הבוקר נפתח בירושלים כנס החדשנות בטלוויזיה, INTV, בפעם החמישי. הכנס, אותו עורכת קשת בהיכל ימק"א, הביא גם השנה לישראל בכירים מתעשיות הטלוויזיה והמדיה העולמיות, ביניהם יו"ר ומנכ"ל קבוצת FOX גרי ניומן, נשיא ומנכ"ל שואוטיים דיוויד נווינס, נשיא CBS News דיוויד רודס, נשיא הפרוגרמינג של HBO קייסי בלוייס, מנהלי הדרמה של HBO פרנצ'סקה אורסי ודיוויד לוין, מפיקי הסדרה עטורת השבחים "The Crown" סוזן מאקי ואנדי הארי ורבים נוספים.


הכנס נפתח בשיחת אחד על אחד בין מנכ"ל קשת אבי ניר ונשיא שואוטיים דיוויד נווינס. השניים דנו במגוון רחב של נושאים, שנעו בין הצד העסקי של ניהול תאגיד שידור ענק כמו שואוטיים,= ועד לעבודה היומיומית מול יוצרי הסדרות והשחקנים החדשים בשוק. חלק נרחב מהדיון נגע בסכומי הכסף העצומים שמשקיעה נטפליקס בגיוס טאלנטים ענקיים דוגמת ריאן מרפי ושונדה ריימס, והאסטרטגיה של שואוטיים להתמודדות מולה. ניר פתח את השיחה בין השניים כששאל את נווינס האם הוא חש ששואוטיים נמצאת תחת מצור, על כך הוא ענה: "אנחנו רואים כמויות אדירות של תכניות של חברות שאינן מנסות עדיין ליצור רווח, הן מעלות 600 תכניות לאוויר תוך שנתיים. קורים כל כך הרבה דברים שהיוצרים מתחילים לחשוש מלהיות פשוט (רק) התכנית ה-600. אנחנו צריכים לגרום לתכניות שלנו לבלוט". עוד הוא הוסיף: "הנוסחה הפשוטה להצלחה מול מבול התכנים שמגיעים מעולם הסטרימינג היא לבחור בחירות נכונות, להמר על הדברים הנכונים, ליצור סביבה יצירתית שהיא תומכת ומעורבת - אנחנו ידועים כחברה שמעורבת בתכנים ותומכת ביוצרים שלה".

שואוטיים אחראית לכמה מהסדרות הכי מדוברות על המסך בהם "הומלנד", "SMILF", "מילארדים", וגם החידוש ל"טווין פיקס" של דיוויד לינץ', ששודרה ברשת לאחרונה לצלילי באז נרחב אך לא הצליחה להפוך ליקירת המבקרים כמו הסדרה המקורית. על העבודה עם דיוויד לינץ' אמר נווינס: "מבחינה עסקית טהורה, זה הוסיף צופים חדשים. ואז יש הישג פחות מוחשי אבל מעין הילה מותגית כזו, כי אין עוד אדם כמו דיוויד לינץ', התכנית קסומה וזה היה כבוד גדול להוציא אותה אל העולם. זה היה מאד שונה מתכניות אחרות. זה משך צופים חדשים, שונים מאלה שאוהבים את 'הומלנד' ו'ריי דונובן'... זה העיקרון של טלוויזיה במיטבה". 

אבי ניר ודיוויד ניבנס ב-INTV (צילום: עודד קרני, יחסי ציבור)
"אנחנו צריכים לגרום לתכניות שלנו לבלוט". ניר ונבינס | צילום: עודד קרני, יחסי ציבור

בהמשך נווינס התייחס באופן ישיר אל ה"אויב" הגדול מעבר לחומה - נטפליקס: "המצב העסקי שלנו מעולם לא היה עוצמתי יותר. בשנה שעברה חווינו את הצמיחה הגדולה ביותר אי פעם. הדינמיקה שהחלה נטפליקס, עם הסטרימינג ופתיחת הערוץ הישיר לצופים, מיטיבה גם איתנו. העסקים האלה מכפילים את עצמם, ולכן זו תקופה טובה. יש כמות אדירה של תוכן אבל הרעב קיים, וכל עוד יש דרישה ורעב, כולנו יכולים לשגשג". נווינס העלה מספר תהיות לגבי ההתנהלות הכלכלית של נטפליקס שמציפה את השוק במאות שעות של תכניות חדשות עד שקשה לעקוב אחריהן, כשהסביר כי הטקטיקה של שואוטיים שונה. "לעשות בחירות טובות", אמר, "להמר נכון. ליצור סביבה קראייטיבית בה אנשים מרגישים שהם מוציאים מעצמם את הטוב ביותר. הסגנון שלנו הרבה יותר 'בוטיקי', התכניות שלנו נוצרות בעבודת יד על ידי היוצרים".

ניר שאל את נווינס את השאלה שכל מנכ"ל טלוויזיה היה חולם לדעת את התשובה עליה - מה סוד ההצלחה של תכניות שואוטיים ומה משותף להן: "אני מנסה ליצור תכניות שהן מבדרות, לא יומרניות ומנסות להיות רלוונטיות לעולם". בהמשך הוסיף כי "הטריק הוא לשמור על חיוניות יצירתית של התכניות. 'הומלנד' משתנה מאוד משנה לשנה, 'הרומן' משתנה בצורה קיצונית, 'מיליארדים' משתנה איכשהו, 'שיימלס' ו'ריי דונובן' שומרים על מבנה מסוים. בעולם בו אנחנו חיים היום, קל להצטרף וקל לרדת, ואנחנו לומדים איך לאזן את התכניות ולהשיק אותן לאורך השנה". 

אז למה אפשר לצפות בהמשך השנה אצל שואוטיים? נווינס הביא איתו טיזר קטן לחלק מהסדרות שצפויות לעלות ברשת בהמשך, בהן "Escape at Danemora", בבימויו ובכיכובו של בן סטילר, "פטריק מלרוז" בכיכובו של בנדיקט קמברבאץ' ("שרלוק") וסרט תיעודי על היחסים המורכבים של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם "הניו יורק טיימס", שלדעתו הולך "לעשות הרבה רעש".

"הגיע הזמן שהתעשייה תבין שהמובייל הוא המסך הראשון לדור החדש"

פאנל נוסף נערך עם מנכ"ל התוכן של סנאפצ'ט, שון מילס, בהנחיית גיא פינס. אתם אמנם מכירים אותה רק כאפליקציה ששאבה את הילדים שלכם להלביש על פניהם פילטרים של חתול וג'ירפה, אבל מתברר שהם כבר עברו מזמן לשלב הבא באבולוציה שלהם - בו הם שואפים להתחרות בתוכן של ענקיות כמו נטפליקס, ובקרוב גם פייסבוק. גיא פינס התחיל דווקא בדיבור על היריבה המרה - אינסטגרם. "סנאפצ'ט שינתה את האופן בו העולם מתקשר, ואז הגיעה אינסטגרם והעתיקה הכל". פינס ומילס שוחחו על היריבות שמציעה סנאפצ'ט ליצרניות התוכן המסורתיות כמו שואוטיים, נטפליקס ו-HBO, ובתשובה לכך אמר מילס: "הפילוסופיה שמניעה אותנו היא שמובייל הוא מדיה שונה לגמרי. זה לא סתם עוד מסך עליו מפיצים תוכן. הצורה בה אתה צופה במובייל היא שונה, אפילו באופן שמחזיקים את הטלפון, עם האצבע מעל למסך. יש דברים רבים שמתחרים על תשומת הלב שלך. למדנו המון על האופן בו אנשים מספרים סיפורים, איך נראה מבנה הסיפור, והמסקנות האלה אפשרו לנו ליצור שותפויות עם יוצרי תוכן אחרים - לכן אנו לא יריבים, אנחנו שותפים עם אולפנים ויוצרי טלוויזיה".


פינס המשיך לעקוץ את מילס וטען: "אתה עשוי להיות אחראי ישיר לכך שדור שלם יהיה עם הפרעת קשב ולא יוכל לצפות במשהו שאורכו למעלה משלושים שניות". מילס, שבעצמו גדל על טלוויזיה מסורתית, לא התבלבל והשיב: "אנחנו אוהבים טלוויזיה, אף אחד לא יפסיק לצפות בה, ממשיכים לייצר סיפורים טובים ועשירים גם במובייל. זה מסך ראשון לדור החדש". אז מה טומן העתיד לסנאפצ'ט (שכרגע מסתפקת בשם התמציתי "סנאפ")? "יש לנו מודלים עסקיים שונים: בדרך כלל שותפים מממנים את התוכן ואנחנו היינו מפיצים, וכיום אנחנו מממנים תוכן. אבל בדרך שונה: לא מדובר בתחרות על מוצר שעומד למכרז. אנחנו רוצים לחבור ליוצרים עם קול ייחודי שרוצים לפצח את המדיום הספציפי הזה. חברנו ל-NBC ורצינו למצוא יוצרים עם נקודת מבט שונה שמבינים שכאן חוקי המשחק הם אחרים. יש לנו 187 מיליון משתמשים מדי יום שמשתמשים במשך 40 דק ביום, יש לנו רעב עצום לתוכן". 

את החדשות הגדולות שלו שמר מילס לסוף הדיון כאשר חשף כי סנאפ הזמינה את סדרת ה"פשע האמיתי" הראשונה שלה שכנראה תיקרא בפשטות "True Crime". הסדרה תורכב מפרקים בני 4 דקות שיבחנו פשעים שונים שכוללים מקרי רצח והעלמויות. מילס הסכים להציג גם טיזר קטנטן - מה שהולם מאוד את מנהל התוכן של "סנאפ" - לסדרה, ממנו ניתן לראות כי היא נוצרה בסטנדרטים טלוויזיונים לחלוטין.

"תנועת METOO פתחה את השיח לנושאי שוויון אמיתיים כגון שכר ותעסוקה"

אחד הפאנלים האקטואליים ביותר ביום הראשון של הכנס נקרא "Women Wonder What’s Next for Them" והנחתה אותו מנהלת חברת ההפקות אורלי אדלסון, בהשתתפותן של היוצרת והבמאית סיגל אבין ("זה מטריד"), המפיקה בפועל של הדרמה עטורת השבחים "הכתר" סוזן מאקי, שותפה ב-,Hansen Jacobson et al ג'ין ניומן ונשיאת קבוצת הטלוויזיה של חברת הבידור Lionsgate סנדרה שטרן. בין שאר הדברים שנידונו בפאנל, עלתה הסטטיסטיקה לפיה 94 אחוזים מהנשים בהוליווד טוענות שעברו הטרדה מינית. כחלק מהמעבר המהיר לפוסט-#מיטו, הנשים בפאנל העלו את התהייה האם נשים מרחיקות לכת בהתייחסותן להטרדות מיניות - תהייה שנענתה בקונצנזוס כי "לא".

אבין, מי שיצרה לצד סדרות כמו "טלנובלה בע"מ" ו"מיכאלה" גם את סדרת הסרטונים הויראלית "זה מטריד", אמרה בפאנל כי "הטרדה מינית היא רק סימפטום של אי השוויון בין גברים לנשים, סימפטום למאבקי הכוח. מדובר במישהו בעל כוח שמשתמש בכוח הזה על מישהו עם פחות כוח. חלק מהסיבה שהכל התפוצץ עכשיו זו המדיה החברתית, והעובדה שסוף סוף נשים יכולות לשמוע את הסיפורים האלה. היום זו הפעם הראשונה בה אנחנו באמת מאמינות שאנחנו שוות, ונלחמות כדי לקבל יחס שוויוני, הילדים שלנו יזכו לראות את הפירות".

דיון נוסף נגע למדיניות העסקת נשים בתפקידי מפתח בתעשייה. מאקי, שבעצמה מחזיקה בתפקיד כזה, שיתפה בתפיסת עולמה: "מנקודת מבט של מפיקה, יש לנו מדיניות של 50 אחוז נשים ו-50 אחוז גברים כמפיקים ויוצרים וכו'. אז לפעמים יש לנו תסכול כי חסרות לנו יוצרות, במאיות וכדומה. אני כל הזמן מנסה לחפש (עוד כאלה). באופן אופטימי, הכמות העצומה של התכניות שאנחנו יוצרים כעת משמעותה שהמאזן ישתנה לטובה". בשלב השאלות מהקהל פנתה אחת האורחות באולם אל הנשים בפאנל והביעה צער על כך שאין בפאנל אף גבר מהתעשייה כדי שיתייחס לנושאים החשובים שעולים בו.


טיזר ראשון לסדרה המבוססת על הספר "החברה הגאונה"

דווקא הפאנל בעל השם האפרפר "עתידן של הקופרדוקציות הבינלאומיות" הצליח לספק הצצה לאחת הסדרות המסקרנות של השנה, אבל נגיע לזה בעוד רגע. את הפאנל הנחה רן תלם, שמשמש כיום כבכיר ב-MediaPro הספרדית (ושימש בעבר כסמנכ"ל התוכן של קשת), והשתתפו בו מנכ"לית RAI Fiction אלאונורה אנדראטה, סמנכ"לית בכירה ב-AMC כריסטין ג'ונס ומנהל הקופרודוקציות של חברת Twelve Town כריסטיאן וויקנדר. אנדראטה סיפרה על הדרך שלה לעבוד מול ענקיות התוכן האמריקאיות: "אנחנו עובדים בשוק הגלובלי, לא רק באירופאי. צריך להתמודד עם כל התכנים שמגיעים, ובאותו היום הם מושקים במדינת המוצא שלהם. התחרות (היום) קשה מאי פעם. העניין שמגלה התעשייה האמריקאית באירופה הולך וגדל, מה שמאפשר לנו ליצור שיתופי פעולה שלא יכלנו לחשוב עליהם בעבר".


אחד משיתופי הפעולה אליהם התכוונה הוא הפקת הגרסה הטלוויזיונית ל"החברה הגאונה", החלק הראשון מסדרת הספרים המצליחה של אלזה פרנטה, "הרומנים הנפוליטניים". RAI מפיקה את הסדרה יחד עם HBO, שם החליטו לשמור על האותנטיות ולצלם את הסדרה כולה בשפה האיטלקית, כאשר צילומיה נערכו השנה בנאפולי בבימוי של סבריו קוסטנזו. מהטריילר לסדרה, אותו אסור עדיין לחשוף, נראה כי הרגש והדרמה מספריה של פרנטה מיתרגם למלודרמה תקופתית מרשימה ועשירה במוזיקה דרמטית וצילומי נוף. הסדרה עתידה לעלות בהמשך השנה ב-HBO. אנדראטה נשמעה נרגשת מהמעמד בעצמה: "זה הפרויקט החשוב ביותר שלנו כרגע, פרויקט שהוא אחד לקריירה. הוא יוצא דופן כיוון שיש את הספר שהוא (כמובן) להיט ענק ברחבי העולם, ובמדינות אירופיות מסוימות הוא יצא רק לאחרונה וכבר הפך לרמת רב מכר. הסיפור הוא אמנם דיוקן של איטליה, אבל הוא גם סיפור אוניברסלי על חברות בין נשים שמתפתחת לאורך חמישים שנה".

כמובן שאי אפשר לדלג על זווית ישראלית, לה דאג תלם כאשר הפנה לנוכחים את השאלה "מה אתם מחפשים כיום אצל שותפים פוטנציאליים מישראל?". אנדראטה החמיאה ליצירתיות של הישראלים: "מה שתמיד מרשים אותי בהפקות שלכם הוא היכולת של הקריאייטיב ליצור מסרים גבוהים: סוגיות אתיות, או דמויות מורכבות ובלתי צפויות. הייתי שמחה לראות את הפורמטים שלכם, כי זה נחמד לעבד פורמטים, אבל הכי אשמח שיוצרים מישראל ימצאו סיפור אוניברסלי ויבואו לאיטליה. יש הטבות מס וישנם מפיקים עצמאיים מצוינים. אתם מוזמנים!". כל מי שמסתובב עם תסריט בתיק ומחפש שיגלו אותו - זה הזמן.