1. אונס קבוצתי הוא אונס שנעשה על ידי שני גברים או יותר, אבל גם מצב בו גבר אחד מבצע את מעשה האונס וגבר אחר או יותר נוכחים במקום, מסייעים לו או מעודדים אותו, עשוי להיות מוגדר כאונס קבוצתי.
  2. אונס קבוצתי הפך בשנים האחרונות למגיפה בקולג'ים של ארצות הברית, וזכה להיקרא "Pulling train"-  כינוי המתייחס לגברים העומדים בתור ארוך כמו קרונות רכבת.
  3. מחקרים שבדקו מקרי אונס קבוצתי מצאו שבפעמים רבות הקורבן נמצאת תחת השפעת אלכוהול או סמים והיא אינה מודעת לכך שהשכנוע הידידותי של הבחורים הוא בעצם חלק מתקיפה מינית מתוכננת. כאשר היא מבינה את המצב הקשה, הבלבול מתחלף בפחד ובפאניקה אבל ההימלטות היא בלתי אפשרית. הנפגעת אינה מסוגלת למחות או שמחאותיה זוכות להתעלמות.
  4. הגברים המשתתפים באונס קבוצתי, מצאו החוקרים, אינם מחשיבים את התנהגותם כאונס ורואים בה התנהגות נורמטיבית. מבחינתם, הם קיימו יחסי מין קבוצתיים עם שותפה מעוניינת, שיכורה, ש"חיפשה את זה". תכונות מסוימות של הקורבן כמו לבושה, הסכמתה ליחסי מין עם בחור מהקבוצה או ניסיונה המיני גורמות לכך שהאונס הקבוצתי לא נתפס על ידי מבצעיו כפשע. המבצעים את האונס אומרים לעצמם: "היא אינה קורבן, היא ממילא מופקרת, וידוע שניתן לקיים איתה יחסי מין בכוח".
  5. מציצנות נמצאה כמוטיב חוזר באונס קבוצתי: גברים שאינם מעורבים ישירות במעשה צופים בו דרך חור הצצה, מצלמים או מעודדים מן החלון.
  6. גם לפורנוגרפיה יש חלק במעשי האונס הקבוצתיים כיוון שהיא מציגה מיתוסים שגויים של אונס ונותנת לגיטימציה לחפצון של נשים.
  7. הסוציולוג הישראלי מנחם אמיר מצא ש-71% ממעשי האונס היו מתוכננים מראש, ולא התפרצות ספונטאנית של רגשות עצורים ותאוות בלתי ניתנות לריסון. המעשה תוכנן בדרך כלל מראש על כל פרטיו, הקורבן נבחרה על ידי הכנופיה, ובקור רוח ננקטו הצעדים כדי לפתותה לבוא למקום שיקנה להם יתרון עליה.
  8. החוקרים הראשונים שעסקו באונס קבוצתי תפסו אותו כסוג מסוים של אונס יחיד, והתעלמו מהמרכיב החברתי-קבוצתי של האירוע. אבל לאונס קבוצתי יש אפיונים ייחודיים משום שמדובר באינטראקציה חברתית, שבה הקבוצה היא נושא ההתנהגות הפלילית.
  9. במחקר מסוים נמצא כי נערים צעירים המשתתפים באונס קבוצתי מרגישים פעמים רבות בלבול בזהות המינית שלהם, וזו גורמת להם להרגשת חולשה והעדר גבריות. למעשה, הנער בוחר להשתתף באונס קבוצתי במטרה להגן על עצמו מדימוי מיני הומוסקסואלי. החוקרים תיארו כיצד המשמעות ההומוסקסואלית הלא מודעת מתבטאת בכך שגבר מחדיר את איבר מינו לנרתיק של אישה מיד אחרי שהוצא משם איבר מין של גבר אחר, כשריחו של הגבר הקודם נמצא עדיין על גופה. באונס הקבוצתי המשתתפים מגנים על עצמם מפני פאניקה הומוסקסואלית באמצעות הידיעה שהם חודרים אל אישה.
  10. חוקר מסוים מצא שהיחסים המיניים והרגשות שחשו צעירים שהשתתפו באונס קבוצתי במהלך האירוע התרחשו רובם ככולם בין הנערים לבין עצמם, וכלל לא בין מי מהנערים לבין הנערה המעורבת. מסקנת המחקר היתה כי הרעיון ש"אנו החבר'ה יכולים לחלוק בינינו את אותה הנערה, להתלכד סביב אובייקט מיני משותף, ויכולים כקבוצה להגיע להתעוררות מינית משותפת" – הוא רעיון בעל השלכות הומוסקסואליות.
  11. הסברים פסיכו-חברתיים נוספים התייחסו ללחץ קבוצתי, והניחו שהגברים המשתתפים באונס הקבוצתי לא עושים זאת רק מתוך מניע פנימי, אלא גם בהתאמה לתפקיד שעליהם לשחק בקרב חבריהם. הנער חושש מדימוי של חסר יכולת מינית, חלש פיזית או חסר גבריות, וחשש זה עלול לגרום לו להשתתף בתקיפה מינית. הנער חייב לקיים ולשמר את הזכריות המצ'ואיסטית ולאשר את התאמתו המינית.
  12. מחקרים מפורסמים בדקו את השפעת הלחץ הקבוצתי ומצאו שבתנאי לחץ רק מעטים ישמרו על עצמאותם ולא ייכנעו טוטאלית לקבוצה. חוקר אחד מצא שבאונס הקבוצתי תמיד נוטל חלק משתתף שאינו רוצה בכך - לעיתים, נער זה מסמן לקורבן שאינו רוצה להשתתף, אך הוא חסר כוח לעצור את האירוע.
  13. למנהיג הקבוצה ישנה השפעה רבה במקרי אונס קבוצתי והוא מפעיל סנקציות על מי שמסרבים או מהססים להשתתף.

הטקסט פורסם בעיתון יסודות ונמצא באתר מכון יסודות