זונדה
החדרת צינור הזונדה לכלה - מתוך הניו יורק טיימס
כל כלה לעתיד מייחלת לרגע הזה: לעמוד בסלון הכלות בשמלה לבנה שנתפרה והותאמה במיוחד עבורך, ולגלות שהיא גדולה עליך - פשוט כי רזית כל כך. המעצב צורח שהוא צריך לתפור את כל השמלה מחדש, ואת מתמוגגת. היית מוכנה להיות גיבורת התסריט הזה, נכון? כמה רחוק היית מוכנה ללכת בשבילו? לא תאמיני, אבל יש כלות שהלכו רחוק מאוד, רחוק מדי.

אחרי הדיאטות ללא גלוטן ודיאטת הורמון ההריון, מגיע השיגעון החדש בארצות הברית – דיאטת זונדה. כן כן, לא טעיתם, מדובר באותו צינור הזנה שמוחדר דרך האף היישר לקיבה ונועד להזין חולים שלא מסוגלים לאכול. הדיאטה, שנקראת K-E, אורכת 8-10 ימים, בהם מקבלת הכלה לעתיד - תחת פיקוח רפואי צמוד - 800 קלוריות בכל יום, לא פחות ולא יותר. מחיר התענוג נע סביב 1,500 דולרים.

החיסרון העיקרי של דיאטת הזונדה הוא שאת כל ההכנות והסידורים האחרונים לקראת האירוע נאלצת הכלה לבצע עם הצינור המבחיל שיוצא מהאף שלה, ומתחבר לכיס עם נוזל סמיך - אבל לכו תסבירו את זה לבריידזילה שמתכננת לדפדף באלבום החתונה שלה לנצח.

"כל הכלות תמיד אומרות לי 'תיקח בחשבון שאני ארזה 2-3 קילו'", מספר לנו יוסף המעצב, "אבל אז הן מגיעות למדידות כשהן שוקלות 2-3 קילו יותר. לרוב אני פשוט מכין שמלה גדולה יותר מראש, ואז צריך להצר אותה - והן מאושרות".

אפשר, כמובן, להאשים את אידיאל היופי, או את כל הויקטוריה בקהאמיות למיניהן, שזוללות טישיו לפני אירועים חשובים (דיאטה הוליוודית מוכרת). אפשר לדבר, שוב, על המרדף האינסופי אחר השלמות והרזון. והרי ידוע שאם בימים שבשגרה מנהלות רוב הנשים בעולם מערכת יחסים שברירית עם המשקל שלהן, הרי שזו מחריפה פי כמה וכמה לקראת החתונה.

"יש כאן מיתוס ואשליה שאם רק אהיה כלה מושלמת - האירוע יהיה מושלם, ואני אזכה לגדולה ותהילה", מסבירה מיכל אפק, פסיכולוגית ומנהלת קהילת הפרעות אכילה באתר "כמוני". "המיתוס הזה לא נכון. מעניין כמה מהכלות שדחפו לעצמן זונדה היו מאושרות בחתונה, בהשוואה לנשים שלא עשו את זה. הצורך הזה של 'ליום אחד' כבר כל כך הפך לאינסטנט, זה כל כך עמוק בתרבות שלנו. זה כל הזמן לרדוף אחרי אידיאל שאם ננסה להגיע אליו - לעד נהיה אומללות".

"אני לא יכולה להאמין שמישהו יכניס לעצמו זונדה מרצון"

איך בדיוק זה עובד? פרופסור פייר זינגר, מנהל מחלקת טיפול נמרץ בבית החולים בילינסון, מסביר: "הזונדה היא צינורית המחוברת מצידה האחד לכיס ובו מזון נוזלי, והיא מעבירה אותו דרך האף לתוך הקיבה. הנוזל הזה הוא למעשה ציר תזונתי מאוזן. זה לא משהו שנותנים לאנשים בריאים, אלא לאנשים שלא מסוגלים לבלוע או לאכול בכוחות עצמם וצריך להאכילם כדי לספק להם את המזון הדרוש להשאירם בחיים. מדובר לרוב בחולים אחרי אירועי מוחי או אחרי תאונות קשות. הזונדה מטפטפת אוכל בצורה רציפה לתוך הקיבה, ובכך מדכאת את התאבון". אובדן תחושת התיאבון הוא היתרון הגדול ביותר של הדיאטה הזו, שכן היות והקיבה מקבלת מזון באופן רציף, טיפין טיפין, הגוף לא סובל מנפילות סוכר, למשל, המעוררות חשקים שונים.

הרעיון להשתמש בשיטת ההאכלה הטיפולית כדי לרזות מעורר זעזוע בקרב תזונאים. "אני לא יכולה לחשוב על בן אדם שמכניס לעצמו זונדה מרצון", אומרת סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה בבילינסון. "מבחינתי, לצרוך מזון בערך של 800 קלוריות בלבד ליום למשך שבוע או שמונה ימים זה לא משהו שיעשה נזק, אפשר להוריד ככה שני קילוגרמים. הכלה לעתיד לא תתמוטט מזה, במיוחד אם יש לה עודף משקל. אבל להכניס זונדה לבן אדם בריא זה נורא, הדרך הזאת מטורפת. לא ייגמרו הניסינות למצוא פטנטים של לעשות את זה מהיר, לא כואב ושלא ידרוש ממני שינוי מינימאלי. אנשים כל הזמן מחפשים דיאטות קסם, כמו להכניס זונדה וגמרנו, אבל זה לא יכול להיות אורח חיים".