mako
פרסומת

"לסבול בגדול": כך הפך הריאליטי המפלצתי ללוזר הגדול מכולם

חשבון נפש של ועל "לרדת בגדול" אינו רעיון פורץ דרך, אבל "לסבול בגדול: המציאות שמאחורי הריאליטי" התיעודית של נטפליקס מצליחה להציב מול המצלמה רשימת מרואיינים מכובדת. וגם להזדהות עם אותם יוצרים ומפיקים, שבגלל מניפולציות טלוויזיוניות גרמו לנזקים אמיתיים

רועי אבן
פורסם: | עודכן:
"לסבול בגדול: המציאות שמאחורי הריאליטי"
יוצאת ממכונה משומנת אחרת. "לסבול בגדול: המציאות שמאחורי הריאליטי" | צילום: באדיבות Netflix, יחסי ציבור
הקישור הועתק

"זה תרשים העוגה של סדרי העדיפויות שלנו ב-NBC: החלק האדום הגדול הוא 'לרדת בגדול'. הפרוסה הצהובה, שהיא בעדיפות השנייה, היא 'להחזיר את 1997 בעזרת מדע או קסם'. והחלק הירוק הקטן - זה כל השאר" / ג'ק דונגי, "רוק 30"


על כל תוכנית ריאליטי מראשית המילניום אפשר לומר שהייתה להיט מפלצתי - אבל "לרדת בגדול" בכל זאת זקוקה לעוד כמה סופרלטיבים. המותג האמריקאי קרא לעצמו The Biggest Loser, ובין היתר רצה לעשות ריקליימינג למושג: להפוך את ה"לוזר", זה שהשיל הכי הרבה משקל מגופו, למנצח. "לרדת בגדול" הצליחה במבחן הזה, ובעוד כמה. רק שבדרך היא פחות או יותר הרסה את חייהם של כל המעורבים בה. 

"לסבול בגדול: המציאות שמאחורי הריאליטי" (Fit for TV: The Reality Behind the Biggest Loser), הסדרה התיעודית החדשה של נטפליקס, אוצרת בתוכה את כל העדויות והסקנדלים שליוו את התוכנית - בייחוד לקראת ירידתה מהמסך בעשור הקודם, ואף אחריה. מבעד לספקטקל הטלוויזיוני הסתתר פורמט שהתייחס למשתתפים בו לא בתור תתי-אדם אלא בתור חיות, במשימות משפילות ומבזות עוד יותר משנעים לזכור. ובהקשר הזה מעניין לציין פרט חשוב שנמסר במהלך שלושת פרקי הדוקו: בעונת הבכורה לאף אחד לא היה ברור אם זה עומד להיות ריאליטי מעורר השראה, או שמא סתלבטני. לא סתם הנחתה את התוכנית בעונותיה הראשונות הקומיקאית קרוליין ריאה, וגם בגרסה הישראלית (געגועים למאמנת אור-לי הופמן בר) הג'וב הזה הלך דווקא לציפי שביט.

בעוד שחשבון נפש של ועל "לרדת בגדול" אינו רעיון פורץ דרך - הוא בוצע כבר בכל מיני וריאציות, כולל בישראל - היתרונות של "לסבול בגדול" לא מסתכמים רק בעצם האפשרות לסקר טלוויזיה באמצעות טלוויזיה: היוצרים הציבו מול המצלמה רשימת מרואיינים מכובדת, כולל מי שהנחו אותה ואת המשתתפים בה, וזה בא בניגוד מוחלט לרשימת האקסים הממורמרים בלבד שניתן היה לצפות לה. כולם מסכימים, למשל, שלא היה צורך באפקט ויזואלי של רעידת אדמה בזמן שאחד המתמודדים כבדי המשקל מועד על הרצפה. כולם גם מודים שבשעה ששערי ריאליטי השידוכים עדיין סגורים בפני שמנים, "לרדת בגדול" הפכה אותם לכוכבי טלוויזיה (אפילו אם לזמן קצר). טעויות נעשו, נזקים פיזיים ונפשיים נגרמו, ודווקא בגלל זה מרשים לראות איך "לסבול בגדול" המרתקת לא באה ברע. בין השורות אפשר לראות איך היא מזדהה קצת עם היוצרים והמפיקים שהוכפפו תחת מניפולציות טלוויזיוניות, כיאה לסדרה שיוצאת ממכונה משומנת בעצמה. 

פרסומת