נשיא רשת החדשות האמריקאית CBS, דיוויד רודס, הוא אדם עסוק. יממה לפני ששוחח עמנו בטלפון, הוא הודיעה על מינויה של מרגרט ברנן, כתבת הבית הלבן, לתפקיד מגישת ”מול פני האומה“ (Face The Nation), תוכנית הדגל הפוליטית של רשת הברודקאסט, שמשודרת מדי יום ראשון בבוקר מאז שנת 1954 ברציפות, והיא אחד המותגים הפוליטיים היציבים ביותר בעולם.

ברנן נכנסה לנעליו של ג׳ון דיקרסון, שעבר לניו יורק להגשת תכניות החדשות של הבוקר ברשת. השנה היא 2018 וחילופי כוח האדם הללו הם עדיין בעלי משמעות עצומה לרשת CBS, לציבור הצופים ול-Chattering classss, אותה קבוצה של בעלי כוח בכלי התקשורת, בפוליטיקה וברשתות החברתיות, שמקשקשים ומפטפטים על כל מעבר כזה. ”פייס דה ניישן“ היא אבן יסוד בפוליטיקה ובתרבות האמריקאית וב-64 שנות קיומה הגישו אותה עשרה מגישים שונים, ביניהם בוב שייפר האגדי.

ההחלטה להעביר מגיש גבר מוביל ומוכר לתוכנית הבוקר של הרשת, מלמדת על המשקל הרב שמקנים כיום להפיכתן של תכניות הבוקר לכוח פוליטי-חדשותי עולה. וברנן, כוכבת עולה בפני עצמה, אינה האישה הראשונה בתפקיד מגישת ”פייס דה ניישן“. קדמה לה לזלי סטאל, הכתבת המפורסמת של תוכנית התחקירים ”60 דקות“.

״התקשרתי ללזלי לפני שהודעתי על המינוי של מרגרט. היו לנו כמה מועמדים חזקים אחרי שהחלטנו להעביר את דיקרסון לניו יורק, כדי שהוא יהיה מגיש תוכנית הבוקר. לזלי הייתה המגישה האישה הראשונה של ”פייס דה ניישן“, מ-1983 עד ל- 1991. והדבר היפה בהודעה שלנו על מרגרט, זה שלזלי כה שמחה. היא הייתה הראשונה, אבל עכשיו כבר היא לא האישה היחידה שהגישה את התוכנית הזו. לזלי שמחה מאוד על המינוי“.

פייס דה ניישן משודרת מדי יום א׳ בבוקר בשעה 10:30 (שעון החוף המזרחי). עד כמה זו עדיין תוכנית משפיעה? האם לא כולם עברו מזמן משם להשפעה בטוויטר?
״כפי שאת זוכרת, כמי שהייתה כתבת בוושינגטון, זו אחת מן התוכניות של יום א׳ ויש להן השפעה מדהימה. גם כיום, עם כל המעבר לתכנים בדיגיטל ועם כל הניוז-סייקל המשוגע, התוכניות של יום א׳ בבוקר הן חשובות מאוד. הן מייצרות את האג׳נדה להמשך השבוע. מדובר בקביעת אג‘נדה. התוכנית היא הזירה שבה נקבעים דברים, שבה נמסר מידע חשוב. ויש גם את ההיסטוריה של התוכנית, היא קיימת עבור הציבור האמריקאי ברצף מאז שנות ה-50. יש מעט מאוד דברים בתקשורת שהם כל כך יציבים״.

היו מועמדים נוספים מלבד ברנן? תזכורת: דיקרסון הועבר לניו יורק, אחרי שצ׳רלי רוז נחתך מהגשת תוכנית הבוקר של הרשת עקב טענות של מספר רב של נשים שהוא הטריד אותן מינית. זה היה חלק מקמפיין MeToo#
״היו לנו מספר מועמדים מאוד חזקים. בדקנו אותם. שקלנו כמה מועמדים מחוץ לרשת ומועמדים מתוך CBS. מרגרט כבר הגישה  מספר פעמים כממלאת מקום ועשתה זאת  מדהים. ההגשה שלה בלטה מעל לאחרים.  בנוסף, היא כתבת שמכסה את ממשל טראמפ  ויש לה מנעד רחב של ידע ורקע. היא הייתה כתבת חוץ, יש לה פרספקטיבה גלובלית, הניסיון החדשותי הזה עושה את ההבדל״.

מה היחס בין המעמד של תוכנית פוליטית לבין הפעילות כיום של כתבים ושל חדשות מתפרצות בטוויטר ובדיגיטל?
״דיקרסון היה ממש טוב בשילוב בין הפלטפורמות וזו אחת הסיבות שקידמנו אותו לניו יורק. לפעילות הדיגיטלית יש אורך חיים מתמשך של שבעה ימים. מי שמגיש את ’פייס דה ניישן‘, נמצא במערך דיווחים כל השבוע, ולכן הוא מקדם את התוכנית כל השבוע ולא  רק לקראת יום א׳. אלא גם מבצע חדשות מתפרצות בטוויטר כאשר הדברים מתרחשים״.

איך הרגשת כאשר היית צריך לפטר מנחה ותיק ודמות עיתונאית בכירה כצ׳רלי רוז?
״אנחנו רוצים להיות המנהלים הכי טובים ומקום העבודה הטוב מסוגו כאשר זה מגיע להתנהלות בתחום הזה. אנחנו מוסד ותיק, שנמצא בזירה החדשותית המון שנים. ובאמת, בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינוי חברתי והאתגר בניהול הוא לזהות ולהבין את השינוי החברתי. כאשר הציגו בפני את הנסיבות של הדברים, ניסיתי לפעול מהר והנושא עוד לא הסתיים. אני באמצע הדרך להפוך את CBS למקום שבו כולם עובדים בצורה טובה יותר״.

האם היית אתה האיש שצריך היה לקחת את רוז לשיחה ולהודיע לו שהוא עף?
״כן, זה חלק מן העבודה שלי, אבל אני לא יכול להיכנס לפרטים. אני שוכר ומשבץ אנשים, כפי שעשיתי השבוע עם ברנן, ולפעמים יש גם שיחות קשות״.

כולם סקרנים לדעת על האופן בו הסתיימה קריירה מפוארת של מגיש מפורסם, אבל מה עם הנשים שנפגעו ממנו? במצב דברים כפי שנוצר עם רוז, האם אתה כמנהל מתקשר גם אליהן לשוחח עימן ולהסביר מה עומד לקרות?
״דבר ראשון, אני לא יכול לדבר על שיחות אחרות כיוון שיש כאן עניין של פרטיות של האנשים. ודבר שני, הנושא היה מורכב מאוד כי חלק מן ההתנהגויות שלו לא התרחשו במערכת של CBS, אלא במקומות אחרים. אני צריך לדאוג שפרקטיקות ההתנהלות ברשת CBS יהיו של סביבת עבודה טובה. אין לנו תמיד שליטה ופיקוח על דברים שמתרחשים במקומות אחרים״.

אולי אחת מן הסיבות שרשת CBS וגם כלי תקשורת אחרים בענף מותקפים בשנה האחרונה במסגרת קמפיין MeToo# נובב עת מכך שאין מספיק נשים בעמדות ניהול  בכל המקומות האלה. שיפור מעמד המנהלות בדרגי ביניים ובדרגים בכירים, יכול  להביא לשיפור משמעותי באווירה בחדרי חדשות, נכון?
״בהחלט. אני ברשת CBS מאז שנת 2011 ובתפקידי הנוכחי מאז שנת 2015 וההנהלה הבכירה שלנו הפכה להיות 50:50, נשים וגברים. אני חושב שזה ממש חשוב. ניסינו גם להביא יותר מגוון אתני/מיעוטים לתוך הניהול. כלומר השינוי הוא לא רק עניין של מגדר, אלא גיוון של מיעוטים, כך שלפחות שליש מן ההנהלה הם מקבוצות אתניות מגוונות (הכוונה לאפרו-אמריקאים, היספניים, הודים, אסיאתיים - ט״ש). אבל זה עמוק יותר מאשר רק הנהלה. כאשר המנהלים נכנסים לחדרי המערכת ומסתכלים סביב על העיתונאים, המפיקים, העובדים, הם צריכים לדעת שיש להם אנשים עם ניסיון מגוון מכל מיני מקומות. לשמחתי יש לנו רקורד מוכח בנושא״.

מה גישתך לתוכניות הבוקר? האם מעבר לחדשות ”הארד-קור“ ולא לתכנים רכים הוא משהו שאתם הובלתם
"האסטרטגיה שלנו מזה זמן רב היא חדשות רציניות יותר בבוקר. זה לא משנה לנו הדמוגרפיה של הצופים או הצופות. מבחינתנו הקהל של הנשים שצופות בזה הוא מאוד מגוון ומתעניינות גם הן בחדשות, בין אם זה חדשות חוץ או פנים אמריקאיות. הסיבה שאנחנו הולכים על הקו הזה, היא כי כלי התקשורת האחרים בתוכניות הבוקר מגישים תכנים יותר רכים משלנו ויש מקום לתוכנית חדשות חזקה בשעות הבוקר. החבר׳ה ב-NBC, ב‘טודיי שואו‘, יפתחו בקבוק שרדונה בשעה השנייה של השידור שלהם וישתו ביחד על הסט. אצלנו זה לא יקרה, זה לא משהו שאנחנו עושים. במקום כוס שרדונה אנחנו נביא את הסיפור הבינלאומי“.

מדוע לא הלכתם לכיוון של התכנים הרכים בבוקר?
״זה פשוט לא משהו שאנחנו טובים בו. העיתונאים שלנו חזקים בחדשות, בכיסוי אירועים בשטח. אצלנו יעמוד עיתונאי ברוסיה וידווח מן הכיכר האדומה או ממקום אחר. האם זה משתלם לנו מבחינת רייטינג? לא יודע אם זה %100 פוטנציאל. אבל לנו יש קהל שרוצה חדשות רציניות, ככל שאנחנו יכולים להגיש לו אותן. ומי שמחפש משהו קליל יותר, יש לו הרבה אופציות אחרות. אני חייב להדגיש שאני לא רואה ברייטינג ובמידע שיש לי הבדל בין הצפייה של נשים וגברים בבקרים. אנשים מכל המגדרים מתעניינים בחדשות רציניות״.

איך העבודה שלכם כיום מול הבית הלבן? אלה הם זמנים קשים ומורכבים, עם האשמות חריפות נגד התקשורת כל הזמן.
״אני אגיד לך מה אני שומע מן האנשים שלנו שעובדים בכיסוי ממשל טראמפ. יש שם בממשל קטע של דיבורים ויש קטע של עשייה. לכאורה, זה לא קל לעבוד מול הבית הלבן, אבל באופן פרקטי כמות ההדלפות והתקשור הבלתי ישיר עם העיתונאים הפך את התקופה להכי טובה עבור העיתונות. אנשים בבית הלבן שכל הזמן מתלוננים על התקשורת הם המקורות הכי טובים שלנו. בניגוד למה שנדמה מבחוץ, זו לא תקופה רעה בכלל עבור עיתונאים, כל הזמן מעניין, כל הזמן אקשן ובגלל אופי הבית הלבן הזה - יש המון הדלפות״.

ובכל זאת, ההתקפות על העיתונות מדרדרות את השיח. האווירה עכורה, נראה שערכים דמוקרטיים בסיסיים נדפקים. כל דבר שלא מוצא חן בעיני מושא סיקור מוכתר כ״פייק ניוז״.
״מבחינת התפיסה של הציבור זה אולי נכון. גם צריך לזכור שאנשים הם ביקורתיים כלפי התקשורת כאשר הם לא אוהבים את הסיפורים עצמם. זה מפעיל עלינו לחץ גדול להביא לציבור סיפורים מדויקים והוגנים. אין מה לעשות עם כך שאנשים לא אוהבים את החדשות עצמן ואז הם מוציאים את הכעסים על השליחים. מבחינת דאגה לערכים הדמוקרטיים שלנו כארה״ב, יש לנו חוקה שמגינה על חופש הביטוי ואת זה אי אפשר לקחת מאיתנו, גם כשאנחנו לא פופולריים״.

אז אתה חושב שזו דווקא עת שמחזקת את העיתונות?
״קיימים נתונים מחקריים, שמראים שהיום הציבור כבר פחות סומך על מה שנעשה ברשתות החברתיות וחוזר לסמוך על העיתונות המסורתית. רמת האמון במה שנכתב ונאמר או משודר ביוטיוב ירדה מאוד. אנשים מבינים שיש המון זבל ברשתות. קטעי וידאו שהם פשוט זיוף ופגיעה ממשית במעמד של חברות הטכנולוגיה מבחינת אמון הציבור. זו ההזדמנות שלנו להוכיח את עצמנו. נתונים מן הסוג הזה התפרסמו לאחרונה במחקר של Barometer Trusst Edelman ומשם עולה שאנשים פחות ופחות סומכים על מה שנעשה ברשתות, הם לא בטוחים שהם צופים בדברים אמיתיים כאשר הם רואים וידיאו או מידע ביוטיוב או בפייסבוק. לדוגמה, בירי בבית הספר בפלורידה לפני כמה שבועות שודרו קטעי וידיאו שקריים ביוטיוב, והופצו בחלק מן המקומות תיאוריות קשר מסוכנות״.

פייק ניוז (צילום: ShutterStock)
"הציבור כבר פחות סומך על מה שנעשה ברשתות החברתיות". פייק ניוז | צילום: ShutterStock

אוקיי, אבל הנשיא טראמפ מפנה אצבע מאשימה לכלי התקשורת המרכזיים והרציניים כאשר הוא מכתיר אותם כ״פייק ניוז״. איך עושים הבחנה בין הרפש ברשתות לבין הטענות שלו?
״אני מאמין שדברים נפתרים בקצב שלהם. אנחנו מציגים את הטיעון שלנו ולעיתים את ההוכחות ואנשים לומדים להעריך את הדיוק וההוגנות. לעיתים לוקח לנו יותר זמן לוודא מידע לפני שאנחנו משדרים, אבל בסופו של דבר משדרים אייטמים שהם עובדתיים, שיש להם ערך גבוה יותר״.

האם CBS עשתה טעות שלא הפכה לרשת של הכבלים ונותרה רק בברודקאסט?
״זו היתה החלטה שהתקבלה לפני 20 שנה. אז הייתה חשיבות עצומה לכניסה לכבלים, אך זמן רב חלף והנהלות קודמות, הרבה זמן לפני שהגעתי, קיבלו את ההחלטות. היום אנחנו נמצאים במצב שזה כבר חכם לדלג על הנושא של הכבלים ולהגיע לציבור ישירות באמצעות סטרימינג. הרשתות על הכבלים מודאגות היום מאוד מן הצניחה בשיעורי צפייה בקרב צעירים. לעומת זאת, בסטרימינג יש עלייה של צרכנים צעירים. אנחנו משדרים כיום באמצעות רשת שנקראת CBSN, שדרכה התכנים שלנו מועברים היישר לדיגיטל״.

איך אתם מרוויחים כסף מ-CBSN?
״הקהל שם צומח בקצב מהיר מאוד ומדובר בקהל צעיר במיוחד. זה מאוד מעניין את המפרסמים המסחריים. הם משיגים דרכנו קהל יעד איכותי מאוד. במשך הזמן אנחנו עובדים על הקהלים הללו ועל חיבור לפלטפורמה, ואנחנו נמשיך עם הזמן ונגבה בסופו של דבר גם כסף ממנויים, כפי שצרכני ערוצי תקשורת בכבלים משלמים כיום. אם את זוכרת, הערוצים שעלו בהתחלה בכבלים בשנות ה-90, התחילו בשיווק חינם ואף שילמו למפיצים כדי לחדור לשוק. אני מנסה להוביל את המהלכים בצורה דומה״.

״השירות נתמך כיום על ידי פרסום ומודעות ואנחנו עובדים על בניית קהל וקהילות. אפשר כיום לצפות בתוכניות לייב, כאשר נמצאים בחוף המערבי או לצפות בתכנים ספציפיים, כמו הוועידה של השמרנים (CPAC). הקהלים שמשתמשים בזה צעירים יותר, הגיל הממוצע הוא 38. השירות הזה רווחי כבר כיום״

כמה אנשים צופים בזה?
״בשירות של CBSN לייב השתמשו למעלה מ-280 מיליון איש במהלך שנת 2017. זו עלייה של %17 לעומת השנה שקדמה לה. השירות הושק רק בשנת 2014 וב-2016 היה שימוש נרחב בשל העובדה שזו הייתה שנת בחירות. מספר הכניסות (יוניקים) לאתר cbssnewss.com עלה ב-20% בשנת 2017 לעומת 2016.  הקהל של שירות CBSN הוא צעיר בהרבה (38) מן הגיל הממוצע של הצופים. כ-80% מן המשתמשים ב-CBSN הם בין הגילאים 49-18“.

לדוגמא, כאשר יש עימותים פוליטיים, אנשים משתמשים בשירות הזה?
״דווקא בקטע הפוליטי הזה אנחנו עוד לא שם. אנשים עדיין יושבים מול הטלוויזיה כדי לצפות בעימות לקראת בחירות. אבל אנחנו מנסים לשער מתי יהיה הרגע של המעבר, שבו אנשים יצפו יותר באונליין ובסטרימינג מאשר יישבו מול המסך. הרגע הזה יגיע ואנחנו רוצים להיות שם כאשר זה קורה״.

 כנס intv יערך בירושלים, בתאריכים 12-13 במרץ. לרכישת כרטיסים >>