mako
פרסומת

"חברה מקצוענית אמורה לדעת שאפליה היא לא דבר להתהדר בו"

בקמפיין החדש של חברת המזגנים טורנדו, בכיכובה של של רותם סלע, השחקנית מודה ל"מהנדסים" ול"מעצבים" - אבל על המסך כמעט ולא מופיעות נשים. ובזמן שבשדולת הנשים יוצאים נגד ההחלטה, בטורנדו משיבים: "תודה שהסבתם את תשומת ליבנו"

גיל משעלי
פורסם:
רותם סלע, פרסומת טורנדו
"נשקול שימוש בלשון רב מגדרית". רותם סלע בקמפיין לטורנדו | צילום: יוטיוב, צילום מסך
הקישור הועתק

הפרסומות של חברת המזגנים טורנדו, בכיכובה של המנחה והשחקנית רותם סלע, לא מפסיקות לעורר סערות. אחרי שלפני שנתיים קמפיין של החברה עורר את זעמם של הגולשים, בטענה שהפרסומת בה מככבת סלע לועגת לפגועי נפש - גם הפרסומת החדשה סופגת ביקורות.

בפרסומת החדשה של חברת המזגנים, סלע מוצגת כשהיא יושבת על הפסנתר ומנגנת, כשתוך כדי היא מבקשת להודות לכל מי שאחראי למזגנים של החברה המדוברת. "תודה למהנדסים, שעושים ניסים, גם למעצבים תודה, וגם לבן, גילי ויהודה", אומרת סלע תוך כדי שהיא שרה ומנגנת. באותה הפרסומת רואים גברים במפעל של החברה, רובם ככולם גברים - והנשים היחידות שמופיעות על המסך הן מעצבות (כשגם הן מכונות "מעצבים"). הפרט הזה הצליח לעורר כעס בקרב ארגוני הנשים, ובשדולת הנשים אף החליטו להגיב על העניין.

"חברת 'טורנדו' מפרסמת את מזגניה באמצעות אישה שמודה לכל הגברים החכמים שעובדים על המוצר שלה - עולה כאן שאלה מעניינת, כמה נשים באמת עובדות בחברה והאם לא מועסקות בה מהנדסות וטכנאיות?", תוהות בשדולת הנשים, "לפי אתר החברה גם ההנהלה מורכבת מגברים באופן כמעט מוחלט, כנראה ש'טורנדו' לא שמעו על מנכ"ליות גם. בתור חברה שמתהדרת בחזון וערכים, אנחנו מזמינות את החברה לדאוג שיועסקו בה נשים באופן אקטיבי: חברת החשמל, למשל, הכריזה השנה שכל המשרות שלהם יפורסמו בלשון נקבה בלבד, כחלק מעידוד גיוס ושילוב נשים במגוון התפקידים בחברה. נשים הן יותר ממחצית האוכלוסייה בישראל, וב-2021 חברה מקצוענית ומעודכנת אמורה לדעת שאפליית נשים היא לא דבר להתהדר בו בפרסומות".

מקבוצת טורנדו נמסר: "על פי האקדמיה ללשון עברית, עדיין מותר ואפשר להשתמש בלשון זכר לרבים. אין בשימוש בלשון זכר רבים שום כוונה להדיר נשים או חלילה לפגוע בהן. עם זאת, אנו מודים לכם על שהסבתם את תשומת ליבנו ונשקול שימוש בלשון רב מגדרית בפרסומות הבאות שלנו שיצולמו בעתיד".