אין תמונה
חליפה גברית של מנגו. היי סר

אם במאות ה-18 וה-19 הדנדיזם היה כינוי לגברים אירופים (בעיקר בלונדון ובפריז) שהיו אובססיביים לגבי העיסוק באסתטיקה של המראה החיצוני, בנימוסים טובים ובגינונים מושלמים, עכשיו הדנדיזם חוצה את הקווים וחוזר אלינו, כשהפעם הוא מתלבש על המגרש הנשי.
כמעט כל מעצבי האופנה הגדולים יצאו עם מיני קולקציות שיוצאות מתוך מאפיינים דנדיסטיים מובהקים, כמו מכנסיים ארוכים וישרים, צרים בחלקם התחתון; מכנסיים רחבים שמסתיימים בגובה הברך; חולצות לבנות עם מלמלות מוגזמות בצווארונים, עניבות פפיון, ז'קטים בגזרת פראק קצרים מקדימה וארוכים מאחורה, ז'קטים עם דש ממשי מבריק, הרבה קטיפה, ברוקאדים ובדים עשירים, כובעי צילינדר ונעליים גבוהות שמגיעות עד לקרסול, ושעוני כיס תלויים על שרשרות מעוצבות שהיו גורמות לאוסקר וויילד ולג'ורג' ברייאן ברומל, חלוצי התנועה, לצרוח מקנאה.

ברומל, דרך אגב, היה זה שהמציא את שילוב החליפה עם עניבת הצוואר, ועל אוסקר וויילד, האגדה מספרת שהוא השקיע לפחות חמש שעות במדידות בגדים לפני שהיה יוצא מפתח הבית.

הפנסים חוזרים

במאה ה-19, הדנדיסטים השתמשו באופנה ובהתנהלות שהם סיגלו לעצמם כסולם למוביליות חברתית. עד אז אי אפשר היה לטפס בהיררכיית המעמדות החברתית, וגורלך נחרץ ביום הולדתך. הדנדיזם פתח אפשרויות חברתיות ומעמדיות שהיו חסומות בפני המעמד הנמוך באירופה. היום הדנדיזם פותח בפני המעצבים את הארנקים של הצרכנים. טרנד הדנדי כובש בסערה את מסלולי האופנה, עם נעלי לכה מבריקות, חליפות קטיפה צבעוניות עם צלליות צרות, בדים יוקרתיים, פרטים מוקפדים, ז'קטים של פראק, חליפות סמוקינג ועניבות פרפר.

אין תמונה
הטרנד הדנדי על פי לה פטיט בבוטיק אמילקה


יפעת בר-אור, בעלת בוטיק אמילקה ברמת-השרון: "בחורף הזה הרחוב הפריזאי מלא בנשים שמשלבות בלבוש שלהן פריטים גבריים מחויטים עם בדים מבריקים. הרבה ורסיות של מכנסי פנסים, ז'קטים בגזרות טוקסידו, וחולצות מכופתרות ממשי צבעוני. אני צופה שבקרוב יאמצו את המגמה הזאת גם אצלנו בארץ. הבוטיקים שלנו כבר מלאים בפריטי ייבוא בסגנון הזה".

גם ברשתות הגדולות הבינו את הפוטנציאל שטמון בדנדיות. במנגו בחרו להתמקד בטוקסידו גברי שחור כאחד מהמוטיבים המרכזיים של קולקציית החורף, והלבישו את האחיות קרוז, פרזנטוריות המותג, בחליפות טוקסידו בוהקות עם חולצות לבנות.

אין תמונה
סומק גלוס מעוצב כשעון גברי של ג'יבנשי, ומוקסינים של קליגולה. אחלה גבר

 
בחברת ג'יבנשי השיקו יחד עם אמן האיפור ניקולא דז'א קולקציית איפור שכולה הומאז' לדנדיזם, וכוללת גלוס לשפתיים וללחיים שעוצב בצורת שעון כיס גברי עם שרשרת.

מחירים: אמילקה - 500-2,000 שקל, מנגו - 219.90-740.90 שקל, קליגולה - 349 שקל, ג'יבנשי - 400 שקל, מצדה דה נים - מכנסיים 980 שקל, ז'קטים 1,395 שקל. להשיג ברשת חנויות מנגו, ג'יבנשי - ברשתות פארם מובחרות, ברשת חנויות קליגולה, במצדה דה נים, ה' באייר 68 ת"א, באמילקה, סוקולוב 63 רמת-השרון ואחוזה 127 רעננה.