אם אתם צופים אדוקים ב"מטומטמת" (זמינה לצפייה ב-HOT), בוודאי שמתם לב לעובדה שבת חן סבג ממש לא מנסה להסתיר את חיבתה הרבה ל"שובר שורות" ואת ההשראה שהיא שואבת ממנה. שירי אזוגי, בת דמותה של סבג, מרפררת בעצמה לסדרה לא פעם במהלך "מטומטמת", לרוב כסוג של מדריך לאיך נכנסים לעולם הסחר בסמים. היא אפילו ישנה בחולצה שעליה מודפסים המון פרצופים קטנים ומאויירים של וולטר ווייט, ובאחת הסצנות היא, נתנאלה ולירז מנסים לשחזר מהלך של וולטר מפרק הסיום של "שובר שורות", שכולל איום באמצעות לייזרים שאמורים להתחזות לרובים. זה נגמר במכות.

זו רק דוגמה אחת קטנה לניואנסים שהופכים את "מטומטמת" לכל כך נהדרת. סבג היא כותבת מצוינת ויודעת לספר סיפור סוחף ואפקטיבי אבל לעשות לו התאמה לקהל הישראלי. במקום סתם להעתיק מ"שובר שורות", היא מעדיפה איזכורים ישירים וברורים שגורמים לדמויות להרגיש הרבה יותר אמיתיות. שירי ולירז, הם בדיוק כמונו. ואם הם כמונו, אנחנו עוד יותר מודאגים כשהם נכנסים לעולם האפל של הסמים הקשים. הרימו את היד אם גם לכם המבט של עמוס "טוני" שירן גורם להשתין במכנסיים.

מטומטמת 2
בת-חן סבג. לקחה הרבה השראה | צילום: באדיבות HOT, יחסי ציבור

הסמים - ב"מטומטמת" וגם ב"שובר שורות" - הם לא המנוע האמיתי של העלילה, הם רק כלי שמקדם שני סיפורים על מסעות אישיים. אבל שירי אזוגי היא לא וולטר ווייט - היא חיה במציאות אחרת, ולא רק כי היא גרה בישראל. "מטומטמת" כולה היא סדרה שמעוגנת במציאות ומנסה להזכיר לדמויות שלה כל הזמן שפה זה לא הוליווד ואף תסריטאי לא יבוא להציל אותם עם דאוס אקס מכינה מלאכותי. מי שיבוא הם החיים האמיתיים, יביאו להם כאפה בפנים ויזכירו להם שאת החרא שהם יצרו, רק הם יכולים לנקות. ובכל זאת, ישנם קווים משותפים בין "מטומטמת" לאמה הרוחנית. שתיהן סדרות שעוסקות באפקט הממכר של כסף ושל כוח, בעיקר כשאלה נוחתים בידיים של מי שהסתדר שנים בלעדיהם. הן גם סדרות על שמראות איך דאגה למשפחה, לחברים או לבני זוג היא השקר הכי יעיל שאנחנו יכולים לספר לעצמנו כשאנחנו נותנים לכסף ולכוח לסחרר אותנו.

מטומטמת 2
דאגה לחברים או לבני זוג כתירוץ לשכרות מהכוח והכסף | צילום: באדיבות HOT, יחסי ציבור

המניעים של שירי ושל וולטר דומים, אבל גם קצת שונים. שניהם נכנסים לעולם הסמים הקשים עם מחשבה שהביזנס החדש יניע משהו בחיים שלהם - אצל וולטר מדובר בשגרה המשמימה ואצל שירי את התחושה שאין לה כיוון בחיים. אין לה עבודה, אין לה כסף, היא לא עושה כלום עם עצמה. אבל אצל שניהם, המוטיבציה הזאת נקברת תחת הטיעון שהם רק עושים את זה מאהבה. וולטר רוצה לשלם את החשבונות הרפואיים שלו וגם להשאיר מאחוריו כסף עבור המשפחה שלו. שירי רוצה לשחרר את נמרוד מהכלא. ההבדל העיקרי פה הוא המגדרי - אצל וולטר מדובר באגו גברי שמניע אותו להיות זה שדואג למשפחתו בעצמו, לא משנה מה הוא צריך לעשות בשביל זה. במקרה של שירי, היא נשרכת אחרי גבר שלא באמת אוהב אותה ורוצה להוכיח לו כמה היא שווה, חזקה ויכולה לדאוג לו. זה רק הופך את עסקי הסמים לאטרקטיביים יותר עבורה - זו הפעם הראשונה שהיא מרגישה שהיא טובה במשהו בזכות עצמה. לא סתם היא רוקדת לבדה במעבדה של פרנסיס תוך שהיא גונבת ממנו גבישים. הפעם היא לא המטומטמת והיא לא הנזקקת, הפעם היא הייזנברג.

בריאן קרנסטון בפוסטר לעונה החדשה
וולטר ווייט. אביה הרוחני של שירי אזוגי | צילום: יחסי ציבור

שירי אזוגי היא לא דמות טיפשה. היא אפילו חכמה, ומבריקה במיוחד בסיטואציות שדורשות מחשבה או פעולה מהירה. כיבוי שריפות. אבל היא בהחלט מטומטמת, והטמטום הזה בא לידי ביטוי בחוסר היכולת שלה לחשוב קדימה, לעתיד. הרי היא יודעת איך "שובר שורות" נגמר, שהפשע לא משתלם ושאם לא באת מעולם הפשע ואת גם מקושרת באופן כלשהו למשטרה, הסיכוי שתצליחי לצאת בשלום מפשעים בסדר גודל כזה הוא מינורי. אבל "מטומטמת", גם כאן בדומה ל"שובר שורות", בונה את ההסתבכות של שירי בתוך העולם הזה לאט לאט. בהתחלה הכל הולך חלק, אבל ברגע שהיא נמצאת עמוק מדי, כל ניסיון שלה להוציא את עצמה מהבוץ רק גורם לה לשקוע עמוק יותר. היא מאבדת את התינוק שלה, את החברים שלה, את האמון של כל הסובבים אותה ועל הדרך גם נאנסת וחוטפת מכות רצח.

מטומטמת
שירי. לא דמות טיפשה בכלל | צילום: באדיבות HOT, יחסי ציבור

ממש כפי שהמסע שלה היה קרוב יותר למציאות מאשר זה של וולטר ווייט (הכל יחסי, כן?), סביר להניח שגם הסוף של שירי אזוגי יהיה מציאותי יותר. כמו שהדברים נראים כרגע, לא סביר שהיא תמצא את מותה בסוף הסדרה, והאמת היא שבמקרה שלה - זה גם לא יהיה הסוף המעניין. וולטר, כיאה לגבר, מונע מאגו ומסרב להודות בטעויות שהוא עשה עד הסוף המר שלו. שירי, לעומת זאת, כבר מתחילה להתחרט. היא מבינה שהיא התבלבלה, הסתחררה ונתנה לריגוש ולתחושת השליטה על החיים שלה להרוס את כל מה שמסביבה. הנפילה שלה הייתה כל כך קלה ומהירה בגלל שלא היה לה - לפחות מבחינתה - מה להפסיד. היא תופסת את עצמה בשלב מוקדם יחסית, מסתכלת על האנשים שהיא יכולה פוטנציאלית להרוס להם את החיים, ומנסה להתחיל ולתקן. מהבחינה הזאת, "מטומטמת" חופרת עמוק יותר בתוך הדמות הראשית שלה. אם את המוטיבציה של וולטר ווייט אפשר לתמצת יחסית בקלות - איש משפחה משועמם שלא הגשים את עצמו מקצועית מקבל הזדמנות לבנות אימפריה כלכלית ולהוכיח את עצמו - את זו של שירי קשה לתפוס במשפט. לוולטר יש רצונות ברורים, אבל אצל שירי הם מתחלפים כל הזמן. היא רוצה לעזור לנמרוד, היא רוצה את אסי, היא רוצה כסף, היא רוצה שליטה, היא לא יודעת מה היא רוצה.

מתוך הסדרה שובר שורות
"שובר שורות". מניעים הרבה יותר ברורים מאלו שב"מטומטמת" | צילום: ap

לא ברור מה יעלה בגורלה של שירי במידה והסדרה תמשיך לעונה שלישית, אבל דבר אחד למדנו ממנה - לא לנסות לחקות את המתרחש בסדרות הטלוויזיה האהובות עלינו, ובטח לא לבחור בסדרה שבה הדמות הראשית מתרסקת ונכשלת באופן הכי טראגי שיכול להיות. ועוד בקשה קטנה מסבג, אם אפשר - בבקשה תני לדמות של מוריס סוף אחר מאשר זה של תאומו מ"שובר שורות" האנק שרדר, אנחנו צריכים תיקון.

 

TVbee בפייסבוק