תמיד כשמתחיל משהו חדש, אוהבים להספיד את הישן. אחרי המצאת הווידאו הביתי הראשון, חשבו שאנשים יפסיקו ללכת לבתי הקולנוע (לא במקרה הלהיט שפתח את השידור הראשון ב-MTV היה "Video Killed the Radio Star"). עכשיו כשהדיבור של כולם הוא על ביטקוין, צצות הנבואות שחוזות את סוף עידן הבנקים, וכך, עם ההתקדמות של הטכנולוגיה, צריכת התוכן והבידור שלנו משתנה כל הזמן.

אבל תראו איזו תוכנית מובילה בימים אלה את שיא הרייטינג מאז פיצול ערוץ 2 - "חתונה ממבט ראשון". פורמט דני מבריק, יחסית חדש, שהפך ללהיט ריאליטי בכל העולם ומשודר כיום בשידורי קשת ערוץ 12. רק לפני שבוע הושק בהצלחה בערוץ פוקס האמריקאי פורמט ישראלי מקורי חדש מבית "ארמוזה פורמטס" - תחרות שירה בשם "The Four" שהחליפה את "אמריקן איידול" המיתולוגית. כשיש סיפור טוב וחדש, העסק עובד.

נכון, עולם הפורמטים במגרש המשחקים של גופי השידור בטלוויזיה הוא צפוף מאוד, והיום הרבה יותר מאתגר להמציא את הדבר הגדול הבא. אבל עדיין כולם מחפשים את המסי הטלוויזיוני הבא, וברור שעוד ימצאו. כי סיפורים טובים לא נגמרים אף פעם, החוכמה היא לדעת איך לספר אותם.

ישתעשעו הגיימרים לפנינו

מבלי להספיד את הישן, כדאי להתמקד בחדש: רשת האינטרנט הופכת לאט לאט למגרש המשחקים החדש והמסעיר גם של עולם הפורמטים הלא מתוסרטים. היכולות של האינטרנט מאפשרות ליצור עולם תוכן עם שפה חדשה ורמת מעורבות של הצופים שלא היו קודם לכן. ייחודם של הפורמטים ברשת הוא הקשר הבלתי אמצעי עם הקהל בבית, היכולת לשתף, לתייג ולהגיב תוך כדי צפייה. המנהלים בגופי השידור כבר מבינים שבמקום להילחם באינטרנט - עדיף להם להצטרף אליו.

רשת RTÉ באירלנד הייתה החלוצה ששידרה פרק שלם של "רוקדים עם כוכבים" בפייסבוק לייב, כשעתיים לפני השידור בפריים טיים. ממשק מעניין נוסף בין שתי המדיות הוליד לאחרונה סדרת ריאליטי חדשה ברשת מעולם תחרות הבישול שנקראת "Chopped After Hours". הסדרה היא בעצם סדרת ההמשך של התכנית הטלוויזיונית "Chopped", בה מוצגת תחרות רק בין השופטים, שהופכים למתחרים בעצמם ומנסים לעמוד במשימות שהם הטילו על המתמודדים בגירסה הטלוויזיונית שקדמה לשידור. התכנית משודרת בחינם באתר של ערוץ האוכל בארה"ב.

רשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב ופלטפורמות נוספות מהניו-מדיה רעבות להיכנס עכשיו למגרש של עולם התוכן בכל מחיר, ואף מוכנות להשקיע מיליארדים כדי לנגוס מנתח שוק הפרסום של גופי השידור בטלוויזיה. אם עד היום ראינו סדרות רשת מצליחות שהפכו ללהיטים כמו "Broad City" ו-"Burning love", לאט לאט רואים מגמה ברורה של עשרות סדרות מהז'אנר הלא מתוסרט שמופקות ומשודרות ברחבי הרשת.

כך למשל, "HQ Trivia" הוא שעשועון ידע חדש שהפך ללהיט ברשת וסוחף בימים אלו מיליוני משתמשים ברחבי העולם. בשעשועון, שהושק ע"י היוצרים של רשת הווידאו החברתית Vine ומשודר לייב מדי יום, מתחרים אנשים מהבית בסלולר על פרס כספי של כ-1000 דולר. במונחים של הפקת טלוויזיה השעשועון נראה כמו הפקה מתקופת האבן - מנחה קומיקאי עומד לבדו באולפן של מסך ירוק, ללא קהל, ללא תפאורה, ופשוט שואל את השאלות ישירות מול המצלמה. לפעמים הגאונות היא בפשטות.

עוד שעשועון מצליח ברשת הוא "Legend of gaming", שבו יוטיוברים גיימרים יושבים באולפן ומשחקים משחקי מחשב ומתחרים ביניהם על התואר הגיימר הטוב ביותר. גם "MatPat’s Game Lab" הוא שעשועון אתגרי שמשודר ב- Youtube Red (גירסת הפרימיום של יוטיוב בתשלום) ובו גיימרים מבצעים במציאות את מה שהדמויות האהובות עליהם מבצעות במשחקי הווידאו. שעשועון נוסף מבית יוטיוב נקרא "Escape the Night" והוא שעשועון חדר בריחה שבו המשתתפים "נקלעים" לתקופה היסטורית, וצריכים לפענח חידות כדי לחזור בחזרה להווה.

אפילו פייסבוק, בשיתוף עם חברת E&R, הפיקה שעשועון ריאליטי חדש ומופרע של מתיחות שמשודר ב- Vimeo ונקרא "Bae or Bail". בשעשועון זוגות מתמודדים עם הפחד הכי גדול שלהם, והמבחן הגדול שלהם הוא האם בן הזוג יתמודד עם האמבוש בגבורה או יברח? באחד הפרקים תוכלו למשל לראות מישהי שמותחת את בעלה בטקס הלוויה ובוחנת כיצד הוא יגיב כשיתקרב אל הגופה החיה ששוכבת בארון הקבורה. כל פרק בסדרה, או ליתר דיוק כל Webisode, הוא בערך כ-5 דקות שבו רואים כמה זוגות שעומדים באותו המבחן.

ג'סיקה אלבה, ביל מוריי וגווינת' כבר כאן

גם סדרות מז'אנר הריאליטי והדוקו ריאליטי הגיעו לשידור ברשת, והן מאופיינות בעיקר בדלות הפקה לעומת התוכניות המושקעות שמשודרות בטלוויזיה. בדרך כלל מדובר בתוצרים מהירים, קצרים ועצמאיים, שמצליחים על אף המגבלות התקציביות למשוך לא פחות צופים מהסדרות המושקעות שמשודרות בטלוויזיה.

אחד הפורמטים החלוציים בז'אנר הדוקו ריאליטי שמשודר בהצלחה מסחררת בטוויטר וביוטיוב הוא "Summer Break". הסדרה מתעדת את חייהם של בני נוער אמריקאים שזה עתה סיימו תיכון ועומדים לעזוב לקולג'. כמעט כל פרק בסדרה עומד על כמיליון ציפיות, והעונה החמישית בדרך. "Second Chance" היא סדרת רשת דוקו ריאליטי מעולם הדייטינג, שבה בכל פרק מנסים להחזיר לזוגיות שני אקסים ולעבוד על מה ש"לא עבד" לפני כן. זוהי הפקה שמשותפת לסנאפצ'ט ו- A&E, ומשודרת באפליקציית סנאפצ'ט.

בין סדרות הרשת מז'אנר הדוקו ריאליטי ניתן לראות גם סדרות שאותן מובילות דמויות מפורסמות, כמו בסדרה של פייסבוק "Bill Murray and Brian Doyle - Murray’s Extra Innings", שבה השחקן ביל מוריי ואחיו יוצאים למסע חוצה ארה"ב כדי לפגוש קבוצות בייסבול מהליגה הזוטרה במטרה לשדרג אותן.

מעולם הניסויים החברתיים משודר כעת ברשת פורמט מסקרן מאוד שנקרא "Mind Field", שבו בכל פרק המנחה או המתנדבים שאיתו בוחנים טענה מחקרית חדשה על עצמם, ומשתתפים בניסוי פסיכולוגי מפתיע כמו למשל "האם אפשר להתאהב במשחק מחשב?". הסדרה משודרת ב-Youtube Red ולפרק הראשון ששודר יש כבר מעל ל-12 מיליון ציפיות.

בגזרת סדרות הריאליטי שמשודרות ברשת מעניין מאוד לראות את הכניסה הראשונה של הענקית אפל לתחום הפקת התוכן הלא מתוסרט. הסדרה הראשונה שאפל הפיקה בשיתוף עם מפיק הטלוויזיה הוותיק בן סילברמן נקראת "Planet of the Apps", שעוסקת בתחרות בין מפתחי אפליקציות על מימון של משקיעים מפורסמים ומשודרת אך ורק למנויי השירות Apple Music.

היתרונות ביצירה ובהפקה של פורמטים לרשת ברורים: יוצרים עצמאיים יכולים להפיק סדרות עם רעיונות מופרכים שספק אם היו עוברים את המסננת המוקפדת של מנהלי התוכן בגופי השידור בטלוויזיה; התיווך בין התקציבים של המפרסמים לבין הטאלנטים היוצרים והמפיקים ברשת נעשה פשוט יותר; אי הרגולציה באינטרנט מאפשרת כמעט לכל תוכן להיות משודר; כל אחד מהבית יכול להפוך לברודקאסטר עצמאי שמשדר למיליוני צופים ברחבי העולם באפס עלות עם שליטה מוחלטת בתוכן המשודר.

בעתיד הלא רחוק, גם שוק הפורמטים ברשת יוצף. בים של ריבוי הפקות חדשות עוד נראה הרבה ניסיונות שיכשלו, ולצדם נזכה גם לראות פורמטים חדשים של יוצרים מבריקים ונועזים שיובילו לפריצות דרך וימציאו ז'אנרים חדשים שטרם הכרנו. המבחן הגדול להצלחה של פורמט באינטרנט יהיה מבחן ההפצה, שייעשה על ידי השיתוף של הצופים בעצמם.

רוצים גם אתם ללמוד איך ליצור פורמט מצליח? הירשמו לקורס הפורמטים של Make

tvbee בפייסבוק