"הכעסנו אתכם?": לפני קצת פחות משנתיים, כשהמוזיקאי דה וויקנד והתסריטאי סם לוינסון ("אופוריה" האמריקאית) הודיעו על שיתוף פעולה טלוויזיוני עם רשת HBO, הם ככל הנראה חלמו על כמויות הבאזז ש"האיידול" ("The Idol") זוכה לו בימים אלה - אבל בנסיבות שונות בתכלית. מה שהייתה אמורה להיות דרמת הדגל של אחד מגופי התוכן הנחשבים ביותר בעולם הפכה לתאונת שרשרת הפקתית, כזו שבסוף השבוע האחרון אף הובילה לסכסוך מתוקשר בין דה וויקנד לכלי תקשורת שכל מוזיקאי מעבר לים דווקא רוצה לשמור איתו על יחסים טובים: מגזין הרולינג סטון.

הסיפור של "האיידול" מתחיל ביוני 2021, בצל הצלחתה של גרסת לוינסון ל"אופוריה", עם הודעה מטעם HBO על כך שהוא, דה וויקנד ואיש חיי הלילה שהפך לתסריטאי רזה פאהים ייצרו סדרת דרמה חדשה עבור הרשת. העלילה, כך נמסר באותה עת, הייתה אמורה להציג את סיפורה של כוכבת פופ בנסיקה אשר נסחפת בקסמיו של בעל מועדון מפוקפק שמנהיג בסתר כת המזכירה את נקסיום (NXIVM), זו שעומדת במרכז הדוקו "כת הסקס של ניו יורק". לתפקיד כוכבת הפופ לוהקה לילי-רוז דפ - שחקנית, דוגמנית, איט-גירל, בתם של ג'וני דפ וונסה פאראדי ומי שעומדת בחודשים האחרונים במוקד דיון ציבורי סוער סביב מקרי נפוטיזם שונים בהוליווד. "שום דבר לא ישיג לך את התפקיד חוץ מזה שתהיי נכונה לתפקיד. הרגל שלך אולי כבר בדלת, אבל זו עדיין רק הרגל שלך", אמרה דפ באחת מראיונותיה לתקשורת, והקימה עליה מחצית מהאינטרנט.

הליהוק של דפ, שזהו תפקידה הטלוויזיוני הראשון, הגיע לצד שלל שמות מפתיעים שנקשרו בשלבים שונים להפקת "האיידול": למנהיג תפקיד הכת החליט דה וויקנד ללהק את עצמו, תחת שמו המקורי אייבל טספיי, ושחקנים מנוסים כמו דן לוי ("שיט'ס קריק"), האנק עזריה ("משפחת סימפסון") ומאיה עשת הישראלית לוהקו לסדרה לצד מוזיקאים מעוטי ניסיון מול המצלמה כמו טרוי סיוון וג'ני, חברת להקת הבנות הקוריאנית בלאקפינק. השחקנית זוכת פרס האמי אן הייש לוהקה אף היא, במה שהפך לימים לתפקידה הטלוויזיוני האחרון עם מותה בגיל 53 באחודש אוגוסט. הקולנוענית איימי סיימץ, שעבדה בעבר ב"אטלנטה" נבחרה לביים את הסדרה ולשמש בה מפיקה בפועל.

בחודשים שחלפו מאז, שלל טלטלות פקדו את הסט של "האיידול" - סט שלמעשה לא היה רלוונטי החל משלב מסוים - וחלקן אף דלפו לכלי התקשורת מעבר לים. בשבוע שעבר, בתחקיר נרחב שפורסם במגזין הרולינג סטון, 13 עובדי הפקה שפכו אור על הנעשה שם, וסימנו את השינוי היצירתי שחל מאז ההודעה המקורית על הפקת הסדרה: העלילה המקורית והמעצימה, זו שהייתה אמורה לספר על צעירה שלומדת להילחם על עצמאותה מול תעשיית מוזיקה כוחנית ומסוכנת, היא לא זו שתגיע למסך. התפנית, הסביר אחד מאותם מקורות, חלה באפריל האחרון עם עזיבתה של סיימץ את ההפקה - והחלפתה על ידי לוינסון עצמו לטובת "שינוי יצירתי משמעותי". הסדרה, טוענים העובדים, הפכה לדבר שנגדו רצתה במקור להטיף. 

זנדאיה, סם לוינסון (צילום: Jeff Kravitz/FilmMagic for HBO))
האשמות חוזרות. סם לוינסון וזנדאיה, כוכבת "אופוריה" | צילום: Jeff Kravitz/FilmMagic for HBO)

לפי הדיווח ברולינג סטון, מינויו של לוינסון לבמאי הוביל למחיקה של כ-80% מהחומרים שצולמו בימיה של סיימץ. ההפקה החלה כמעט מאפס, נפטרה משחקנית ראשית בשם סוזנה סון, והפכה לסביבה רעילה בהרבה - בדומה לזו שהצטיירה בדיווחים אודות הסדרה האחרת של לוינסון. לוינסון, בעצמו בן של במאי מוכר (בארי לוינסון מ"איש הגשם"), ספג ביקורת לא רק על הבחירה להוביל סדרה נוספת שבה משחקים ילדי כוכבים (ב"אופוריה" מדובר במאד אפטאו, בתו של הבמאי ג'אד אפטאו) - אלא גם על העלאה חוזרת בכמות התוכן המיני הגרפי. שלושה מקורות שונים ששוחחו עם הרולינג סטון טענו כי השכתוב של לוינסון הפליג למחוזות "פנטזיית האונס" ו"פורנו העינויים", כשברבות מאותן סצינות מככבים דפ וטספיי, ובאחת מהן מנהיג הכת חובט בפניה של הזמרת, בעודה מחייכת ומבקשת ממנו להמשיך, מה שגורם לו לעוררות מינית. סצינה אחרת הציגה את דמותה של דפ בעודה נושאת ביצה באיבר המין שלה, אך בשני המקרים מדובר בסצינות שלמרות שנכתבו בתסריט, לא צולמו מעולם.

במקביל, מסבירים אותם מקורות, השינוי היצירתי שחל ב"האיידול" היה גם ביוזמתו של דה וויקנד - לאחר שהמוזיקאי והיוצר הביע חוסר שביעות רצון מגרסתה של סיימץ. על אף העובדה שהדמות הראשית היא הזמרת העולה, ושהעלילה כולה בנויה סביבה, דה וויקנד טען שהסדרה נוטה יותר מדי "לנקודת המבט הנשית". "זה הרגיש שהוא רוצה שהסדרה כולה תעסוק בו, וסם הסכים לזה", טען אחד מהעובדים. בהמשך, כשהוחלט שהסדרה תתמקד יותר ויותר בדמותו של דה וויקנד, צצה בעיה אחרת: הוא היה צריך לצאת לסיבוב הופעות שנקבע על אותם תאריכים. 

לילי רוז דפ, דה וויקנד, "האיידול"
"הם לא איבדו כבר מהרלוונטיות שלהם?". לילי-רוז דפ ודה וויקנד ב"האיידול"

בנוסף לכל אלו, התחקיר מציף טענות נוספות - וכולל גם דיווחים על סביבת עבודה בלתי אפשרית (סיימץ קיבלה תסריטים מוכנים למחצה), חוסר כבוד כלפי השחקנים (ג'ני, שעוררה הייפ גדול עם ליהוקה, בקושי מדברת בפרקים בהשתתפותה), התנהלות מפוקפקת של לוינסון (שלא שלח את התסריטים לאישור HBO, על אף שסוכם איתו על כך, ובקושי הגיע לסט, אלא אם מדובר ביום שבו דפ מצלמת סצינה אינטימית), חריגה של עשרות מיליוני דולרים מהתקציב המקורי והעברת סט הסדרה לביתו הפרטי של דה וויקנד ולבמה האמיתית של אחד ממופעיו (תוך צילום אלפי "ניצבים" בחינם). דפ, מצדה, בחרה לגונן על ההפקה, ומסרה בתגובתה לרולינג סטון כי "סם, מסיבות רבות, הוא הבמאי הכי טוב שעבדתי איתו. מעולם לא הרגשתי תמיכה וכבוד כל כך משמעותיים במרחב יצירתי, והיה ערך לעמדות ולדעות שלי". 

אבל מעבר לתגובתה של דפ ולזו של HBO, שם טענו כי השינויים המפורטים נעשו "לטובת ההפקה, הקאסט והצוות", התגובה המדוברת ביותר לתחקיר הייתה זו של דה וויקנד. שעות ספורות לאחר פרסום התחקיר, טספיי העלה לחשבון הטוויטר שלו מה שנראה כמו סצינה חדשה מתוך "האיידול": מנהיג הכת וכוכבת הפופ נפגשים עם איש יחסי הציבור שלה (לוי), וניצבים בפני הצעה לכתבת שער באותו רולינג סטון. "רולינג סטון? הם לא איבדו כבר מהרלוונטיות שלהם?", שואל דה וויקנד בסצינה, לפני שהוא ממהר להשוות בין כמות העוקבים של הזמרת - 78 מיליון - לזו הצנועה יותר של המגזין. על אף המסר התוקפני בציוץ (שלווה בתיוג הרולינג סטון ושאלה "הכעסנו אתכם?"), חלק מהגולשים כבר מציפים קונספירציה לפיה התחקיר כולו הוא למעשה חלק ממסע יחסי הציבור של הסדרה ושל דה וויקנד. "האיידול", שכבר הייתה אמורה לעלות בסתיו האחרון, טרם זכתה לתאריך עלייה רשמי. ב-HBO מבטיחים שתעלה "בהמשך השנה", מבלי לציין איזו מהגרסאות תהיה זו שתגיע למסכים.