קברניטי תעשיית הדרמה הישראלית אולי לא ישמחו לשמוע את זה, אבל כשאנחנו - צופים ומבקרים כאחד - ניגשים לסדרה ישראלית כלשהי, אנחנו עושים את זה עם המון חמלה. אף סדרה לא רוצה שירחמו עליה, שיעשו לה הנחות, שיתחשבו בקשיים שלה. מצד שני, 90 אחוז מהסדרות (ואני נדיב) גם לא היו רוצות שנעמיד אותן למבחן מול אחיותיהן מעבר לים. כי בקרב על האיכות האמיתית, על הפרסטיג', הצלחות גדולות מגיעות פעם-פעמיים בשנה. ולכן הרבה יותר מספק לשפוט את התבואה המקומית במבחן הפופולריות, ההתמכרות, המגנטיות. ושם "בוגד" יודעת לספק את הסחורה.

למרות כל מה שנאמר עד כה, "בוגד" - סדרת המתח החדשה של HOT - כן מגיעה למסך עם ציפיות גבוהות. העומדים מאחוריה הם עמית כהן ("כפולים") ורון לשם ("בופור", "אופוריה"), מי שכבר עבדו ביחד גם על "שעת נעילה". הבמאי הוא אסף פולונסקי ("שבוע ויום"), ואת הקאסט מרכיבים כמה מהשחקנים הטובים ביותר בארץ, כאלה שקשה להביא לכדי חשיפת-יתר: ליאור אשכנזי, עוז זהבי, ניב סולטן, אורנה בנאי, ריימונד אמסלם, אנדראה שוורץ ואפילו הזמרת דיקלה, שעושה צעדים ראשונים בעולם המשחק. למקרה שגובה הציפיות לא היה ברור מאליו, הקרנת הבכורה של "בוגד" נערכה בזמן שחלק מאנשי ההפקה שלה נמצאים מעבר לים, מלווים לטקס האמי את הגרסה האמריקאית של "אופוריה". אם כי צירוף מקרים אחר היה רלוונטי בהרבה: הבכורה נערכה ב-11 בספטמבר, והסדרה נפתחת עם מטוס שהולך לאיבוד מעל הים.

תכירו את טיסה 432 מתל אביב למומביי, או ליתר דיוק את אלה שהיא השאירה מאחור. 225 אנשים היו על המטוס שנעלם בנסיבות לא ברורות, ביניהם אשתו וילדיו של יונתן ג'ורג'י (אשכנזי), איש שטח בכיר בשב"כ שהתעוור במהלך פעילות מבצעית ועזב את תפקידו. הוא מגיע לנתב"ג, גם בתור בן משפחה מודאג אבל גם בתור הגאון שעשוי לקדם את חקירת התעלומה. דוצי (בנאי), ראש מחלקת המבצעים, משדכת לו את דן מלכה (זהבי) על תקן עוזר אישי בואכה כלב נחייה. במקביל "בוגד" מלווה את בני משפחותיהם של חלק מהנוסעים, שכמובן עלו למטוס עם סודות כמוסים כמיטב הנוסחה והמסורת. יש אישה שמגלה שבן זוגה בגד בה עם גרושתו, יש אחות שמגלה שאח שלה היה בזוגיות עם ערבייה, ומתישהו חלק מקווי העלילה האלה כנראה יביאו לפתרון התעלומה. בינתיים נותרנו עם התגלית שתפקיד המשחק הראשון של דיקלה נבחר משום מה להיות על תקן אמא של ניב סולטן, בתקווה שמדובר בהסחת דעת לקראת תפנית מסעירה יותר בגזרתה.

כשהיא לא מותחן על מטוס אבוד ולא דרמה על משפחות מיוסרות, "בוגד" מרגישה כמעט קומית, לפחות בכל הנוגע לדינמיקה בין אשכנזי לזהבי ובין אשכנזי לעיוורון. צריך לומר ביושר: אשכנזי סוחב היטב את האתגר הבלתי נתפס, ונטמע כמו שצריך בגופו של החוקר העיוור. ובכל זאת, מדובר באדם עיוור שמגלם אדם רואה, כמה אלגנטי זה כבר יהיה. זהבי, מצדו, מגיע ל"בוגד" היישר מ"העיר הטובה" של אותה HOT - שם כיכב בתפקיד מצוין ומורכב שיכול להתמקם גבוה-גבוה ברפרטואר שלו. גם כאן הוא מקבל חומר לעבוד איתו, פשוט לא מדובר בחומר טוב מאוד. בשני הפרקים הראשונים, שנשלחו מראש לביקורת, זהבי עובר בתור סיידקיק חיוור של אשכנזי, וזה עוד לפני ההחלטה למסגר כל פרק סביב מונולוגים שלו למצלמה הביתית. לכאורה מדובר בהחלטה מרעננת, כזו שמבדילה את "בוגד" מיתר המותחנים הנוסחתיים, אך לפי שעה עוד לא בטוח שהיא משתלמת. 

אורנה בנאי, ליאור אשכנזי, "בוגד" (צילום: באדיבות HOT, יחסי ציבור)
משאירים רושם. אורנה בנאי וליאור אשכנזי ב"בוגד" | צילום: באדיבות HOT, יחסי ציבור

רשימת התלונות על "בוגד" לא נגמרת כאן: היחידים בקרב השחקנים הראשיים שמשאירים רושם הם בנאי ואשכנזי, שזו סיטואציה די משעשעת בהתחשב בעובדה שאנחנו בסדרת מתח חמורת סבר והשניים עברו בשלב כזה או אחר ב"ארץ נהדרת"; עבודת התחקיר על נהלי עבודה וסיווגים ביטחוניים בנמלי תעופה לא ממש מורגשת, אם בכלל נעשתה; וזה עוד לפני אחת הבעיות הקשות ביותר בטלוויזיה הישראלית - חוסר היכולת להפיק משדר חדשותי מפוברק שירגיש אמין מספיק. אני די בטוח שזה לא הטון והאופן שבו שדרני חדשות מדווחים על אסון תעופה פוטנציאלי, ואני משוכנע שבאחת הסצנות בפרק השני יושבת באולפן כתבת עם מכנסי ג'ינס קצרים. נכון, גם אנשי החדשות האמיתיים עושים זאת לפעמים. אבל לרוב הם יודעים איך להסתיר את הרגליים החשופות מהצופים.

עד עכשיו, נשמע שהשורה התחתונה ברורה - "בוגד" היא סדרה מופרכת ולא מספיק מהוקצעת, כזאת שמבזבזת את הכספים הרבים שנשפכו עליה. נכון? אז כמובן שלא, לפחות אם בוחנים אותה דרך פריזמת ההתמכרות. כי בנוסף למספר דברים שהיא לא עושה טוב מספיק, יש דבר אחד ש"בוגד" עושה מצוין: היא יודעת איך להדביק את הצופים למסך, בעיקר בדקות האחרונות של כל פרק אבל לא רק. התקציב שלה מורגש (לשם שינוי גם קיבלנו פתיח נורמלי), הצילום נראה מצוין וסביר להניח שתמיד נהיה זקוקים לעוד סיפורי אימה על מטוסים אבודים. אין חוסר אונים גדול יותר מזה שמתואר ב"בוגד", והסדרה משכילה לקחת אותו בשתי ידיים ולהפוך אותו לסיפור מדבק. ניכר שאנשיה בחרו לא לעשות "אבודים" אלא "הנותרים", ובכלל קיבלו גרסה ראויה של "מניפסט", רק שהמצב הזה ממש לא אמור לאיים עליהם, להפך. רגע לפני החגים והצמא לסיפור קצרים וברורים, "בוגד" עוד יכולה למצוא את עצמה בתור שיחת הברזייה של החודשיים הקרובים.