כלה עצובה (צילום: shevelev2005, Istock)
יותר מדי נותני שירותים מתייחסים בזלזול. גם לא ביום החתונה זה נורא | צילום: shevelev2005, Istock

 כל כלה חולמת על היום הזה: את עומדת מול מראה, לבושה בשמלה מדהימה, ומסביבך מכרכרים עוזרים קטנים שקשובים לכל בקשה. את אומרת לעצמך: "זה היום היחיד שבו אני המלכה", ואת צודקת, או לפחות ככה התרגלנו לחשוב. אבל בשנים האחרונות אנחנו עדות לתופעה מדאיגה במיוחד: במקום לקבל יחס של נסיכה, הכלה צריכה לרדוף, להתחנף ולבלוע עלבונות ממעצב השמלה, מהספר ושאר הספקים שאמורים להרכיב אותה יחדיו – הכל כדי שאלה יסכימו בטובם לקחת את האומללה תחת חסותם.

לירון (כל השמות בכתבה בדויים) בסך הכל ביקשה לעשות שמלה אצל מעצבת טרנדית, שהלבישה לא מעט מפורסמות ונודעה בעיצובים פשוטים ונקיים. אל המדידה השלישית של השמלה, שכבר הייתה תפורה כמעט לגמרי, הגיעה הכלה לעתיד בגפה, רק כדי לגלות שנדרשים תיקונים. ואז החלו התירוצים. "הסטייליסט שעבד איתי ניסה למכור לי שזאת השמלה, זה מה שבחרתי ואי אפשר לשנות, לא חשוב כמה אני לא מרוצה", היא משחזרת. "הם השתמשו בכל מיני מושגים כדי לגרום לי לחשוב שהבעיה היא אצלי ואני זאת שלא מבינה. במקום לנסות לרצות אותי, הוא אמר לי 'מותק, זאת המותן שלך!'. הוא גרם לי להרגיש שמנה, כשכל מה שהיה צריך זה רק תיקונים קלים. יצאתי משם וחזרתי אחרי כמה ימים עם אימא, ופתאום השמלה התאימה באורח פלא, והם היו הרבה יותר נחמדים. כנראה ניסו לחסוך לעצמם כמה ימים של עבודה".

הסיפור של לירון נגמר טוב, אבל לאפרת לא היה מזל כזה. גם היא העדיפה מעצבת עדכנית על פני סלון כלות, אבל שבועיים לפני האירוע גילתה שהשמלה שנתפרה עבורה לא הולמת אותה כלל. המעצבת, שהייתה אנטיפטית לאורך כל התהליך, הציעה פשרה – אפרת תקנה בד חדש מכספה, והיא תתפור לה שמלה חדשה. בתשלום. אפרת סירבה, וכיום היא נמצאת בתהליכי תביעה נגד אותה מעצבת בבית הדין לתביעות קטנות.

"את לא עושה לנו טובות"

עינת ואסיף, שתי כלות מהמרכז, נכוו ממעצבי השיער והמאפרים. עינת הגיעה למעצב השיער שלה דרך חברת ההפקות שארגנה את החתונה, ולכאורה הכל נראה בסדר. כשהיא תיאמה איתו צביעת שיער יחד עם אמה כמה שבועות לפני החתונה, הסתבר עד כמה הוא לא מקצועי – המעצב פשוט הבריז להן, ועינת לא הצליחה להשיג אותו בטלפון. לאחר כשבוע של סינונים היא הודיעה לחברת ההפקות שהיא מבקשת להחליף מעצב, וכתבה לו מייל זועם.

כלה עושה פרצוץ מבואס בסלון כלות (צילום: istockphoto)
כל מעצבת עושה תיקונים, אין סיבה שיגרמו לך להרגיש רע | צילום: istockphoto

 
אסיף, לעומתה, הייתה מאוד מרוצה מהמקצועיות של המעצב והמאפר שלה, איש סטיילינג מפורסם שעבד בהפקות אופנה רבות. היא הגיעה אליו במסגרת דיל עם מעצבי השמלה שלה, והמחיר מאוד התאים לה. כשישבה על כיסא הספר ביום החתונה המליץ לה שוליית המעצב על קיצוץ קל בקצוות. היא הסכימה, וכשהגיע הזמן לסגור חשבון גילתה להפתעתה שה"קיצוץ בקטנה" הסתכם ב-250 שקל. אסיף הבליגה ושילמה, אך בזאת לא תם הסיפור. כשהתקשרה מספר חודשים לאחר החתונה כדי לקבוע תור לפן מעוצב, שהובטח לה כהטבה מוזלת, היא נתקלה בסירוב מצד צוות המספרה, שהתייחס אליה בזלזול ובביטול בטענה שהיא פספסה את ההטבה. אסיף לא ויתרה הפעם, דרשה לדבר עם המעצב בעצמו, ואמרה שהסכום שהשאירה ביום חתונתה מצדיק גמישות כלפיה. היא זכתה לתגובה האדישה "את לא עושה לנו טובות", ובכך נחתם הוויכוח.

 הספק שתקע אותי 

נשמע נורא, נכון? אבל זה בטח לא אומר שכל נותני השירותים הם כאלה, רובם הגדול לא, אבל בכל שק תפוחים יש כמה רקובים. בכל מקרה, הנה כמה טיפים שיעזרו לך להימנע ממקרים כאלה, שמשאירים רק טעם רע ומסבכים לך את החיים.

 תפקחי עיניים
תעזבי את הקטלוגים ותיכנסי לרשת. האינטרנט מלא פורומים למתחתנים ואתרים שמספקים חוות דעת אובייקטיביות של כאלה שעשו את זה, האתר מיט מיט, למשל. הכי טוב לקבל המלצות יד ראשונה – בררי אצל כלות שאת מכירה וחברותיהן, והתעקשי לקבל תמונה מלאה ולא רק את השורה התחתונה. האם הן ביקרו אצל ספק ונטשו אותו לאחר בדיקה? האם הן חשו שהמחיר ששילמו היה מופקע? סקר השוק חשוב במיוחד מכיוון שלפני סגירת התשלום, הספק יכול להציג חזות אחרת לגמרי מזאת שתתגלה אחר כך, לכן כדאי ללמוד מניסיונן של אלה שכבר עברו איתו את כל הדרך.

היזהרי מקומבינות
מעצבי שמלות רבים עובדים עם מעצבי שיער ומאפרים מסוימים, ומספקים הנחות בעסקת חבילה. אז נכון שנוח לעשות ציפורניים במספרה של מעצב השיער שלך, אבל על הנוחות והמחיר הנמוך את עלולה לשלם בעוגמת נפש כפולה. סגרת שמלה? בדקי את מעצב השיער שעובד עם הסלון, אבל השאירי את האופציות פתוחות גם למעצבים אחרים.

תסרוקת כלה (צילום: Diana Mathura, Istock)
את רוצה שיער מושלם, ואת בהחלט משלמת על זה מספיק | צילום: Diana Mathura, Istock
תסמכי על האינטואיציה
קחי איתך את אימא, את אחותך או חברה, ולכו יחד לפגוש את הספקים פנים מול פנים. אחרי הפגישה, חשוב לנתח את מה שעולה לכן בראש, ומה שהבטן אומרת: האם הספק נראה מהימן? האם הוא מקצועי? האם הוא נחמד ואדיב? דברי על התחושות האלה בכנות ובקול רם, השווי בין הספקים שפגשת והתשובה תצוף מאליה.

תשאלי את השאלות הנכונות
אל תסתנוורי מנברשות קריסטלים ומתמונות מרוטשות של כלות מאושרות. שבי בנחת וחשבי מהם הדברים שחשובים לך ועליהם לא תהיי מוכנה להתפשר בשום אופן. לא רק מחיר ומקצועיות חשובים, אלא גם דברים קטנים שלא תמיד עולים לראש, כמו למשל תסרוקת ניסיון, תיקונים לשמלה במקרה הצורך או מספר המלוות שתוכלי להביא. דרשי לקבל תשובות ברורות לכל השאלות ואל תסתפקי ב"יהיה בסדר" לא מחייב.

הכל מכתוב
ואם כבר "יהיה בסדר", אל תתביישי לבקש את הכל בכתב. במקרה הגרוע מכל, אם תאלצי לגרור את הספק לבית משפט לתביעות קטנות, רצוי שיהיה בידך זיכרון דברים חתום על ידיו, המפרט את כל הסעיפים שהוסכמו בעל פה.

תעמדי על שלך
את מרגישה שעשו לך עוול, פגעו בך, הפרו הבטחות וגבו ממך כספים מיותרים? הרימי את קולך. כלות רבות מעדיפות להחריש ולא להסתכסך עם הספק, במיוחד כשהחתונה קרובה ולא נשאר זמן רב להחליפו. אם נראה שהבעיות לא מגיעות לפתרון, הביעי את דעתך בתקיפות ואל תוותרי. זכרי שהלקוח תמיד צודק, במיוחד שאין לקוחה חשובה יותר מכלה ביום חתונתה.

תעבירי את זה הלאה
אם כל זה לא עזר, או שקראת את הכתבה הזאת מאוחר מדי, תנחומינו. עכשיו עשי טובה לאנושות ולאחיותיך הכלות, והפיצי את הבשורה – היכנסי לכל פורום אפשרי וספרי את סיפורך, טקבקי לכרטיס הספק שפגע בך, ספרי לכל מי שרק מוכן לשמוע, כדי לסייע לבנות אחרות. אם את לא עושה את זה ממניעים אלטרואיסטיים, פשוט תעשי את זה מתוך נקמה.

מחפשת שמלת כלה נסי את מערכת שמלות הכלה שלנו. כי למה להתרוצץ בחום הזה?

עוד טיפים לערב מנצח? החתונה שלי: רעיונות והמלצות מכלות שעשו את זה.