דאב (צילום: huffingtonpost.com)
במציאות בלונדינית ויפה ובעיניה יש לה שיער כהה? מציאות מעוותת. | צילום: huffingtonpost.com
אם את מסתכלת על עצמך במראה וכל מה שאת רואה זה את הקמטים סביב העיניים, את הנמשים מעטריפ את אפך, את הסנטר הזה שאמא שלך אמרה לך תמיד שראוי לניתוח או את האף המעט עקום -  אז את לא לבד. מסתבר שכולנו מסתכלות על עצמנו ורואות עיוות של המציאות. אבל האם כך זה צריך להיות? קמפיין חדש ומיוחד של חברת Dove ביקש להוכיח לנו כיצד אנחנו נראות בפני עצמנו, ואיך אנחנו באמת נראות. הגיע הזמן להיכנס לפרופורציות.

"אמא שלי אמרה שיש לי לסת גדולה"

לשם ההוכחה, Dove  גייסה שבע נשים בגילאים ורקעים שונים וביקשה ממאייר לזיהוי משפטי של ה-FBI, גיל זמורה, לצייר איורים מורכבים של הנשים על פי תיאורים שהן נתנו לו. באיור זה, הנשים השונות לא היססו לאפיין את עצמן בצורה פחות ממחמיאה: "יש לי פנים שמנות ועגולות", "אמא שלי אמרה לי שיש לי לסת גדולה" ו"הייתי אומרת שיש לי מצח די גדול". 

"לא היה לנו מושג מה קורה", מספרת קלה קבריילס, מורה לטכנולוגיה ואמנית דיגיטלית בת 40 ל-Huffington Post. "ביקשו שאתאר את עצמי במונחים ניטרליים ואציין את העובדות בתיאוריי".

דאב (צילום: adweek.com)
שלי משמאל כפי שהיא תיארה את עצמה ומימין כפי שתוארה על ידי זרים. מה עדיף? | צילום: adweek.com
כדי להוכיח את הנקודה הראשונית של הפרויקט - מוקדם יותר באותו יום, אותן הנשים בילו זמן עם זרים, אולם לאף אחת מהן לא נאמר  מדוע. תפקידם של הזרים היה להיפגש עם אותו זמורה המאייר ולתאר את האישה עמה עשו היכרות. וכך, נוצרו למעשה שתי תמונות לכל אישה שניתלו זו לצד זו. ההבדלים היו משמעותיים.

המסר של הפרסומת החדשה של Dove  חזקה ונכונה ומדובר בצעד נכון, ובעיקר חריג ושונה מפרסומות רבות שבעיקר גורמות לנו להרגיש רע כדי שנקנה את המייק אפ הנכון, או המסקרה המדגישה. "אני רואה את בתי בת ה-8 והיא כל כך שמחה ומלאת בטחון עצמי ובאופן טבעי יוצא ממנה כל כך הרבה יופי", מספרת קבריילס. "וכשאני רואה אותה אני פוחדת מהמעמקים אליהם אני נפלתי וכיצד אני אוכל למנוע ממנה להגיע אליהם. אני לא יודעת מהם – הלוואי שידעתי. אני מאד רוצה להגן עליה".

אין דבר כזה מושלם

דאב (צילום: huffingtonpost.com)
רוצה לגונן על הבת שלה מהשדים שלה עצמה. קלה קבריילס. | צילום: huffingtonpost.com
 כעת השאלה היא האם באמת נצליח לראות את עצמנו במראה בצורה אובייקטיבית? איריס סלומון, פסיכולוגית ומנהלת Speed-Date, אומרת שמעולם לא יצא לה לפגוש אישה שמרוצה לחלוטין מהמראה שלה. "הרבה נשים יגידו שהן צריכות להוריד שני קילו, להאריך שיער ולהקטין אף, למשל. זו תופעה נשית ידועה וזה לא מפתיע אותנו. הרבה פעמים נשים מופתעות כשנותנים להן מחמאות. אני עובדת עם נשים רבות על כך שלא צריך להתנצל על שום דבר, אלא לקבל את המחמאות ולקחת את זה איך שזה.

ומה קורה אצל הגברים? הם לא סובלים מדימוי עצמי מעוות?
"אצל גברים הנושא של המראה גם קיים  בהחלט. עם זאת, יש להם חוסר ביטחון יותר במה שהם הגיעו אליו מבחינת הצלחה בחיים – מקצוע ולימודים. לראייה: כשגבר מחפש זוגיות, הוא עדיין יחפש אישה שנראית טוב. אישה, לעומת זאת, עדיין תרצה את הגבר המוצלח. הכל עניין של סדרי עדיפויות וזו העדיפות הראשונה שלהם".

 לטענת סלומון, נשים מתעללות בעצמן מבחינת דימוי עצמי בעיקר בשל המדיה: "יש לזה המון הסברים כשהסיבה השכיחה היא התקשורת. מספיק להסתכל בערוץ האופנה כמה דקות כדי לראות שמטפחים אידיאלים של רזון. מגיעות אליי נשים מאד יפות להתייעצות ומספרות לי על דיאטות מוזרות שהן עושות כדי להיראות כמו.. וחבל לי. המודל של היופי הוא לא ריאלי וגם לא צריך לשאוף לו. החברה שחיים בה גם היא משפיעה מאד. באים אליי לקליניקה המון גברים שאוהבים נשים מלאות ונמכות – זה עניין של טעם וריח. אני אומרת לנשים ולגברים שלאהוב את מי שאנחנו זו אמנות. כשנרגיש הכי טוב עם עצמנו האהבה תגיע וכך גם באהבה קיימת. אין מושלם וגם את האי מושלמות הזו יהיה מי שיאהב".

>> יש יותר ממני מאשר הציצים שלי