350 נהגי קטר עובדים ברכבת ישראל, המסיעה מעל 500 רכבות ביום ומעל רבע מיליון נוסעים בחודש. שלוש מתוכם הן נשים בלבד. אחוז מזערי ביותר, שלא לומר אפסי.

"לנשים יש רתיעה משום מה לעבוד ברכבת או להיות נהגת קטר כי זה מצטייר כמקצוע לגברים בלבד" אומרת חנית בנימין, ונהגת הקטר הראשונה בישראל; "אולי הן חוששות מזה שמדובר בכלי תחבורה הגדול בעולם. בכל רכבת יש כ-1,000 נוסעים, זו אחריות גדולה מאוד. הרכבת מעודדת בשנים האחרונות יותר ויותר נשים לעבוד במגוון תפקידים מאתגרים ומרתקים. יש לנו יכולות לבצע את כל התפקידים לא פחות טוב מהגברים - אם לא יותר טוב".

דומיניק שיין
"הלחץ הכי גדול הוא מאנשים שקופצים על המסילה כדי להתאבד". דומיניק שיין

כשחנית בנימין (33), דומיניק שיין (31), וטאניה סולומניק (32) עולות לתא הקטר ברכבת, נוסעים רבים מרימים גבה: "יש לפעמים חשדנות של נוסעים כשהם רואים אישה בתוך תא הקטר" מספרת שיין; "היו כאלה שלא רצו לעלות על הרכבת בגלל שאישה מסיעה את הרכבת, אבל מרבית הנוסעים מפרגנים. היה לי אפילו מקרה שבו נוסעת הביאה לי זר פרחים. זה ממש חימם לי את הלב".

"אני מרגישה כמו טייס במטוס למרות שאצלי יש הרבה יותר נוסעים" אומרת סולומניק; "יש עליי אחריות כבדה מאוד. אני כל הזמן צריכה להיות ערנית, מפוקסת ושקולה במקרה של תקלות ואירועים חריגים שיש על המסילות".

מתברר שלא חסרים אירועים חריגים שכאלה: "הלחץ הכי גדול הוא מאנשים שפתאום קופצים לך על המסילה כדי להתאבד או משחקים ברולטות מטורפות" מספרת שיין; "היו לי לא מעט מקרים כאלה אבל ברגע האחרון הצלחתי לבלום ולמנוע פגיעה בבני אדם".

חנית בנימין
נהגת הקטר הראשונה בישראל. חנית בנימין

"תמיד נמשכתי לכלים כבדים"

עבור בנימין, החלום להיות נהגת קטר החל עוד בגיל צעיר. "תמיד נמשכתי לכלים כבדים" היא מספרת; "ולפני כשלוש שנים ראיתי פרסומות שמחפשים נהגות קטר והחלטתי שאני הולכת על זה. הייתי האישה הראשונה שסיימה את קורס נהגי הקטר וההתרגשות הייתה בשמיים".

"עבורי זה לא היה חלום ילדות, אבל מאוד רציתי להתקבל לקורס" מספרת סולומניק; "זה אתגר וסקרן אותי. צריך ידע בפיזיקה, במתמטיקה ובהידראוליקה, זה מאוד קשוח, אבל אין דבר שעומד בפני הרצון. כשהתקבלתי לא סיפרתי למשפחה שלי בחו"ל. כשסיימתי את הקורס אימא הייתה בהלם".

שוב שיבושים ברכבת ישראל
החברה מנסה לעודד נשים להצטרף לשורותיה. רכבת ישראל | צילום: 123 FR, חדשות

"זה קורס קשה ותובעני" מספרת שיין; "את חייבת לדעת הכל על כל חלק קטן ברכבת. יש רגעי שבירה, אבל אם את בנויה טוב מבחינה מנטלית אפשר לעבור את הקורס בהצלחה".

אז למה כל כך מעט נשים עובדות כנהגות קטר בישראל? כנראה שבגלל הבניות חברתיות וסטיגמות שמוכרות לכולנו. רכבת ישראל, לטענתה, מנסה בשנים האחרונות לעודד נשים להשתלב בתפקידים שונים כמו פקחיות (תפקיד המונה כיום 10 נשים בלבד), מנהלות תחנה (שתיים בלבד נכון להיום) ונהגות קטר. החברה עורכת כנסים לחיילות משוחררות במטרה לעודד נשים להצטרף לשורותיה.

"לנו כנשים יש יכולת לעבוד בכל תפקיד ברכבת, ואני מקווה שעוד נשים יצטרפו למשפחת נהגות הקטרים" אומרת שיין, ובנימין מסכמת: "הייתי רוצה לראות יותר משלוש נהגות קטר ברכבת ישראל. יש ביקוש גדול. אם אני הגשמתי חלום כל אחת יכולה".