רובנו נזדקק לשירותי הובלה לפחות פעם אחת במהלך חיינו. אחת ההחלטות שיעשו את ההבדל, בין יום העברה קל לבין אחד קשה ומתיש, היא בחירה נכונה של האנשים שיעבירו את רכושנו ליעד החדש. רבים הם סיפורי האימה על מובילים שדרשו עוד כסף, שהרסו רכוש או שסתם לא הגיעו ביום המעבר.
מבין שלל החברות הקיימות בשוק, הבחירה היא לא קלה, בעיקר אם קיבלנו המלצות על מספר רב של חברות. מה בכל זאת ניתן לעשות כדי להקטין את הסיכויים שניפול על חאפרים? לפניכם מספר עצות שיעזרו לכם לבחור נכון.

זוג יושב עם ארגזי קרטון וחיוך מצויר על הראש (צילום: kutay tanir, Istock)
מוביל טוב יכול להשאיר אתכם עם חיוך על הפנים | צילום: kutay tanir, Istock

חתמו על חוזה
לפני חתימה על החוזה, חשוב מאוד שנציג החברה יבקר בביתכם, ויציין את כל תנאי ההעברה: איזו קומה, בניין על עמודים / לא על עמודים, מדרגות צרות, גישה לבניין, האם יש צורך במנוף או חבלים, וכל "ההפתעות" שעלולות לצוץ תוך כדי ההעברה ולגרום לעיכובים או להעלאת המחיר. הצעת המחיר תכלול גם את תכולת הרהיטים בבית. ודאו שכל מה שסוכם נכנס להצעת המחיר. למשל, האם המחיר כולל אספקת קרטונים לאריזה, פירוק והרכבה של רהיטים וכדומה. את הצעת המחיר דרשו לקבל בכתב, כשהיא חתומה על ידי כל הצדדים המעורבים.

ביטוח הובלה וציוד
חברת הובלה רצינית ומסודרת מבטחת את הציוד, ויש ברשותה פוליסת ביטוח. בקשו לראות פוליסת ביטוח בתוקף, ואל תסמכו על תחושת בטן או על מראית עין לגבי רצינות החברה. יש חברות שנראות רציניות מאוד, ואין להן ביטוח. כמו כן ודאו כי בחוזה מצוין שההובלה כוללת ביטוח, ובדקו מה גובה ההשתתפות העצמית, במידה ויש כזו.

שירותי אריזה
חברות הובלה רבות מציעות גם שירותי אריזה, כחלק מהעסקה. השירות מוצע בתוספת תשלום, אבל אין ספק שהוא מוריד ממך, הלקוח, הרבה עבודה, ויכול לסייע מאוד. למרות שמדובר בתשלום נוסף, ולמרות שאולי הדברים לא ייארזו בדיוק כמו שתכננת - הציוד ייארז באופן מקצועי, יעיל ומהיר. כל ארגז יסומן לפי תכולתו, דבר שיפנה לך זמן יקר לטיפול בדברים אחרים שקשורים במעבר.

שירותי אחסנה
רוב חברות ההובלה מספקות שירותי אחסנה במחסנים או במכולות. במידה שאתם זקוקים לשירותי אחסון, ודאו כי החברה אותה בחרתם מספקת את השירות. כשאתם מחליטים איזה סוג אחסון עדיף לכם, קחו בחשבון שלאחסון במכולות יש מספר יתרונות על פני אחסון במחסנים: עמידות המכולה, החיסכון במספר העברות הציוד ממקום למקום (המכולה מגיעה עד בית הלקוח ובה מאוחסן הציוד. אין צורך להעבירו במשאיות למחסן ולבצע פריקה נוספת), לכל לקוח מכולה אישית, והמכולות אטומות ומגנות על הציוד שלכם מפני מזיקים, ועוד...
לאור כל היתרונות הללו, אין פלא שמכולות משמשות ליבוא, ליצוא, להעברה ולאחסון של ציוד מחו"ל. יש דברים בגו.

סוחב ארגזים (צילום: Angelika Schwarz, Istock)
לעבור דירה זה לא פשוט, אז תדאגו למוביל טוב | צילום: Angelika Schwarz, Istock
בחרו חברה באזור מגוריכם
יש חשיבות רבה לבחירת חברה שפועלת באזור מגוריכם, ממספר סיבות:

ניתן לקבל הצעת מחיר על ידי נציג שיבקר בביתכם.

אספקת הקרטונים להובלה תהיה בדרך כלל ללא תשלום נוסף.

לחברה חשוב לשמור על שמה הטוב באזור בו היא עובדת, ולכן הקשר עם הלקוח יותר מחייב מבחינתה.

נסו למצוא המלצות על החברה
במידה שהגעתם לחברת הובלה דרך המלצה מאדם קרוב אליכם, סביר להניח שאתם יכולים להיות רגועים. במידה שהגעתם ללא המלצה, שווה לכם לנסות לחפש המלצות על החברה באתר האינטרנט שלה (במקרים רבים יש לכך עמוד יעודי). זכרו: חברת הובלות אמינה לא מסתירה סודות, ואף תשמח לתת לכם שמות של ממליצים. נסו לקבל המלצה בעיקר מלקוחות שעברו דירה עם החברה בתקופה האחרונה.

היזהרו ממחיר זול
לרוב זה עולה ביוקר. אם המחיר נראה לכם זול משמעותית לעומת חברות אחרות באזור, כנראה שכדאי לוותר. חברות זולות עלולות להקפיץ את המחיר ביום ההובלה עצמו, בצורה משמעותית. כמו כן מרביתן לא מבוטחות, וסביר להניח שלא תקבלו פיצוי או אפילו מענה במידה שייגרם נזק לרכושכם.

טיפים
נהוג לתת טיפים למובילים בסיום העבודה. רצוי לדבר על הנושא לפני סגירת החוזה, ולסכם על הסכום מראש.

אחראי עבודה
דרשו מהחברה שיהיה אדם אחד בתפקיד אחראי ההובלה. הוא יהיה הכתובת שלכם לכל בעיה שמתעוררת במהלך ההעברה.

המאמר באדיבות א. גולדרייך ושות' - הובלה ואחסנה