במשך קרוב למאה שנים, מסך הקולנוע היה פסגת השאיפות של שחקנים מתחילים. לא היה בכלל ויכוח לגבי זה, ועובדה היא שאף אחד לא השתמש במונח "כוכב טלוויזיה" כדי לתאר אדם עם צ'ארם היסטרי, אלא "כוכב קולנוע". אפילו הדרמות האיכותיות של HBO בשנות התשעים לא הצליחו לגנוב את הכתר מהקולנוע, המלך הבלתי מעורער של עולם התרבות.

ואז הגיעה בלש אמיתי, שגייסה שני שמות גדולים במיוחד והעבירה אותם מהמסך הגדול לקטן - וודי הרלסון ומת׳יו מקונוהי. אם לפניהם המעבר מקולנוע לטלוויזיה נראה כמו רגרסיה בקריירה, הליהוק הזה הביא איתו באזז מרענן, וגם סחף אחריו אינספור שחקנים, שחקניות, תסריטאים ובמאיות, שהבינו שהטלוויזיה היא ה-מקום להיות בו. היום, כשיש כל כך הרבה פלטפורמות טלוויזיוניות ואינפלציה של פרויקטים - אין ספק שאנחנו מבינים שזה השתלם.

בלש אמיתי

אז מה שהתחיל בהרלסון ומקונוהי - הפך למאסות של שחקנים, ובעיקר שחקניות, שגילמו דמויות שהתעלו על הדמויות הקולנועיות שלהם, מוינונה ריידר בדברים מוזרים ועד ג'ניפר לופז בגוונים של כחול שעולה בסלקום טיוי. הנה כמה מוצלחות במיוחד: 

אמה סטון, מטורף

הנה ה-הוכחה שטלוויזיה היא כבר לא המקום אליו הולכות שחקניות קולנוע כשהן מזדקנות או הופכות לא רלוונטיות. אמה סטון נמצאת בשיא ההצלחה שלה, אחת השחקניות הנחשקות והפופולריות בהוליווד, וגם אחת היקרות. השנה היא התאחדה עם ג׳ונה היל, ששיחק איתה בסופרבאד (חרמן על הזמן, בתרגום הכי יפה אבר), ויחד הם כיכבו בסדרה המוטרפת של נטפליקס. הסדרה זכתה לביקורות מעורבות, אבל על דבר אחד אין ויכוח - סטון מרהיבה שם.

ג׳ניפר לופז, גוונים של כחול

לא הרבה זוכרים זאת, אבל הפריצה הגדולה של לופז הייתה כשחקנית קולנוע, לא ככוכבת פופ. למעשה, כשהיא עשתה את המעבר למוזיקה היו רבים שהרימו גבות וניבאו לה כישלון בתחום, אבל ג׳יי לו הצליחה בענק והבהירה לעולם שפשוט אין דבר שהיא לא מצטיינת בו. עם כל הפרויקטים שלה, קשה להבין איך היא פינתה גם זמן לסדרת טלוויזיה, אבל בגוונים של כחול היא נכנסת למדים של הארלי, שוטרת קשוחה ואם חד הורית מברוקלין, שעומדת בפני סדרה של החלטות הרות גורל שמאתגרות את המוסר שלה.

וינונה ריידר, דברים מוזרים

מי שהייתה אחת מכוכבות הקולנוע הגדולות בעולם בשנות התשעים, כמעט איבדה את כל התהילה שלה אחרי אותה תקרית גניבה מביכה. מכוכבת מהממת היא הפכה לפאנץ׳ ליין, והייתה תקופה שנדמה היה שקאמבק הוא כמעט בלתי אפשרי. אבל ריידר תפסה לעצמה את הג׳וב האולטימטיבי לכוכבת שחזרה למסך. הדמות שלה אולי מעצבנת, אבל אי אפשר להפסיד כשאת מככבת באחת הסדרות האהובות והמדוברות של השנים האחרונות.

ג׳סיקה ביל, החוטאת

זהו אחד המקרים המעניינים ביותר של מעבר מקולנוע לטלוויזיה. ביל התחילה בטלוויזיה, כמובן, בסדרה השמרנית הרקיע השביעי. כשהיא עשתה את המעבר לקולנוע, זה לא בדיוק עבד לה. כלומר, היא השתתפה בלא מעט סרטים, אבל רובן היו קומדיות סוג ב׳ ותפקידים שלא ממש איפשרו לה להפגין יכולות משחק. היא אמנם קיבלה תפקיד מצחיק מאוד בתור עצמה בבוג׳ק הורסמן, אבל בשביל להרוויח תפקיד רציני היא הייתה צריכה להעניק אותו לעצמה. החוטאת המצמררת הביאה לה סוף סוף את הכבוד הראוי לה, כשחקנית וגם כמפיקה בפועל.

קריסטן דאנסט, פארגו

בקריירה הארוכה שלה, דאנסט זכתה להמון תפקידים מפנקים בקולנוע. היא הייתה ערפדית קטנה בראיון עם ערפד ונעצה את השיניים בתפקידים הנהדרים שנתנה לה סופיה קופולה. למרות שהיא תמיד עסוקה - וגם אהובה במיוחד בעולם האופנה - אפשר לומר שהכוכב שלה החל מעט לדעוך בעיניי הקהל הרחב, עד שהגיעה העונה השנייה של פארגו. העונה הזו זכתה ליותר עניין ושבחים מזו שבאה לפניה (או אחריה), והדמות המטורללת של דאנסט ממש גנבה את ההצגה, ולא בגלל המלתחה המוצלחת שלה.

קירסטן דאנסט ב

כל העונות של פארגו וגוונים של כחול זמינות לצפייה בסלקום tv