mako
פרסומת

13 סיבות שבגללן "איי באטרפליי" נועדה לכישלון

איך "ווארט" הפכה את החיסרון ליתרון? למה התקשורת עשתה עוול לריאיון עם בר קופרשטיין? ומה עומד מאחורי הצורך של רוברטו בתשומת לב? רועי אבן רואה את כל מה שיש בטלוויזיה כדי שאתם לא תצטרכו, ושולח אתכם לסוף השבוע עם כמה המלצות

רועי אבן
פורסם: | עודכן:
"איי באטרפליי"
מי זאת סזה? "איי באטרפליי" | צילום: ירדן בקר, באדיבות HOT; עיצוב: סטודיו Keshet Digital
הקישור הועתק
  1. קפיצה דתית

    בהינתן ההון האנושי, משתתפי ריאליטי השידוכים החרדי "ווארט" (רשת 13) לא מוצגים לפי המקצוע שלהם אלא לפי הזרם שאליו הם משתייכים. ובעונה החדשה של התוכנית - שמוגדרת בפרומואים "עונת החתונות", בחירה קצת מוזרה בהתחשב בכך שגם הקודמת הייתה אמורה להיות כזו ופשוט בקושי הצליחה - מתגלה טייטל חדש: "חרדי מודרני". תמיד מוזר לראות את המונח הזה, כי כל חרדי שחי כיום הוא בהכרח מודרני ואולי עדיף להכיר במציאות, אבל פה הוא נחוץ. מלהקי "ווארט" ביצעו סטייה ברורה במהלך העבודה על העונה הזאת, והפעם הקאסט צעיר בהרבה וכולל מילואימניק, די-ג'יי וגרושה בת 23.

    בשעה שעוד מוקדם מאוד לדעת אם יש עתיד לשידוכים של מועצת "ווארט" - הפעם בלי האיש שמואשם בהטרדת עשרות נשים - די קל לדעת מי מסמלת טוב מכולם את הגרסה המעודכנת שלה: אסתר קנוחן, עוד "חרדית מודרנית", מדריכת קרב מגע עם סיפור חרם ולוק של אן בי שמגיעה מוכנה להגשה למסכי הריאליטי. היא כמעט משודכת לסטייליסט ומשפיען טיפוח גברי, שזה לכל הפחות מעניין, כחלק מההחלטה של "ווארט" להציג יותר מונטאז'י חדר כושר בתעודות הזהות מאשר ב"חתונמי". ובהינתן החיסרון המובנה שלה, העובדה שחרדים אופייניים מזה בהכרח לא יגיעו אליה, זו דרך לא רעה לעשות ממנו יתרון. אם לא יהיה פה גשר חברתי אמיתי, אז לפחות שתהיה לכמה מהמשתתפים מקפצה להפקות ריאליטי אחרות.


    מה לראות?

    את "מר סקורסזה" (אפל), צפיית חובה לכל אדם שאוהב קולנוע וטלוויזיה - או פשוט אוהב את עצמו מספיק בשביל להעביר חמש שעות מול אחד האנשים הכי מוכשרים וחכמים שהיו כאן. הסדרה עם ועל מרטין סקורסזה הולכת לרוחב הפילמוגרפיה אבל גם לעומקה של כל החלטה קולנועית קטנה, ויש אפילו כמה תופינים: המאפיונר סאלי גאגא, קטעי הארכיון עם האמא והמבטא האוסטרלי ההזוי של מרגו רובי. לביקורת המלאה.

  2. הגביר והגיבור

    בעסקת החטופים הראשונה, זו של סוף נובמבר 2023, ראשוני השבים שהתראיינו בהרחבה למגזיני הטלוויזיה עשו זאת תוך חודש פחות או יותר. הם היו בשבי עשרות ימים, פרק זמן שלצורך השלמת הטיעון תתווסף לו באופן חד פעמי המילה "בלבד". אבל בין החטופים החיים האחרונים שחזרו החודש, אחרי למעלה משנתיים שלמות שם, יש כבר מי שהספיקו להיחשף תוך שבועיים - נתון בלתי נתפס בתוך ים של נתונים בלתי נתפסים אחרים. עוד נתון בלתי נתפס: העובדה שהריאיון עם בר קופרשטיין ל"זמן אמת" (כאן 11) צומצם לכדי משפט אחד על איתמר בן גביר.
    המצב הזה הוא בטח לא באחריותו של קופרשטיין, לא של המראיין ואפילו לא של התאגיד שבחר לפרסם דווקא את הכותרת הזאת לקידום השידור - כי בכל זאת, מדובר בכותרת. חטוף שהשנייה יצא מהמנהרות מספר איך ספג התעללות פיזית איומה, כשלטענת המפלצות שהחזיקו בו זה בגלל אמירה של שר בכיר במדינה שממנה נחטף. איך סיכם ברוך מרזל(!) בציוץ שצריך לשפשף מולו את העיניים: "אין ספק שאתה נרקומן של לייקים וכותרת, אבל בשביל זה להפקיר חיי אדם?". גם קופרשטיין מבין את זה, אפילו אמו רמזה השבוע בזהירות שאולי אפשר להחמיר בתנאי אסירים בלי לרוץ לספר לחבר'ה בתקשורת. זה מחריד, מקומם ובלתי נסלח, אבל זה בקושי פסיק בסיפור טראומה וגבורה גדול כל כך. אותה תקשורת שאליה בן גביר רץ היא זו שעושה עוול וממשיכה להתעסק רק בו באמצעות חטוף משוחרר, אדם אמיץ וחזק עם עוצמה שהכל מתגמד מולה. שבועיים בלבד בחוץ, וקופרשטיין כבר מצליח להפריד בין עיקר וטפל ולהשיב לשאלות על הפגנות המוניות ומחירי עסקאות במורכבות והענייניות שנדרשות מהן. חבל שהרבה עיתונאים, או פשוט כל הישראלים, לא עשויים מהחומרים האלה.

    פריים אחד למזכרת

    חמש המילים היפות בשפה העברית: "יש פרסומת חדשה של הטורטלים". מקום שני: "אתה רואה שאני קורא טאבלט".


  3. ביי באטרפליי

    אחת לכמה שנים, בין עוד תעלול יחצני של נועה קירל לעוד שלב בסכסוך עם מאיה בוסקילה, קם האמרגן רוברטו בן-שושן ומחליט שמה שחסר לישראל זו להקת בנות חדשה. בחסותו, צירוף המילים "להקת הבנות הבאה של ישראל" ליווה כתבות מבית אתר זה ביותר מהזדמנות אחת. הפעם מדובר ב"איי באטרפליי" (הוט), להקה שהיא גם דוקו-ריאליטי ולהפך, ובה מיקה ולטמן, ליאן בירן, נויה שרם ואמיליה בן עטר משודכות בחדר ישיבות שבו מפיקים מוזיקליים חולקים שולחן עם תזונאי ומעצב שיער. כמוצר טלוויזיוני, "איי באטרפליי" היא כמובן עלבון לריאליטי - הרושם ממנה הוא שכל הז'אנר הזה עד כדי כך שטחי וריק מתוכן. אבל כמוצר תרבותי ב-360 מעלות, קשה שלא להתבונן בה ולהתרשם שהיא נועדה להיכשל. הנה 13 סיבות למה.

    1. כי השם שלה מחריד. "קמתי פשוט משינה", משחזר רוברטו את הרגע שבו חשב עליו, וזה ניכר. 2. כי הוא כבר יודע איך להפוך אותו לעוד יותר מכוער: "כשנצליח בעולם", הוא מסביר, זה ייקרא "יזראלי באטרפליי". 3. כי אם הסדרה נפתחת עם רוברטו מודיע ש"עכשיו זה הזמן הכי מתאים להקים להקת בנות", אחרי שבעשור האחרון כבר הקים במו ידיו את "טריגר", "פורמולה", "BFF", "חמסה" המחודשת ואת "SZNS" ה"בינלאומית" (כולם שמות אמיתיים), זה אומר דרשני. 4. כי זו אפילו לא להקת הפופ הישראלית הראשונה שמוקמת בדוקו-ריאליטי מלווה מאז 7 באוקטובר, לפני שנה היה את "As1One" והיא מסתפקת ב-30 אלף עוקבים באינסטגרם ו-330 אלף בטיקטוק גם בעת כתיבת שורות אלה. 5. כי הסדרה היא לא באמת על בנות הלהקה אלא על רוברטו, והצורך האייל גולני שלו בתשומת לב. 6. כי לחלקן יש אפילו פחות זמן מסך מלאמהות הפוּשריות שלהן.

    7. כי אם אחת מהן היא אחיינית של קרן ברטוב, ואחת אחרת היא בת של מלהקת שעבדה בעבר עם רוברטו, ושלוש מתוכן היו ב"הכוכב הבא", אבל רק אחת מהשלוש האלה הגיעה מעבר לאודישן הראשון - אפשר לכל הפחות להבין את החששות בגזרת הכישרון. 8. כי הדרך להצלחה אצל קהל צעיר - בין אם כלהקה או כסדרה - לא עוברת דרך חדר ישיבות עם בני 30 ומעלה. 9. כי באותו עניין, אם יש נוסחה אחת בטוחה לטיקטוק היא ששום להיט לא מתפוצץ רק בגלל שסוללת מגלומנים החליטה שהוא יעבוד לה. 10. כי כשאחד מאנשי המקצוע אומר לרוברטו שמישהי היא "סזה הישראלית" ניכר שאין לו מושג מי זאת סזה. 11. כי אותו רוברטו מודיע ש"בלהקה הזאת יהיה משהו ייחודי, אחרי שנה של עבודה בלהקה כל אחת יכולה להוציא סינגלים אישיים שלה וכל הלהקה תתמוך בה", כאילו העבודה, הסינגלים והתמיכה האלה הם עובדה מוגמרת. 12. כי כשמישהי בסערת רגשות אומרת "מבחינתי שתתפוצץ הסדרה", בעודה ממשיכה להצטלם לסדרה, זה לרוב אומר שהיא עצמה מתפוצצת בשביל הסדרה. 13. כי הביטלס החלו לצלם את הדוקו המיתולוגי עליהם בזמן העבודה על האלבום התריסר, לא לפני שהלהקה בכלל קמה.

    בשבוע הבא

    חמש שנים אחרי ש"חזרות" נולדה, נועה קולר יוצרת ומככבת בדרמה הקומית "מקום שמח" (כאן 11, 2.11); שש שנים אחרי ש"מטומטמת" הסתיימה, בת חן סבג יוצרת ומככבת בקומדיית האימה "הורסת" (הוט, 4.11); קים קרדשיאן היא שחקנית מן המניין בדרמה המשפטית "הכל הוגן" שיצר ראיין מרפי (דיסני+, כנ"ל); עונה שנייה לריאליטי האנדרייטד "אתגר הדיונון" שנוצר בהשראת הלהיט הקוריאני (נטפליקס, כנ"ל); יוצר "שובר שורות" ו"סמוך על סול" חוזר עם הסדרה הסופר-מדוברת "פלוריבוס" (אפל, 7.11); וסיפורו של מרגל האטום הישראלי מובא בסדרה התיעודית "ואנונו" (כאן 11, כנ"ל).

    צילום אסתר קנוחן: מתוך "ווארט", רשת 13 / צילום בר קופרשטיין: מתוך "זמן אמת", כאן 11 / צילום אסי כהן: מתוך הקמפיין של מאוחדת