כמה שאנחנו שמחות: כלות בישראל מתחילות למאוס בשוק שמלות הכלה המופרך, שגובה מחירים בלתי הגיוניים על שמלה רק בגלל היותה שמלת כלה. יותר ויותר כלות בוחרות בנתיב האלטרנטיבי, ומזמינות את שמלת הכלולות שלהן ברשת. כן כן, כמה חתרני, בלי תיאומים ומדידות ואלפי שקלים, הן פשוט מזמינות שמלה אהובה מקטלוג, משלמות עבורה סכום פעוט וצוחקות כל הדרך אל החופה. הנה חמש כלות כאלה והשמלות שלהן. תודו שבחיים לא הייתם יכולים לנחש.

שני יעקב: שמלה ב-494 שקלים

"בחרתי את השמלה באיביי אחרי חיפוש ארוך. ידעתי מה הסגנון שאני מחפשת, ולפי זה סיננתי את התוצאות. הזמנתי אותה חודשיים לפני החתונה, ושיגעתי את המוכר כדי שהיא תגיע בזמן. חלפו יומיים בלבד מהיום שהשמלה הייתה מוכנה ועד שהיא הגיעה אליי עם שליח עד הבית ללא תוספת תשלום.

"השמלה נראתה בדיוק כמו בתמונה עם הדוגמנית, אבל הייתה לי קצת גדולה. תיקנתי אותה אצל תופרת והיא יצאה מהממת. לא סיפרתי לאנשים שאני קונה שמלת כלה ברשת, כי שמעתי איך אנשים מגיבים לזה. בחתונה עצמה אנשים היו בשוק כשגילו איפה קניתי אותה וכמה היא עלתה לי".

שמלת כלה מהאינטרנט (צילום: גיא חמוי מהסטודיו של אסף תמם)
שני. "שיגעתי את המוכר" | צילום: גיא חמוי מהסטודיו של אסף תמם

רננה שפיגל לבקוביץ: שמלה ב-1,000 שקלים

"בחרתי שמלה מהאתר dhgate.com. בתמונות הכל נראה יפה ולקח לי שבועיים של שיטוטים וירטואליים כדי לבחור. החלטתי על גזרה, ולפיה סיננתי שמלות רלוונטיות. רציתי שמלה שתיתפר במיוחד למידותיי, אז בחרתי אחת שנכתב עליה שיש לשלוח מידות ליצרן.

שמלת כלה מהאינטרנט (צילום: dhgate.com)
השמלה של רננה: "נראתה בול כמו בתמונה באתר" | צילום: dhgate.com

"גם אחותי, שהתחתנה לפני חמש שנים, הזמינה שמלת כלה מהאינטרנט. בזמנו גם אני קניתי את השמלה שלי לאירוע שלה מאותו האתר, ככה שלא חששתי כי ידעתי שזה ילך חלק. אנשים מסביב חשבו שזה מוזר לקנות שמלת כלה בלי למדוד או להרגיש את הבד, אבל היו גם שאמרו שזה רעיון מעולה שיכול לחסוך הרבה כסף.

"השמלה הגיעה אליי עד הבית תוך חודש וחצי ונראתה בדיוק כמו בתמונה באתר. היא הייתה קצת ארוכה מדי, אבל שאר המידות היו בול".

שמלת כלה מהאינטרנט (צילום: שי פרנקו)
רננה. "ידעתי שזה ילך חלק" | צילום: שי פרנקו

יוטה גורלניק: שמלה ב-475 שקלים

"הלכתי לחנויות, מדדתי שמלות והבנתי פחות או יותר איזו שמלה תתאים למבנה הגוף שלי. הבנתי שאי-ביי הוא האתר הכי אמין לקנות בו, וחשבתי לעצמי שמקסימום ילכו 100 שקל. בסכום הזה לא ציפיתי לקבל שמלה שיושבת טוב על הגוף, ובאמת קיבלתי את השמלה תוך שבועיים והלכתי איתה לתופרת. היא תיקנה, הצרה והוסיפה, והכל כולל הכל עלה לי 2,500 שקלים.

שמלת כלה מהאינטרנט (צילום: mako)
יוטה. "עיקמו את האף" | צילום: mako

"כמובן שנשים מסביבי ששמעו איפה קניתי את השמלה עקמו את האף, ואמרו לי שחתונה זה משהו של פעם בחיים ושהכלה צריכה להיות הכי יפה כי כולם מסתכלים רק עליה. לכאלה עניתי 'בסדר, אבל ביום שאחרי אף אחד לא יבוא איתי לבנק להסדיר את החובות".

הילה פיינגולד: שמלה ב-360 שקלים

 "אני ואיביי חברים טובים, ואני מכירה את החסרונות שלו ויודעת להתמודד איתם. בחרתי מראש שמלה שידעתי שאוכל לעבוד איתה ולעשות בה שינויים בקלות, במידה ואצטרך. הזמנתי שמלה לפי המידות שלי, אבל לקחתי ס"מ וחצי ספייר בכל מדידה ליתר בטחון.

"כדי להיות רגועה הזמנתי את השמלה חמישה חודשים לפני החתונה, כדי שאם היא לא תהיה לבישה יהיה לי מספיק זמן לקנות אחרת. היא הגיעה עד הבית עם שליח תוך שלושה שבועות, וכמו שציפיתי לא נראתה כמו בתמונה והיו עליה המון נצנצים ופייטים רקומים. בהתחלה הזדעזעתי, אבל בבדיקה רצינית יותר גיליתי שבקלות מאד אפשר להסיר אותם לגמרי, וזה מה שעשיתי. השמלה הייתה קצת גדולה עלי, אז לקחתי אותה למתפרה מקצועית. היא דרשה עבודה משמעותית, אבל כל התיקונים הסתכמו בכ-400 שקלים.

"רוב האנשים מסביבי לא האמינו שמשהו טוב יכול לצאת מקניית שמלת כלה ברשת, אבל הקרובים אליי הבינו שאם לא אנסה להזמין דרך איביי ארגיש פספוס גדול. בסרטון החתונה שלנו אפילו צחקו עליי שאם הייתי יכולה, הייתי מזמינה בעל מאיביי. הייתי חייבת לפחות לנסות לפני שאני מוציאה סכומים אסטרונומים על שמלה אצל מעצב.

שמלת כלה מהאינטרנט (צילום: אתר האינטרנט, רענן טל)
מימין השמלה באתר, משמאל על הילה. "הייתי חייבת לפחות לנסות" | צילום: אתר האינטרנט, רענן טל

"בסופו של דבר, הייתי מרוצה מאד. השמלה הייתה יפה, מחמיאה ונוחה, והתגובות היו חיוביות וכללו הפתעה מהעובדה שהזמנתי אותה מהאינטרנט. הכל עניין של מוכנות, רצון וראש פתוח".

סופי קוזובסקי: שמלה ב-609 שקלים

"עברתי במספר חנויות לשמלות כלה, מדדתי והבנתי איזו גזרה הכי מתאימה לי. חברה המליצה לי על אתר dhgate, אז בחרתי בו את המיועדת אחרי סינון של אלפי שמלות אחרות. חששתי בעיקר בגלל זמני המשלוח, אבל השמלה הגיעה בזמן: בדיוק אחרי שלושה שבועות, כפי שהובטח.

שמלת כלה מהאינטרנט (צילום: OPART photography & design)
סופי. "השמלה הייתה השוס של החתונה" | צילום: OPART photography & design

"הגיעה אליי מעטפה בגודל מחשב נייד. לא האמנתי שיכולה להיות בפנים שמלת כלה, אבל פתחתי את המעטפה ובד לבן קצפת התחיל להישפך החוצה. לא הצלחנו להבין איך הם הצליחו לדחוס את השמלה פנימה. השמלה נראתה מעט שונה מזו שבתמונה באתר, אבל ישבה מצוין ונראתה אוורירית וקסומה כמו שרציתי. הייתי מאוד מרוצה מהבחירה. התיקון היחיד שנדרש היה לקצר טיפה את הכתפיות, וזה עלה לי 15 שקלים אצל החייט המקומי.

"השמלה הייתה אחד השוסים של החתונה, כי זה לא מובן מאליו לקנות שמלה מרשימה כל כך בפחות מ-800 שקלים. אנשים ממש התלהבו, אמרו שאני אמיצה והסכימו שמאוד מתאים לי לעשות את זה ככה. בדיעבד גיליתי שבמשפחה של בעלי היו בלחץ שאעשה פאדיחות עם השמלה; בסופו של דבר אפילו הם הופתעו לטובה".

>> כתם הלידה השעיר שהפך את הרקדנית היפה ליפהייפיה