חברים, דקה דומייה. הפייבוריט שלי לפרק הזה הוא מתמודד שאפילו לא עבר את האודישן הראשון: יצחק, בן 19, חרדי לשעבר, ומי שלא מסכים שיבדוק דופק כי אולי במקרה אין לו לב. יצחק בחר לבצע את "אמא יקרה" של דודו אהרון ולהקדיש אותו לאמא שלו - איתה הוא לא בקשר. יותר משהוא שר יפה או מדויק, הכוח של יצחק הוא ללא ספק ההתכוונות והרגישות שבשירה שלו. אבל רגע, בוא נשמע מה לאביב יש לומר: "שירה בכיינית על גבי שיר בכייני, משתפך מדי". מישהו שכח את כדור הכורכומין שלו הבוקר. 

זו לא הפעם הראשונה שאביב מתנגח עם השד העדתי, כך שמזל שיש את מירי (היא אתנה, אלת האינטיליגנציה הרגשית) שמצליחה להחליק בטבעיות לשיח הזהויות הזה בלי להגרר לפטרונות. לטענתה, חוסר הקבלה של אביב את הביצוע נעוץ בפער תרבותי, ובחוסר הבנה שלו את גבולות הקיטש והרגשנות המזרחיים. למרות שהיא כל כך צודקת, אביב מתעקש שמדובר בטקסט לא אינטיליגנטי - ויצחק לא עובר. 

ועכשיו מהתחלה: פרק האודישנים האלף ושתיים נפתח אתמול עם דוד הצרפתי, שחי על קו, איך לא, פריז- נתניה. דוד בן ה-21 (כאילו שיש צרפתים בשם אחר) בחר לשיר באודישן את "שתשרף האהבה" של איתי לוי - ללא ספק אחד משלושת להיטי המזרחית הכי ראויים לשנת 2018, יחד עם "שני משוגעים" של עומר אדם ו"לומדת ללכת" של נסרין.

מכירים את האוספים האלה שתמיד משמיעים בבתי קפה, של קאברים בוסה נובה ללהיטים? אז כזה. דוד, שבאמת שר מצוין, פשוט התעקש גם כאן וגם במבחן הקהל, בו שר את "פאפא אוטה" של סטרומה, לעקור החוצה מהביצועים שלו כל זיק של נשמה, כאילו מישהו העביר פילטר פופ לייט על כל השירים בביצועו. אבל ההופעה שלו, הקלילות, והצ'ארם עזרו להיפסטר החמוד עם הגיטרה לעבור אל השלב הבא. 

דוד אבבו – "Papaoutai" (צילום: מתוך "אביב או אייל", שידורי קשת)
דוד אבבו מנתניה (צרפת השניה) | צילום: מתוך "אביב או אייל", שידורי קשת

ואז נכנסה האקסית המקצועית של אביב, הזמרת בטי פבלו, שמוכרת לכם מלהיט תחילת המילניום "פרפרים". איך הייתי רוצה להיות זבוב על הנק-מייק של אייל גולן במפגש המוזר הזה: "אני יכול לספר להם למה התרחקנו?" שאל אביב ופצח מיד בסיפור המלא בלי להחסיר פרט עוד לפני שבטי הספיקה להגיד "שלום שמי הוא ב..". מסתבר שמי שהתחילה בתור זמרת הצללים של אביב רצתה לפרוש כנפיים כסוליסטית, ומפה לשם רגשות נפגעו, מספרים נמחקו, ועכשיו 17 שנים אחרי - היא עושה את הצעד האמיץ ומראה את הפנים שלה באודישן.

בטי נתנה גרסה מעניינת וחכמה לשיר הבלתי "עוד לא אהבתי די", ועברה לשלב הקהל בעזרתם של אייל ומירי. לא שהייתה לה ברירה, בטי בחרה להמשיך עם אייל, ולבצע את הגרסה הספרדית ל"מצטער" שלו. עם כמה שאני אוהבת את השיר - בספרדית הוא פשוט נשמע כמו שיר קבלת פנים בחתונות, עם קבבנים על מקלות קינמון וכל השאבנג, אז למה לא בעברית? 

הבאה בתור הפציעה טלי, אובר-אצ'יברית בת 16 עם יציבה זקופה של אחת שחינכו עם סרגל. כבר בשלב תעודת הזהות נחשפנו לעובדה שטלי המתוקה כבר הספיקה לטמון ידה גם ב"דה וויס" רוסיה וגם באירוויזיון לילדים, ועכשיו היא כאן. יותר מעניין מהביצוע שלה ל- “O's and X's” היה הריקוד הנהדר של הוריה התומכים מאחורי הקלעים, ומזה אפשר להסיק שהיא לא עברה פה אחד. טלי שרה כאילו היא רוצה להצטיין בשירה, וזה מקום קצת משעמם יותר להיות בו כזמר. או כמו שמירי, אהובת המערכת, אמרה ודייקה: "טכנית את פנומנלית, ועכשיו לכי ותרוויחי כלים אחרים שקשורים לאישיות שלך. תהיי בת 16". תנו למירי כבר תוכנית לבד, כמה אפשר להתחנן.

האם יש קלישאה שאביב, כשמאלני, לא נופל בה? התשובה היא "לא, סופי", וההוכחה לכך היא ג'וליאנה, צעירה ערביה בת 26 מנצרת. ג'וליאנה היא זמרת מזרחית עם חיבה לצלצולים (סלסולים, כמובן), שמעולם לא שמעה על אביב גפן (או על אינדי רוק באופן כללי), עובדה שגרמה לו להכחשה, כעס, דיכאון וכל מה שקורה שם בחמשת שלבי האבל. "אני כל חיי בעד שלום ואת רוצה לבחור במי שמצביע ליכוד?" שואל אביב, ומחנה השלום מוסר בתגובה: מביך לנו. ג'ולי צילצולי בוחרת באופן טבעי באייל, ומבצעת את "עלא באלי" של הזמרת המצריה שירין. השירה של ג'וליאנה קסומה בדרכה המסורתית, אבל כנראה שזה קצת סרט-מצרי-של-שישי מדי כדי להעביר אותה את מבחן הקהל. 

אחרון לפרק זה הוא עודד, אב לשישה ואבא של שבת, שהביא כתגבורת עוד ירא שמיים - אהוד אריאל, בנו של מאיר אריאל. עודד בחר לשיר שיר מקורי בשם "נלחם", עם טקסט נהדר שגולל את הסיפור שלו כחוזר בתשובה ומילואימניק קרבי: "כבר 15 שנים משרת את הצינור/שתובע אותי לדין כי ברח לי איזה צרור". רגע מה? איזה צרור אדוני? איך אף אחד לא שואל אותו על הצרור?! מה אני אגיד, תמיד הבאזר מפריע בשיא המתח.

עודד בחר להמשיך עם אביב ולשיר את "נשל הנחש" של מאיר אריאל במבחן הקהל. מירי ואביב התרפקו על כסאותיהם בזמן הביצוע, ושרו איתו ביחד ממקום מושבם כאילו הם בליל אהבה בצמח. האקט הקטן הזה של השופטים מוכיח שאכן מדובר בזמר מדשאות. עודד הוא אולי יוצר ומוזיקאי מקורי, אבל בתוכנית שהיא קודם כל תחרות שירה ופרפורמנס - הוא כנראה לא יגיע רחוק.