אין תמונה
הקמפיין הישראלי שקורא לך לשמור על הכוס שלך
אז איך חגגת בסילבסטר? רקדת עד הבוקר? התנשקת בחצות? שתית לשוכרה ופיזזת ברחבה, על הבר, או סתם בבית של חברים? לצד השמחה הגדולה בקבלת שנה חדשה, ערב הסילבסטר מזמן איתו גם הרבה מאוד אלכוהול, ובעקבות זה - גם סכנות רבות. קמפיין ישראלי חדש של משרד המדיה, "זניט מדיה" בתמיכת מגזין "טיים אאוט" מנסה להעלות את המודעות לסכנות ב"סם האונס" תחת השם: "תשמרי על הכּוס שלך" כשהמשמעות של הקמפיין משתמעת לשני פנים. במסגרת הקמפיין יחולקו אלפי כוסות קונוס שמחייבות את השותות להחזיק את הכוס בכל זמן הבילוי בברים ומועדונים מובילים בתל אביב במהלך הסופ"ש הזה (ה-2-4 בינואר).         

האישה הופכת לטרף קל

 "סם האונס" פוגע בעיקר באוכלוסיית הנשים, גורם לבלבול, לחולשה, לעילפון וכתוצאה מכך לא מאפשר למותקפות להתנגד - האישה הופכת לטרף קל. עשרות נופלות קורבן לתופעה ואינן זוכרות את פרטי התקיפה ורובן אף לא מתלוננות במשטרה. בתום מחקר מקיף שערך משרד המדיה "זניט מדיה" על מנת ללמוד אודות התופעה הנוראה, עולה כי הדרך היעילה ביותר להימנע מטפטוף הסם למשקה היא לשמור על הכוס המשקה הפרטית.

מודעת אונס בריטית (צילום: dailymail.co.uk)
"היחידים שמקבלים עזרה מפוסטר הקמפיין נגד אונס הם האנסים עצמם והם גם היחידים שיכולים למנוע אונס" | צילום: dailymail.co.uk
לא רק פה בארץ מוטרדים מבילויים של צעירים שעלולים להוביל למצבים מסוכנים. מודעה בבריטניה שנועדה להרתיע מפני שתייה מוגזמת והשלכותיה עוררה זעם רב כשרמזה כי קורבנות אונס שיכורות הן אשמות במידת מה בחוויות הקשות שעברו. במרכז פרסומת חדשה מבריטניה, ניצבת צעירה כשהיא לבושה בשמלת מיני נוצצת אך ניכר כי עברה חוויה טראומתית במיוחד. עמידתה כשל זומבי, האיפור נמרח על כל פניה ודומה שאינה בהכרה מלאה ובהבנת מצבה. בכיתוב שלצדה נכתב: "כשאת שותה יותר מדי - את מאבדת שליטה ושמה את עצמך בסכנה"

מטרת הפרסומת היא כאמור להעביר מסר ברור לבלייניות, כמו גם לבליינים, בערבי הוללות, במיוחד בתקופה חגיגית זו בה מציינים את כריסמס ומסיבות סוף ותחילת השנה. על אף שהמודעה לא מציינת את המילה אונס בצורה מפורשת, המבקרים כבר ממהרים להזדעזע. קרן אינגלה סמית מהעמותה הבריטית למניעת אלימות, ניה (Nia), טוענת שהמסר ברור ושכל הקמפיין הזה היה טעות אחת גדולה.

"היחידים שמקבלים עזרה מפוסטר הקמפיין נגד אונס הם האנסים עצמם והם גם היחידיםשיכולים למנוע אונס", היא אומרת לדיילי מייל. "לא קיים פשע בו הקורבנות אמורים לשאת באחריות. אנחנו יודעים שמירב מקרי האונס לא נמסרים למשטרה ונשים נמנעות מדיווחי האונס, על אחת כמה וכמה אם הן חשות שהן היו אחראיות לו. הקמפיין הזה מחזק את התירוצים שאנסים נשענים עליהם כשהם מנסים להאשים את הקורבנות, ולהצדיק את הפשעים שביצעו בעצמם".

הקמפיין הנוכחי מגיע בעיצומו של דיון חברתי באנגליה האם שמים יותר מדי אשמה על קורבנות אונס. לטענת ממצאי סטטיסטיקה שפורסמו בפברואר אחת מתוך 12 קורבנות אונס מאשימה את עצמה אם פלירטטה קודם לכן עם האנס או הייתה שיכורה.

 

מודעת אונס בריטית (צילום: dailymail.co.uk)
"המטרה היא לחשוף כמה שיותר אנשים לעצה חשובה שתעזור להם ליהנות מערב בטוח בחוץ" | צילום: dailymail.co.uk
מודעת אונס בריטית (צילום: dailymail.co.uk)
אחת המודעות מהקמפיין נגד שכרות | צילום: dailymail.co.uk
חברת קלדרדייל הבריטית שיזמה את הקמפיין מסבירה כי היא מקווה שהקמפיין יפחית את אחוזי הפשיעה ויגרום לחוגגים לחשוב פעמיים לפני שהם שותים אלכוהול.  פוסטרים רבים, עלונים ותחתיות בירה חולקו ל-700 פאבים באזור, למועדוני ריקודים ולמרכזי בריאות וזאת על מנת לחשוף את הבליינים מכל כיוון. לזכותם ייאמר, שלצד המודעה בה האישה מככבת, ישנן גם מודעות וגברים במרכזם. "השתמשנו בתמונות הן של גברים וכן של נשים כדי לעורר מודעות", אומר חבר המועצה בארי קולינס. "המטרה היא לחשוף כמה שיותר אנשים לעצה חשובה שתעזור להם ליהנות מערב בטוח בחוץ. הרצנו את אותו קמפיין עם אותן תמונות בשנה שעברה ולא קיבלנו שום תלונות".

>> אתר הממשלה הבריטית פרסם: "דרושה נערת ליווי"
>> בגדי האנטי אונס החדשים
>> "אני מכירה אנס, בואי ואכיר לך אותו"

mako  נשים בפייסבוק: תני לנו לחמם לך את החורף