ערק בצינור

גיא לרר והצנרת שלו עושים בדרך כלל עבודה מצוינת במסגרת הפורמט, לפיו הם תכנית תחקירים קלילה וכיפית, כזאת שיורדת בגרון גם בשעת לילה מאוחרת. הם חשפו עוולות חברתיות (סדרת הכתבות החשובה ״השליחים״ על מרגלי חברת הביטוח), העלו מודעות למצבן של אוכלוסיות מקופחות (מטופלי הקאנביס הרפואי) וגם סתם הרימו לנו עם סרטון של קיפוד מנמנם. לצערנו - בתופעת דודו פארוק הם פספסו ובענק. הכל התחיל כאשר בשבוע שעבר כשעלתה הכתבה על דודו פארוק, הזמר והדמות הבדיונית, בה התלווה צוות התכנית אליו ואל הסקוואד שלו במשך שלושה חודשים. הם התכוונו להציג את ממדי ההערצה אל פארוק בקרב בני נוער, ילדי בית ספר, נהגי מוניות ומי לא. מדובר בכתבה מפוספסת שלא הרגישה כמו תחקיר של חודשים - אלא כמו עבודה של ימים בודדים, שלא חידשה כלום לגבי התופעה ודמותו המסתורית של הראפר. כלומר, אנשים שלא שמעו את השם דודו פארוק ונחשפו אליו לראשונה בתכנית, וודאי הופתעו מהפרחח הצעיר שכובש את הנוער וצקצקו נמרצות. כל השאר? פיהקו בנימוס.

אולי מישהו במערכת התכנית חש לא בנוח עם אותה כתבה, או שאולי נזכרו שם לקרוא את עשרות הכתבות והאייטמים על פארוק (שציינו את היותו דמות פארודית שנעה בין מחווה לסצנת הטראפ האמריקאית ובין עקיצה-הערצה למוזיקה המזרחית ה״כבדה״), כי השבוע קיבלנו כתבה נוספת על פארוק מבית הצנרת. יותר נכון – אייטמון, כזה שחושף את האיש שמאחורי הדמות, צעיר בן 21 כחול עיניים בשם אורי קומאי. בהצנרת ציינו שוב ושוב כמה רחוק המרחק של קומאי מפארוק - אם דודו הוא מרוקאי מהצ׳כונה, קומאי הוא בן טובים (מה טובים - לאבא שלו יש חברה בשווי מיליארד דולר) מצפון תל אביב, תלמיד מצטיין שאפילו היה "צהוב" ושירת כתותחן. עד כה, עיתונאים רבים שכתבו עליו ידעו שדודו הוא למעשה אורי קומאי, אבל להרגשתי הייתה באי-החשיפה מן ההסכמה שזה לא העניין. פארוק הוא לא ״השרוף״, מי שמעוניין לראות מעבר למסכה מבין שמדובר בדמות, ומי שמעדיף לחשוב שהוא מקשיב לפרח שכונות חובב ערק - שיהיה לו בכיף.

אם גיא לרר וצוות התכנית רצו "לפצות" את צופיהם על הכתבה הדי מביכה מהשבוע שעבר, היה אפשר לראיין את האנשים שפארוק מציין כהשראה (תמיר גל, אבי ביטר, ראובן המלאך וכל מיני שמות שהוא שמע מחבר׳ה בצבא) מגיבים לידיעה שהכוכב הכי גדול בז׳אנר הוא ילדון בן 21 עם עו"ש נפוח, או לבדוק באיזו מידה (אם בכלל) פארוק נתפס כדמות פוגענית. הדיון סביב תופעת פארוק/קומאי לגיטימי לגמרי. לדעתי, מקרה דומה בארצות הברית – בו בחור לבן ועשיר מתחזה לראפר שחור מהשכונות - לא היה מתקבל בעין יפה. הבעיה היא ש"החשיפה" של הצנרת לא הרגישה כמו עבודה עיתונאית. לא נורא, בדרך כלל אתם טיל, הפעם פארוק שם עליכם ערק.

 הראשון לאכזב

רק בשבוע שעבר כתבנו ב-tvbee על הטריילר הראשון ל-The First - דרמת המד"ב החדשה והמסקרנת שמפגישה בין השחקן זוכה האוסקר, שון פן, לבין בו ווילמון - יוצר בית הקלפים, ותגיע החודש לרשת הולו. השילוב בין השמות המפוצצים, והטיזר הקצר שנראה כמו הכלאה בין ארמגדון והסדרה הנותרים, יצר אצל רבים ציפיות גבוהות. הרי אם שחקן ברמתו של פן בוחר לחרוג מהרגלו, ולראשונה אי פעם לגלם תפקיד ראשי בטלוויזיה -חייבת להיות לכך סיבה ממש טובה. שבוע עבר, והביקורות הראשונות של המבקרים מעבר לים זרמו לרשת, ואם לנסח את זה בעדינות - התלהבות לא נרשמה שם. מצד אחד, כל המבקרים הסכימו שמדובר בעוד תצוגת משחק מצוינת של פן ושל נטשה מקלוהן, שמככבת גם היא בסדרה. הם התפעלו מהצילום הקולנועי בסדרה וציינו שפס הקול מהפנט. מצד שני, יותר מדי מבקרים ציינו ש-The First פשוט לא מעניינת. דניאל ד׳אדריו מהמגזין "וריאייטי" כינה אותה "צפויה", בעוד באתר "טיוי ליין" הסתפקו בכינוי "מתסכלת", וגם המבקרים שאהבו אותה הסכימו שהיא סדרה איטית ולא מתגמלת. אם אתם מחכים לה בכיליון עיניים וקצת הרסנו לכם, חשוב לזכור שמבקרים רואים מספר מוגבל של פרקים לפני עליית הסדרה, כך שיכול להיות שהיא פשוט מהסדרות האלה שהופכות לטובות בהמשך (אבל כנראה שהיא לא).

 

לא סופר ולא מן

הנרי קאוויל הבריטי, או "סופרמן", כמו שקוראים לו מעריצי עולם הקומיקס של DC, הוא אחד השחקנים היפים בעולם. רובנו התוודענו לקאוויל כשלוהק לתפקיד סופרמן באיש הפלדה של זאק סניידר מ-2013 ונכנס ברגע למגפיים האדומים של כריסטופר ריב המיתולוגי. הכל נפלא ומהמם עד שצפינו בסרט והבנו שיכולות המשחק של קאוויל... פחות מדהימות מכוחות העל של סופרמן. נניח בצד את ההעלבות האישיות, משהו בקריירה הקולנועית של הנרי קאוויל פשוט מקרטע. מעריציו יגידו שאת התפקיד הטוב ביותר שלו הוא בכלל עשה כשגילם את הדוכס צ׳ארלס ברנדון בדרמה התקופתית שושלת טיודור, אבל גם מאז חלף כבר כמעט עשור, עשור בו הוא קיבל את ההזדמנות הגדולה ביותר ששחקן יכול לקבל כדי להפוך לכוכב-על, וזה לשחק את סופרמן (רק תראו מה גל גדות עושה בימים אלה). ובכל זאת, מלבד דמותו של סופרמן, קאוויל רחוק מלהשאיר חותם כלשהו בספר דברי הימים של הקולנוע. אז מה יהיה הצעד הבא שלו? השבוע התבשרנו שקאוויל יעבור לטלוויזיה, בתפקיד הראשי בדרמת בפנטזיה בחדשה של נטפליקס - The Witcher, שתעלה ב-2019. מדובר בעיבוד לספר פנטזיה פולני שהפך למשחק מחשב סופר מצליח. קאוויל יגלם את ג׳רלט מריביה - לוחם ביחידת העילית לציד מפלצות שחי בעולם בו טרולים, שדים ומפלצות הם לא אגדה. על פניו, נשמע שמדובר ביורשת פוטנציאלית למשחקי הכס שאולי יהפוך את השחקן לסופר סטאר טלוויוזיוני, אך בפועל - המשחק ה"עצי" שלו, בצירוף עלילה דלילה למדי גורמים לנו לחשוב שאולי לא כדאי לנו להמתין בנשימה עצורה. נסכים שכולנו היינו רוצים להיראות כמו קאוויל, וגם זה משהו.

הנרי קאוויל כסופרמן