו שנתתי להן השראה להציע נישואים".

נחמה ויוסי (צילום: תומר ושחר צלמים)
"תלוי מאוד באופי של הגבר". נחמה ויוסי ביום חתונתם | צילום: תומר ושחר צלמים

"אני לא רואה סיבה למה לא להתחתן עכשיו"

ליאת, בת 33 מתל אביב, החזיקה בבטן הרבה זמן את הרצון להעלות את הנושא לשיחה עם בן זוגה בן ה-24. "אחרי הרבה זמן שדחיתי את זה, אמרתי לו שיש משהו שאני רוצה לדבר איתו עליו, ושאני כל הזמן עוצרת את עצמי. אמרתי לו שאני אוהבת אותו כמו שאף פעם לא אהבתי מישהו, שאין לי ספקות בקשר אליו, ושמבחינתי אין סיבה שלא נתחתן עכשיו. שאין סיבה לדחות את זה".

אחרי עשרה חודשים של זוגיות, הוא נבהל, אמר שהוא בכלל לא חושב על הצעד הזה בחמש השנים הקרובות, הפסיק לענות לה לטלפונים וסינן את ההודעות שלה. "זה ממש הפתיע אותי, כי לא הייתי מתחילה לדבר איתו על זה אם לא היה לי ברור שהוא מרגיש כמוני". ובכל זאת, היא יודעת שלא יכולה הייתה לפעול אחרת. "זה היה במחשבות שלי כל הזמן, וידעתי שאני צריכה להגיד מה אני מרגישה לבן אדם הכי קרוב אליי. אם כבר, אני מרגישה שהייתי צריכה להעלות את השיחה הזו קודם. למרות המחיר שזה גבה".

"הצעת נישואים מאישה היא ממש לא פמיניזם"

היחידה שלא מתרגשת מהיפוך התפקידים הזה היא סיגל אופנהיים-שחר, מנהלת מרכז ד.פ.נ.ה של התכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר אילן. "אני לא מתרשמת בכלל מנשים שמציעות נישואין לגברים. מבחינתי למרות שנוטים לראות בזה כאקט פמיניסטי, הוא עדיין לא שוויוני". שוויון הוא דיאלוג, היא מסבירה, ולכן אם את רוצה ליצור חיי משפחה שוויוניים, עדיף שתוותרי על המחוות הגדולות שמציבות אותו במעמד שבו הוא צריך לבחור אם כן או לא, ופשוט תדברי איתו. "טקס החתונה צריך להיות תוצאה של החלטה הדדית, ואם את מחכה שהוא יחליט עבורך – יש פער ביחסים ביניכם. לכן צריך לקבל את ההחלטה ביחד, ולא כשמישהו אחד מבני הזוג מעלה את ההצעה והשני צריך להסכים".

גבר ואישה מביטים זה בזו (צילום: אלבומבום)
"וותרי על המחוות הגדולות סטייל סרטים הוליוודיים, תפתחי בקבוק יין, ותקראי לו לשיחה". | צילום: אלבומבום

אז מה היא מציעה? וותרי על המחוות הגדולות סטייל סרטים הוליוודיים, תפתחי בקבוק יין, ותקראי לו לשיחה. "הרומנטיקה האמיתית תהיה ההסכמים שתעשו ביניכם, שיבטיחו שתהיה חלוקה הוגנת גם אם כל הרגשות יתפוגגו. זה נראה לי הרבה יותר בריא".

ראש בראש: הצעת נישואים או דיאלוג?